לקראת החלטה דרמטית: שר הכלכלה יכריע מחר האם יוטל היטל היצף על יבוא מלט

ענף המלט בכוננות שיא לקראת החלטתו של שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן, שיכריע מחר האם להגביל את יבוא המלט שפוגע ברווחיות של התעשייה המקומית • כהן יצטרך לבחור האם לאמץ את עמדת הוועדה המייעצת שקבעה כי אין מקום להתערב או לאמץ את עמדת המפעלים

דריכות בתעשיית המלט לקראת החלטה דרמטית שצפוי לתת מחר (ב’) שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן. בתום חודשים ארוכים של דיונים, חוות דעת של מצד גופים ממשלתיים וכלכליים ושורה של הפגנות בערים הגדולות מצד עובדי תעשיית המלט, כהן יודיע על המהלכים המתוכננים בשוק המלט. זאת, בעקבות בקשה שהגישה היצרנית הישראלית, מלט הר טוב, להגביל את יבוא המלט מיוון ומטורקיה, שמשווק בארץ במחירי היצף ומסכן את היצור המקומי.

טרם ההכרעה בנושא, כהן קיים בשבוע שעבר שורה של מפגשים עם נציגי החברות שמעורבות ביבוא המלט ועם נציגי היצרנים. זאת, לאחר שהוועדה המייעצת לסוגיית ההיטל ההיצף בענף המלט המליצה לפני שבועות אחדים לכהן לא להתערב בענף, כדי להבטיח את המשך התחרות שמתקיימת בו. עוד קודם להמלצת הוועדה המייעצת, המליץ הממונה על היטלי הסחר במשרד הכלכלה והתעשייה להטיל היטל היצף על מלט שמיובא מטורקיה ומיוון, וזאת בתום חקירה שנמשכה כשנה.

גורמים המעורים בסוגיה העריכו כי על רקע המלצת הוועדה המייעצת, ואיתה גם עמדת הממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין, שהביעה חשש כי הטלת היטל כזה בענף תעביר מסר מצנן למשקיעים שיבקשו לפתוח בפעילות שתעמיד תחרות למונופולים במשק, כהן יחליט להותיר את המצב הנוכחי על כנו.

במהלך השבועות האחרונים כהן בחן שורה של מהלכים אפשריים בניסיון להיטיב עם מפעל מלט הר טוב, בלי לצמצם את היבוא הנרחב שמתקיים בשנים האחרונות, ואפשר את הורדת מחיר המלט בשוק המקומי. מנגד, מלט הר טוב הבהירה בעבר כי אם המדינה לא תטיל היטל היצף על מלט מיובא, היא תסגור את המפעל הסמוך לבית שמש ותפטר את 120 עובדיה.

יצרניות המלט הישראליות התלוננו כי במהלך השנתיים האחרונות צומצם משמעותית נתח השוק שלהן בעקבות היבוא של מלט זול. עם זאת, נציגי היצרניות הזרות שמייצאות מלט שנמכר במחיר נמוך בישראל, סירבו להתחייב באחרונה לפני המדינה כי ישמרו לאורך זמן על מחירי מלט נמוכים. ההחלטה בנושא צפויה להינתן כשברקע אווירה של בהילות במשרדי האוצר והכלכלה, בניסיון לבלום את מגמת עליית המחירים במשק.

מנגד, יבואנית המלט סימנט איי.אס שבבעלות מספנות ישראל הזהירה בימים האחרונים כי אם שר הכלכלה יחליט להגביל את המלט המיובא, הדבר יהווה הכבדה נוספת על יוקר המחיה ומתן תמיכה בנשר, שהיא בעלת מונופול בענף, מה שיוביל לייקור משמעותי של הדירות. בסימנט, שהיא היבואנית המרכזית של מלט שמשווק בארץ במחירי היצף (כפי שקבע הממונה על היטלי הסחר במשרד הכלכלה), הוסיפו ואמרו כי היטל על היבוא יוסיף עלויות של כ-2.5 מיליארד שקל בפרויקטים להקמת תשתיות - ולזינוק במדד תשומת הבניין וייקור המשכנתאות והחוזים שצמודים למדד זה.