היועמ"ש על בג"ץ תנובה: "ניתן בשלב זה לא להעלות את המחירים על מוצרי החלב המפוקחים"

למרות שהדרגים המקצועיים שבים וממליצים על ייקור מחירי החלב המפוקחים על-ידי המדינה בשיעור של עד 5%, היועמ"ש צפוי להמשיך ולתמוך בעמדת הדרג הפוליטי • לפי שעה, היועמ"ש ממליץ לחכות לחודש פברואר, אך מועד זה עלול להידחות במידה ניכרת אם המערכת הפוליטית תיקלע לבחירות מוקדמות • חוות הדעת אמורה להיות מוגשת לקראת דיון שיתקיים מחר בבג"ץ בעתירה שהגישה תנובה בסוגיה

היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: רפי קוץ
היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: רפי קוץ

"ניתן בשלב זה לא להעלות את המחירים" על מוצרי החלב המפוקחים, וזאת על-מנת "לבחון את מצב הדברים, ביחס להליכי החקיקה ומהלכים נוספים" בתחילת פברואר 2019 - כך עולה מטיוטה של עמדת היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, שהגיעה לידי "גלובס" וצפויה להיות מוגשת לבג"ץ לקראת הדיון מחר (ד') בעתירה שהגישה תנובה בסוגיית מחירי מוצרי החלב המפוקחים

העמדה הזו מוצגת על אף עמדת ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והחקלאות, שהמליצה בשבוע שעבר לייקר את מוצרי החלב המפוקחים בחודש הבא בשיעור של עד 5%, כשברקע גל ההתייקרויות בחודשים האחרונים על מוצרי המזון בכלל ומוצרי החלב הלא מפוקחים בפרט. נסביר כי ועדת המחירים נדרשת להמליץ האם ובכמה לייקר מוצרי בסיס כמו גבינה לבנה, גבינה צהובה וחלב טרי, זאת על רקע עליית מחירים במוצרי החלב הלא מפוקחים שביצעו בחודשים האחרונים תנובה, טרה וגד.

עוד נכתב בטיוטת התשובה של היועמ"ש שהגיעה לידי "גלובס" כי "לשינוי כזה לא הייתה היתכנות פוליטית ממשית טרם הגעה למתווה, ובכך התקיימו 'טעמים מיוחדים' שבגינם השרים מצאו לנכון שלא להעלות לעת הזו את מחירי החלב". לנוכח הדברים הללו הוחלט כי משרד האוצר ומשרד החקלאות יפעלו לפרסם בתוך שבוע תזכיר חוק ברוח ההתחייבויות במתווה החלב החדש שגובש. לפי היועמ"ש, בהמשך, משרדים אלה מחויבים באופן מלא להשלמת חקיקה. הערכת משרד האוצר היא שנוכח עמדת הגופים הרלוונטיים למתווה, הצפי הוא שישנה היתכנות של ממש להשלמת הליך חקיקה זה בתוך כחודשיים.

עמדת היועמ"ש צפויה להיות מוגשת לבג"ץ לקראת הדיון שיתקיים מחר בבוקר בנוגע לסוגיית ייקור מוצרי החלב המפוקחים, וזאת במסגרת העתירה שהגישה תנובה בקיץ האחרון, ושאליה הצטרפה גם מחלבת טרה שבבעלות החברה המרכזית. כפי שעולה מטיוטת המסמך, עמדתו של היועמ"ש קובעת כי "השרים רשאים שלא לקבל את המלצת ועדת המחירים, במלואה או בחלקה, מנימוקים שיירשמו". כלומר, במשרד היועמ"ש משוכנעים כי מתווה החלב החדש מספק נימוק משכנע עבור הסירוב לייקר את מוצרי החלב שבפיקוח.

נציין כי בסוף השבוע האחרון הציגו שר האוצר, משה כחלון, ושר החקלאות, אורי אריאל, את עמדתם על רקע המלצת ועדת המחירים לייקר את מוצרי החלב בשיעור של 2%-5%. השרים טענו כי "לנוכח האמור בחוות-דעתה המקצועית של ועדת המחירים והשלכותיה על מחירי מצרכי החלב המפוקחים ועל-מנת שלא ליצור תנודתיות במחירים אלה שלא לצורך", הם מחליטים שלא לחתום על ייקור מוצרי החלב ו"להמתין להשלמת הליכי החקיקה הנדרשים ליישום המתווה". זאת, בטרם קבלת החלטה בעניין שינוי מחירי החלב המפוקחים.

בשבוע שעבר הציגה הוועדה 4 המלצות שונות למתווה לייקור מוצרי החלב המפוקחים, שמתבסס על הפערים בין האוצר לבין הרפתנים בנוגע להסכם החלב הענפי שנחתם בחודשים האחרונים. ההמלצה נעה בין ייקור של 2% ועד 5% בינואר 2019, וזאת בכפוף להסכמות בנוגע להורדת מחיר המטרה.

קרב הגרסאות הזה הוא תוצאה של מאבק עיקש ומתמשך במשק החלב: בזירה אחת פעלו הרפתנים מול האוצר כדי להגיע להסכם ענפי אשר נחתם לבסוף לפני חודש וחצי, ואמור - כך מקווים באוצר - להסדיר את התכנון בענף ולהוריד את מחיר החלב הגולמי שטיפס בלמעלה מ-10% בשנה וחצי האחרונות. במקביל, בזירה השנייה, תנובה, המחלבה הגדולה בישראל, עתרה לבג"ץ נגד כחלון בשל סירובו לחתום על ייקור מוצרי החלב שבפיקוח על אף התייקרות חומר הגלם. תנובה טענה כי הנזק שנגרם לה מסירוב זה עומד על כ-200 מיליון שקל.