“הסדירו מעמד ממלא-מקום מנכ”ל מכון התקנים או שננקוט בהליכים”

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דורשת להסדיר את מעמדו של אילן כרמית המכהן כמ"מ המנכ"ל כבר חמישה חודשים, עד מחר • המינוי לא קיבל אישור מוועדת גילאור כנדרש

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דינה זילבר הציבה למכון התקנים אולטימטום: להסדיר את מעמדו של ממלא-מקום מנכ"ל המכון אילן כרמית עד מחר. במידה ולא יוסדר מעמדו של כרמית בתום האולטימטום, מאיימת זילבר לנקוט הליכים נגד הוועד הפועל של המכון.

"מול משיכת הזמן הנראית כמכוונת, וההתחמקות מלטפל בבעיית מעמדו של ממלא-מקום המנכ"ל במכון התקנים אילן כרמית, נראה שלא תהיה ברירה אלא לפעול נגד הוועד הפועל של המכון ולערב גם את שר הכלכלה הממונה אלי כהן, כדי להפסיק את הביזיון הזה, ואולי אפילו להדיח את בכירי הנהלת המכון", הוסיף גורם משפטי בכיר המצוי בפרטי העניין.

כרמית מונה ביוני 2017 לתפקיד ממלא-מקום מנכ"ל מכון התקנים על ידי יו"ר הוועד הפועל של המכון יזם הנדל"ן והקבלן אורי דורי אולם עד כה טרם הוסדר מינויו כנדרש. ב-6 החודשים האחרונים פנתה המחלקה למשפט ציבורי-מינהלי בלשכת היועץ המשפטי לממשלה בראשות דינה זילבר 10 פעמים להנהלת מכון התקנים בדרישה לטפל בבעיית תיפקודו של כרמית כממלא-מקום מנכ"ל המכון. 

כרמית הסתבך בעדות שקר בפרשה הנוגעת לאמינותן של מצלמות המהירות, וכתוצאה מכך המתח בין משרד היועץ והמכון העמיק. במכון התקנים החלה לאחרונה גם בדיקה של מבקר המדינה העוסקת במשטר תאגידי והניהול הכספי, ופרשת כרמית צפויה להיות אחד ממוקדי הביקורת, וזאת אחרי שני דוחות חמורים של המבקר על מכון התקנים ב-2016 וב-2017.

ל"גלובס" נודע, כי בסוף השבוע שעבר התארגנה קבוצה של 6 חברים מתוך 15 החברים בוועד הפועל, רובם נציגי משרדי הממשלה, הדורשים לקיים ללא שיהוי את הוראתה של זילבר, ולמעשה יש מעין 'מרד' של דירקטורים נגד מנהלי המכון בשאלת כרמית.

החשש: ההחלטות התקבלו בחוסר סמכות 

כפי שנחשף ב"גלובס", מינויו של כרמית כלל לא קיבל את אישור הוועדה לבדיקת מינויים בכירים בראשות השופטת (בדימוס) בלהה גילאור. בנוסף, שאלת תקינות המינוי של כרמית הסתבכה עוד יותר לאחר שנחשפה פרשת מצלמות המהירות שהייתה באחריותו. כרמית העיד כאילו הוא נכח בניסויים שנערכו לקראת קביעת תו התקן למצלמות מסוג A3, אולם הסתבר כי כלל לא נכח בניסויים. שופט בית משפט השלום בעכו יעקב בכר קבע בתחילת ספטמבר בהכרעת הדין, כי "כרמית לא אמר אמת בבית המשפט, עת העיד, שהוא ואחרים מהמכון נכחו בניסויים שבוצעו בהולנד לצורך דיוק המדידה של המערכת". התיק מצוי בפרקליטות מחוז חיפה לצורך החלטה אם להגיש נגד כרמית כתב אישום על עדות שקר.

לפיכך, במכון התקנים חוששים שבנוסף למבוכה בעניין פסילת תו תקן מצלמות המהירות A3, יתברר כי כל ההחלטות שקיבל כרמית נעשו בחוסר סמכות. מכון התקנים הוא 'תאגיד לפי דין' שפועל מכוח חוק התקנים, וקיימת בו חובה לאיוש תפקיד המנכ"ל. גורמים בצמרת המכון חוששים מפני ההשלכות המשפטיות של אי-תקינות המינוי של כרמית.

אורי דורי דחה את הדיון במינוי כרמית בוועד הפועל פעמים אחדות, ובתחילת דצמבר העביר את הטיפול בעניין לממלא-מקומו, מהנדס הבניין הוותיק ישראל דוד. בתחילת דצמבר הודיע דוד לחברי הוועד הפועל, כי "לאחר לימוד החומר המשפטי והמצב הסטטוטורי, הוחלט לקדם את החלטת הוועד הפועל לפגישה עם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד דינה זילבר, לצורך בחינת המעמד המשפטי של ממלא-מקום מנכ"ל מכון התקנים".

"מצופה מהמכון לפעול בהקדם האפשרי"

זילבר סירבה לפגישה עם הנהלת המכון כי לדעת לשכת היועץ המשפטי לממשלה היא חסרת תוחלת, ופנתה למכון התקנים במכתב, שעיקריו מובאים כאן: "עמדת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה בנושא זה היא ברורה ומעוגנת בהנחיות היועמ"ש והחוק. הובהר כי מצופה מהמכון לפעול בהקדם האפשרי, וללא כל שיהוי נוסף, להסדרת מעמדו של מר כרמית בתאגיד, אם כמנכ"ל זמני ואם כמנכ"ל קבוע, מול הוועדה לבדיקת מינויים הפועלת מכוח חוק החברות הממשלתיות.

"עד כה טרם קיבלנו עדכון בדבר פעולות המכון בהתאם לעמדה שהוצגה. מאז מכתבנו הראשון אליכם, ביום 10.7.2018 , חלפו חמישה חודשים, אשר במהלכם, חרף הבהרות חוזרות ונשנות מטעמנו, נמנעתם מלפעול על פי העמדה הברורה שהוצגה.

"בנסיבות אלו, ככל שלא תפעלו להסדרת מעמדו של מר כרמית בתאגיד אל מול הוועדה לבדיקת מינויים, במהלך השבוע הקרוב, הדבר יתפרש כסירוב של הוועד הפועל לפעול בהתאם לדין כפי שהוצג בעמדת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה. ככל שכך יהיה, נבחן את אפשרויות הפעולה ההולמות מול הוועד הפועל בהתאם לדין. אנא עדכנו אותנו בהקדם, ולכל המאוחר עד ליום 17.12.2018 , בהתאם למפורט מעלה".

מכון התקנים סירב להגיב לדברים.