מאסק מעביר כספים ונכסים בין חברות בבעלותו והמשקיעים מודאגים

בעלי המניות הוותיקים של SpaceX, שהוקמה כדי להטיס אנשים למאדים, גילו כי כספים שהשקיעו הופנו למיזמי כריית המנהרות של בורינג קומפני, שמאסק הוא זה שיקבל את מרבית רווחיה העתידיים • המשקיעים אינם רואים בעין יפה את מנהגו של מאסק להעביר נכסים ומניות מחברה לחברה מבלי לדווח להם על כך

אלון מאסק/ צילום:ג'ו סקיפר, רויטרס
אלון מאסק/ צילום:ג'ו סקיפר, רויטרס

מיזם כריית המנהרות של אלון מאסק, בורינג קומפני (The Boring Company), מתחיל להצטרף לנטייתו השנויה במחלוקת של היזם המיליארדר לפזר נכסים חופפים בחברות הטכנולוגיה הנפרדות שלו.

המנהרה הראשונה של בורייג קומפני היא חלק ממה שמאסק רואה כסדרה עתידנית של כבישים תת-קרקעיים מהירים שיקלו את עומס התחבורה. הכניסה למנהרת הניסוי בת 3.2 הק"מ נבנתה בהותורן, קליפורניה, במגרש החניה של משרדיה הראשיים של Space Exploration Technologies Corp - חברה אחרת בשליטתו של מאסק. על פי מקורות יודעי דבר, חלק מהבניה מתבצע בידי עובדי SpaceX, שמשתמשים בציוד שנרכש בכספי SpaceX.

הסדר זה עורר חרדה בקרב כמה מבעלות המניות הוותיקות של SpaceX, כולל בעלת המניות החיצונית הגדולה ביותר, פאונדרס פאנד (Founders Fund) של פיטר תיל, לדברי חלק מהמקורות. בחודשים האחרונים נודע למשקיעים שלמרות הסטת משאבים וכוח אדם של SpaceX לחברת הסטארט-אפ הצעירה בורינג, מאסק הוא שיקבל כמעט את כל רווחיה העתידיים של בורינג.

המשקיעים שאלו את SpaceX מדוע שימשו חלק מהכספים שהם השקיעו בחברה - שמשימתה לכאורה היא השקת לוויינים והטסת אנשים לכוכב מאדים - לשם הקמת חברה אחרת שמביאה תועלת בעיקר למאסק. כשבורינג קומפני פוצלה השנה לחברה עצמאית, הועבר 90% מהון המניות למאסק, והיתרה לעובדיה הראשונים של החברה, וזאת על פי דיווחה של בורינג עצמה.

בפגישות פנימיות השנה, דנו השותפים בפאונדרס פאנד בסוגיה מה עליהם לעשות לגבי הסטת משאבי SpaceX. חששותיהם הגיעו לידיעתם של אחד מחברי מועצת המנהלים של SpaceX ושל בכירים אחרים בחברה. יש לומר שמועצת המנהלים של SpaceX מעולם לא ערכה הצבעה על הקצאת משאבים למיזם החדש של מאסק.

בורינג העניקה חלק מהון המניות שלה ל-SpaceX בתמורה לעזרה, במהלך שלא דווח עד כה או נחשף לציבור: SpaceX קיבלה כ-6% ממניות בורינג, "על בסיס שווי הקרקע, הזמן ומשאבים אחרים שנתרמו מאז הקמת החברה", על פי אחד מדוברי SpaceX. הדובר סירב למסור פרטים נוספים על נסיבות העסקה. SpaceX לא דיווחה באופן רשמי לבעלות המניות שלה על עסקת החליפין, וחלק מהמשקיעים אומרים כי לא היו מודעים לעסקה. מאסק, באמצעות דובר SpaceX, סירב להגיב.

בהודעה שפרסמה פאונדרס פאנד נאמר כי דווח לה על הקשרים בין SpaceX ובורינג, "ואין לנו שום חששות".

הלוואות אישיות ועסקים בין החברות

אופן הקמתה יוצא הדופן של בורינג ממחיש את האופן שבו קורא מאסק תיגר על המוסכמות הרווחות בקרב מנהלי תאגידים מסורתיים, ואת מנהגו לממן לפעמים את אימפריית העסקים שלו באמצעות הסטת כספים בין חברות.

בתחילת דרכה של טסלה, נטל מאסק הלוואה אישית בסך 20 מיליון דולר מקרן הסיוע של SpaceX כדי לממן את חברת המכוניות החשמליות. מאסק הוא מנכ"ל ובעל המניות הגדול של שתי החברות. על פי דו"חות שהוגשו לרגולטורים, רכשה SpaceX ב-2015 ו-2016 אג"ח בשווי של יותר מ-250 מיליון דולר מ-SolarCity, חברת התקנת קולטי השמש שהיו"ר ובעל המניות הגדול ביותר שלה הוא מאסק. במועד מאוחר יותר ב-2016 רכשה טסלה את SolarCity, לאחר שרוכשים פוטנציאליים אחרים החליטו שלא לרוכשה.

"היו מספר מקרים שבהם חברה אחת רשמה ביצועים טובים בהרבה מחברה אחרת, ואני לוויתי כסף", אמר מאסק בראיון לוול סטריט ג'ורנל ב-2016.

באפריל דיווחה בורינג לרגולטורים כי גייסה 112.5 מיליון דולר, וכי אחד הבכירים והדירקטורים שלה הוא ג'ארד בירצ'ל, שמכהן גם כנשיא של חברה אחרת בהנהגת מאסק, Neuralink, שמפתחת ממשקי מחשב-מוח. השנה דיווחה טסלה לבעלי המניות שלה כי מכרה לבורינג חלקים (של מכוניות ומכונות) בשווי של 400 אלף דולר.

רעיון הקמת בורינג נולד לפני שנתיים כשמאסק - במה שהוא עצמו תיאר לאחר מכן כבדיחה - עמד בפקק תנועה וצייץ בטוויטר מתוך תסכול: "התחבורה מוציאה אותי מדעתי. אני עומד לבנות מכונה לחפירת מנהרות ופשוט להתחיל לחפור...".

אשתקד הוא חשף סרטון וידאו שמציג את פעילותה של בורינג, ובו נראות מעליות תת-קרקעיות שמגיעות לרחוב ושנועדו להורדת מכוניות למנהרה, שבה הן ייסעו על מעין מגלשות במהירות של עד 250 קמ"ש. בסרטון וידאו שהופק במועד מאוחר יותר נראו הולכי רגל נכנסים לאוטובוס עתידני שמונמך ויורד לתוך רשת מנהרות.

כמה מעובדי SpaceX החלו לעבוד על הפרויקט, ואשתקד נרכשה מכונת חפירת מנהרות ענקית לבניית השלב הראשון של שורת מנהרות תת-קרקעיות, על פי חזונו של מאסק, שיקשרו ערים כמו וושינגטון די.סי. וניו יורק. אלא שהרגולטורים המקומיים שביקרו באתר הבניה התקשו לקבוע מי מוביל את הפרויקט: בביקור שערכו נציגי חטיבת הבטיחות והגהות התעסוקתית של קליפורניה באוגוסט 2017, אמר להם מנהל הבטיחות של האתר - עובד SpaceX - שהוא עצמו "אינו בטוח אם בורינג קומפני היא חברה נפרדת או רק יחידה של SpaceX", זאת על פי מסמכים שנצפו בידי הוול סטריט ג'ורנל בעקבות בקשה לעיין במסמכים ציבוריים. שבוע לאחר מכן אמר אותו מנהל הבטיחות לרגולטורים שכמה מעובדי SpaceX "מעורבים בפרויקט אבל אינם למעשה עובדים של בורינג קומפני", כך על פי המסמכים. דוברי הלשכה סירבו למסור פרטים נוספים.

פיטר תיל: "ממשיך להאמין במאסק"

פאונדרס פאנד, הפועלת מסן פרנסיסקו, וכן כמה משקיעים אחרים, הזרימו יחד כ-2 מיליארד דולר ל-SpaceX, ששוויה נאמד ב-28 מיליארד דולר בסבב גיוס הון פרטי שנערך השנה. פאונדרס פאנד ומנהלה פיטר תיל, נמנים עם חסידיו החשובים ביותר של מאסק. תיל ומאסק עבדו יחד בעבר על פיתוח חברת התשלומים הדיגיטליים פייפאל. תיל אמר לאחרונה למקורביו שהוא ממשיך להאמין במאסק.

באוקטובר השתתף תיל במסיבת ליל כל הקדושים שערך מאסק. תיל הופיע למסיבה כשהוא מחופש לערפד - אזכור היתולי של התעניינותו המתוקשרת מאוד בעירוי דם כטיפול נגד הזדקנות.