ירון זליכה | בלעדי

פרופ' זליכה ביקש שימוע במעמד עו"ד זילבר טרם מינויו

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר, תערוך שימוע לפרופ' ירון זליכה לבקשתו • כזכור: שר האוצר משה כחלון הכריז כי זליכה יעמוד בראש הוועדה לבחינת יוקר המחיה, אולם היועץ המשפטי של משרד האוצר, עו"ד אסי מסינג, קבע כי זליכה מצוי בניגוד עניינים שאינו מאפשר את מינויו לתפקיד

ירון זליכה/ צילום: שלומי יוסף
ירון זליכה/ צילום: שלומי יוסף

זליכה לא מוותר: המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד דינה זילבר תערוך שימוע לפרופ' ירון זליכה לבקשתו, זאת במסגרת ערעור על פסילתו מלעמוד בראש הוועדה לבחינת יוקר המחייה בישראל. שר האוצר משה כחלון הכריז כי זליכה יעמוד בראש הוועדה אולם היועץ המשפטי של משרד האוצר עו"ד אסי מסינג קבע כי זליכה מצוי בניגוד עניינים שאינו מאפשר את מינויו לתפקיד.

בשבוע שעבר הודיעו כחלון ושר הכלכלה אלי כהן כי זליכה יעמוד בראש וועדה לבחינת יוקר המחייה בישראל. ההודעה באה כתגובה לפרסומים על גל ההתייקרויות הצפוי במשק החל מהחודש הבא. כחלון טען כי לא מוכרת לו חוות דעת משפטית המונעת מזליכה לשמש בתפקיד. לעומת זאת היועץ המשפטי מסינג טוען במכב שהעביר לכחלון ביום חמישי האחרון כי הודיע לו כבר לפני חודשיים על המניעה המשפטית למינויו של זליכה, גם אם הוא מציין בעצמו כי טרם גיבש חוות דעת משפטית סופית בעניין. מסינג מדגיש במכתבו כי חוות הדעת שלו נעשתה "על דעתה של זילבר" ומציין כי זליכה דחה הצעת פשרה שהעלה כחלון שלפיה יוותר על לקוחותיו במגזר הקמעונאי.

בתגובה שהעביר הערב משרד המשפטים ל"גלובס" נכתב כי "הנושא עודנו מצוי בליבון. לנוכח בקשת פרופ' זליכה להישמע לגבי ההכרעה בסוגיית ניגוד העניינים שלו, צפויה להתקיים פגישה בהשתתפותו ובהשתתפות היועץ המשפטי של האוצר אצל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים משפטיים ציבוריים (זילבר ע"ב).

עו"ד אסי מסינג, היועץ המשפטי של משרד האוצר / צילום: דוברות משרד האוצר
 עו"ד אסי מסינג, היועץ המשפטי של משרד האוצר / צילום: דוברות משרד האוצר

במכתב ששלח לכחלון כותב מסינג כי "בתחילת חודש אוקטובר פנית אלי על-מנת שאבחן את מועמדותו של פרופ' זליכה לתפקיד יו"ר וועדה ציבורית לבחינת יוקר המחיה בתחום המזון" כותב מסינג בפתח חוות הדעת שלו. במהשך מציין מיסנג כי מבירורים שערך עם פרופ' זליכה מתברר כי הוא "נותן ייעוץ כלכלי ללקוחות שונים ובהם יו"ר ההסתדרות (אבי ניסנקורן ע"ב) וכן "שני וועדים של שתי רשתות קמעונאיות גדולות בתחום המזון". בנוסף מציין מסינג כי זליכה עומד בראש המכון למחקרים כלכליים של ההסתדרות, מייעץ למספר וועדים של גופים ציבוריים המתנהלים מול האוצר ואף הגיש בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד חברת תנובה בגין מחיר השמנת המתוקה והגבינה הלבנה 5% בין השנים 2008 עד 2014".

על רקע עיסוקים אלה כותב מסינג כי "צירוף כל האמור לעיל העלה כי פרופ' זליכה נמצא בחשש לניגוד עניינים בין חלקים שונים בעבודתו כיועץ כלכלי לבין נושאים שונים שיידונו בוועדה. בפרט יש לתת משקל לכך שהוא משמש כיועץ לוועדים של שתי רשתות קמעונאיות גדולות בתחום המזון המחזיקות בנתחי שוק משמעותיים ובשוק שיש בו מספר מצומצם של שחקנים". על כך מוסיף מסינג גם את "האינטרס האישי שיש לפרופ' זליכה בתובענה הייצוגית שהגיש נגד חברת תנובה, שמהווה גורם משמעותי בתחום המזון". ומציין כי "אילו היה פרופ' זליכה ממלא את התפקיד היה עליו להימנע מלטפל בעניינים הנוגעים לתנובה, בה בעת שמעמדה של חברה זו בתחום המזון כספק מרכזי ובולט בתחום עשויה להיות סוגיה הראויה לבירור כלשעצמה".