אורנה פרץ היא לא משעממת, היא שורדת!

ההתפרצות של ראש הממשלה כלפיה, כשהעזה לקטוע את דבריו בטענות על מחסור של חדר מיון בצפון הארץ, חילצה מנתניהו סוף סוף תחושה אותנטית לגבי מצבעיו בפריפריה • ההמשך ידוע מראש: גם פרץ סומנה כאויבת וזכתה ליחס ששמור לכל מי שמעביר ביקורת על שלטנו • אנשי השנה של "גלובס"

אורנה פרץ / צילום: איל הצפון
אורנה פרץ / צילום: איל הצפון

התקרית בין אורנה פרץ לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו סיפקה לנו את אחד הרגעים האותנטיים השנה. פרץ, שהעזה לקטוע את דברי נתניהו בעת שנאם בחנוכת מרכז רפואי בקריית שמונה ולהתרעם על כך שבעיר אין חדר מיון, נענתה בתגובה מתמיהה: "את פשוט לא מעניינת. את משעממת אותנו - תביאי דברים מעניינים". לא תגובה סטנדרטית כמו 'גבירתי את מפריעה', 'למה את מתפרצת?' או אפילו אמירה פרנואידית-משהו כמו 'מי שלח אותך?'. מכל התגובות האפשריות לרטוריקן-בחסד כמוהו, נתניהו בחר ב"לא מעניינת ומשעממת".

השימוש במילים הללו דווקא, ברגע שבו נתניהו נתפס לא מוכן, איפשר חשיפה נדירה ליחס האמיתי שיש לראש הממשלה כלפי בסיס המצביעים הגדול והנאמן לו ביותר - מצביעי הפריפריה. הם בלאו הכי בכיס שלו, ואפילו סיגרים ושמפניה אין אצלם בהשקות, אז הם פשוט לא מעניינים. ואת מי? "אותנו" - נתניהו הפך בכך את עצמו - הכה-משועמם - לנציג של קולקטיב שגם אם לא ברור מי חבר בו בדיוק, ודאי שהוא עילאי - גם אם מתנשא.

התירוץ של נתניהו לאחר פרסום הסרטון המביך, היה שפרץ הפריעה לו שעות ספורות אחרי פטירת ידידו הקרוב ועורך דינו יעקב וינרוט. ועדיין, אם כך - ומעבר להערה המתבקשת שגם אחרי מותו שימש וינרוט ז"ל שוב כסניגורו של ראש הממשלה - למה "משעממת" ולא סתם חצופה? ובעצם, למה בכלל לבוא ברגעי אבל כבד ואמיתי לגזירת סרט, כשהיעדרות של הרגע האחרון בשל הנסיבות הייתה מתקבלת בהבנה על רקע הקשרים הקרובים ורבי-השנים בין נתניהו לווינרוט?

מקומם ומצער עוד יותר, שגם אחרי שהתברר שפרץ סובלת מגידול בראש ושהביקורת שלה הגיעה ממקום של סבל וכאב כמי שנאלצת לנסוע למרכז הארץ כדי לקבל טיפול נחוץ, לא מצא ראש הממשלה את הסולם, או את מינימום החמלה המתבקשת, כדי לרדת מהעץ. במקום זה, לאחר שסומנה האויבת החדשה שמאיימת על שלטונו, יצאו מקורביו ותומכיו נגד פרץ. הם פרסמו טענות שהיא חברה במפלגת כולנו ולא בליכוד (שזה פשע נגד האנושות, כידוע), שהיא מקבלת כסף מהקרן החדשה (הדמון האולטימטיבי, כידוע) והיא הפכה למוקד להשתלחויות, הטרדות, נאצות והשמצות. מן הצד השני של המתרס הפוליטי, מיהר יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי לנצל את הסיטואציה בניסיון להפוך כמה פתקי מחל לפתקי אמת, וגרר את פרץ לשיחת טלפון מיותרת להביך.

פרשת אורנה פרץ מציגה את הפנים המכוערות והבהמיות של הסכסוך הישראלי-ישראלי, שנעוץ למרבה הצער גם בראש הממשלה שלא פעם משמש כגורם מפלג ומשלהב יצרים. מילה אחת של ביקורת, חצי משפט שמביע חוסר תמיכה, רבע הערה שגורמת לחוסר נוחות - והנה מושלך לזירת הרשתות החברתיות קורבן חדש שאוהדי נתניהו המושבעים ששים לקרוע לגזרים. זה לא כוחות, כמו שאומרים הילדים? הצחקתם אותם. כאן מקלידים בכיף כוחות הג'ונגל, והם כבר יכתימו אותך למען יראו וייראו.

אפשר רק לשמוח שאנחנו בעידן הריאליטי ושפרץ, טיפוס של שורדת, השכילה להפוך את הלימון ללימונדה, ולהשתתף בקמפיין של ממרח מתקתק שיכול להיות מילוי מצוין לסופגניות. אם כבר להיות מתויגת כמשעממת, מה רע בקצת הפוך על הפוך שנותן לך כסף - ולא מהקרן החדשה! - וגם רבע שעה של תהילה.