הודעת וואטסאפ מטעה צרכנים קשישים בנוגע לזכויותיהם לביטול טיסות

לשון ההודעה: "לפי חוק חדש להגנת הצרכן, אזרח ותיק רשאי לבטל טיסה בלי לתת סיבה ולשלם קנס 100 שקל בלבד! אפשר לעשות את זה עד 4 חודשים אחרי הזמנת הטיסה, ובלבד שיש עדיין 7 ימי עסקים לפני הטיסה" • המועצה לצרכנות: "ההודעה אינה מדויקת ומטעה במידה רבה את הצרכנים"

קשישה / צילום: Shutterstock
קשישה / צילום: Shutterstock

"הודעת וואטסאפ שרצה בימים האחרונים מטעה את ציבור הצרכנים הקשישים בנוגע לזכויותיהם לביטול הזמנות של טיסות" - כך מפרסמת היום (ג') המועצה לצרכנות.

לשון ההודעה, שהפכה לוויראלית ורצה בקבוצות וואטסאפ וברשתות החברתיות, היא:

"חברים, משתפת אתכם במשהו שבמקרה נודע לנו אתמול לגבי ביטול טיסה. לפי חוק חדש להגנת הצרכן, אזרח ותיק (עם תעודת אזרח ותיק) רשאי לבטל טיסה בלי לתת סיבה ולשלם קנס 100 שקל בלבד! אפשר לעשות את זה עד 4 חודשים אחרי הזמנת הטיסה, ובלבד שיש עדיין 7 ימי עסקים לפני הטיסה. כדאי שתדעו וכדאי שתפיצו לקבוצות חברים של אזרחים ותיקים". 

המועצה לצרכנות מבקשת להבהיר כי "ההודעה אינה מדויקת ומטעה במידה רבה את הצרכנים". במועצה מחדדים כי בחוק הגנת הצרכן הנושא של ביטול עסקת מכר מרחוק על-ידי אזרח ותיק מוסדרת באמצעות סעיף 14ג(1), המאפשר לאזרח ותיק, לאזרח בעל תעודת נכה או לעולה חדש לבטל עסקת מכר מרחוק טלפונית, בתוך 4 חודשים מיום ביצוע העסקה או מיום קבלת טופס גילוי נאות, לפי המאוחר. אלא שבמקרה של טיסה, ניתן יהיה לבטל את הטיסה רק במקרה שבו ההתקשרות הראשונית התבצעה טלפונית, כאשר התנאי לביטול הוא שנותרו 7 ימים שאינם ימי מנוחה לפני מועד הטיסה.

הנקודה המטעה היא שהסעיף לא יחול על הזמנת כרטיסי טיסה שנעשתה באתר אינטרנט, והוא לא יחול על כרטיסים שהוזמנו על-ידי בן משפחה אחר שאינו אזרח ותיק עבור האזרח הוותיק.

נזכיר כי השינוי המאפשר לאזרחים ותיקים לבטל עסקה בטווח של 4 חודשים, לעומת 14 ימים כפי שקובע החוק הכללי בכל הנוגע לעסקת מכר מרחוק, לא קם יש מאין. ח"כ איציק שמולי הוא שיזם את השינוי הזה בחוק לאור תופעת עושק הקשישים, בעיקר בשיחות טלפונית. שיחות טלמרקטינג אלה מבוצעות על-ידי נציגי מכירות במטרה להוציא מהקשישים התמימים אלפי שקלים בחודש בתמורה למוצרים מיותרים. שיטות של מרמה והטעיה שזורות בשיחות הללו, והתופעה שנמשכת מזה שנים הובילה לתיקון לחוק.

אלא שהתיקון סבב סביב עסקאות טלפוניות שנהוגות בעושק הקשישים, והן נפוצות פחות בכל הנוגע להזמנה של מוצרי נופש ותיירות. עושק הקשישים מטופל בימים אלה על-ידי תוכנית מקיפה שאמורה למגר את התופעה, בין היתר על-ידי החמרת הענישה ועל-ידי החובה שתוטל על חברות האשראי לבטל עסקה שתוגדר כבעייתית.