שר התחבורה מאשים את עובדי הרכבת בתקלות; ועד העובדים: "זה הכי נמוך שיש"

תנועת הרכבות בקו המהיר ירושלים-ת"א הופסקה הבוקר וחודשה במתכונת רכבת אחת לשעה בלבד • ברכבת מדגישים כי הקו עדיין בתקופת הרצה • השר כ"ץ: "אני מקווה שאין סיבות אחרות לתקלות בקו המהיר לירושלים, כמו הוויכוחים עם הוועדים או דברים אחרים"

רכבת ישראל / צילום: דוברות רכבת ישראל
רכבת ישראל / צילום: דוברות רכבת ישראל

תנועת הרכבות בקו נתב"ג-ירושלים נבון חודשה הבוקר (ב'), ולעת עתה תפעל בתדירות של רכבת אחת בשעה, לכל כיוון. מוקדם יותר הבוקר הופסקה תנועת הרכבות בקו המהיר ירושלים-תל-אביב, לפי הודעת רכבת ישראל "בשל תקלה טכנית ברכבות בקו המהיר לירושלים שבהרצה". 

מאז הושק הקו המהיר לירושלים לפני חודשיים וחצי אירעו בו לא מעט תקלות. רק אתמול בשעות הבוקר בשל תקלה בקטר ירדה תדירות הרכבות לרכבת אחת לשעה.

הקו המהיר של הרכבת לירושלים הושק לציבור הנוסעים באופן חלקי בלבד ומגיע בשלב זה עד נתב"ג, עקב אי-השלמת עבודות התשתית. הקו נפתח תחת לחץ כבד של שר בתחבורה ישראל כ"ץ להשיקו בזמן שהתחייב לציבור.

ברכבת מציינים כי הקו המהיר נמצא עדיין בהרצה ואולם את רוב התקלות בקו ניתן היה למנוע אם היו משלימים את כל העבודות הנדרשות.

שר התחבורה: מקווה שמקור התקלות אינו העובדים 

"אני מקווה שאין סיבות אחרות לתקלות בקו המהיר לירושלים, כמו הוויכוחים עם הוועדים או דברים אחרים", כך אמר הבוקר שר התחבורה ישראל כ"ץ בראיון לאפי טריגר בגלי צה"ל בהתייחסותו לרצף התקלות בקו המהיר של הרכבת לירושלים.

"הוריתי להנהלת הרכבת לבחון מדוע יש רצף תקלות. בזמנו טיפלתי ביד קשה בתופעות כאלה ברכבת. אני מקווה שהן לא קיימות. הרכבת צריכה לנהל ואני צריך להוביל מדיניות", הבהיר שר התחבורה.

כאשר נשאל האם בכל זאת הקו המהיר הושק מוקדם מדי, השר כ"ץ ענה כי "הקו יצא לדרך בדיוק ברגע שהוא היה מוכן לצאת לנסיעות ההרצה. מה שקורה עכשיו זה תהלך ההרצה. נסעו בו אגב למעלה מ350 אלף נוסעים כבר. הקו הוא בטיחותי. הנחיתי לבדוק מול הנהלת הרכבת את הטיפול עצמו ואת הובלת כל התהליך הזה".

"אני מוביל מדיניות ברורה למרות כל הניסיונות לקשור את זה לדברים אחרים. הקו הזה יצא לדרכו בגלל חשיבותו, ייסעו בו מיליונים הוא עובר תהליך של הרצה, הנסיעות בו חינם לכל הכיוונים, כמו שהוצאתי את לדרך את הקווים לכרמיאל, לבית שען, לשדרות, כמו שאני מקדם מערכות הסעה המונים ובכל המקומות", הוסיף.

ועד עובדי הרכבת: "הכי נמוך שיש"

בתגובה לדברים שנאמרו הבוקר ע"י שר התחבורה, נמסר מוועד עובדי הרכבת: "לעובדים אין דבר וחצי דבר עם התקלות בקו החדש. גם השר וגם הנהלת הרכבת ויו"ר הדירקטוריון יודעים זאת היטב. ההפך הוא הנכון העובדים נותנים את הנשמה כדי לחפות על החלטות פזיזות ותקלות גם כאלה של חברות אחרות. להפיל על העובדים את כל זה, זה הכי נמוך שיש.

"אנחנו דווקא כן ממליצים לקיים בדיקה מקיפה על ריבוי התקלות ועל איך קורה שציוד חדש שקונים נתקע כל הזמן, נשחק במהירות (כמו שחיקת גלגלים לקטר שבקושי נסע) ועוד", לשון התגובה.

גם יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן התייחס הבוקר לדבריו של שר התחבורה ישראל כ"ץ: "אני מצר על כך שבמקום לקבל אחריות על הפאשלות והתקלות המרובות בנתיב הנסיעה החדש של הרכבת מירושלים לנמל התעופה, בוחר השר כ"ץ להטיל דופי בוועד העובדים של הרכבת ובעובדיה המסורים. בשעה זו יש לשבח את האחריות הרבה ואת העבודה המקצועית של העובדים, שנדחקו על ידי כ"ץ לפתוח את ציר הנסיעה החדש בנמהרות ובפזיזות - אף שהרכבת עדיין לא הייתה מוכנה במלואה לתחילת הנסיעות בקו".

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, בתגובה לדברי שר התחבורה: "‏לאחר מאמצים, כולל גיוס מומחים מחו"ל, הודיע שר התחבורה שסוף סוף התגלה שהעובדים הם הבעיה המרכזית לתקלות החוזרות ונשנות והבלתי נגמרות בקו ירושלים-ת"א. כמה נמוך וכמה לא נכון".