יוחנן לוקר: "כיו"ר כיל נדרשתי לקשור חוסם עורקים לחברה"

כך אמר היום יו"ר כימיקלים לישראל בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" • "באתי לכיל אחרי 35 שנה בחיל האוויר, כשמסביב הונהגו שקיפות, שיח פתוח, דיאלוג, ביקורת עצמית ותחקיר וזו תפיסת עולמי גם לגבי העולם העסקי", אמר לוקר כשהתייחס לשקיפות בעולם העסקי בישראל

יוחנן לוקר: יו"ר כימיקלים לישראל / צילום: איל יצהר
יוחנן לוקר: יו"ר כימיקלים לישראל / צילום: איל יצהר

 "אחד המהלכים הראשונים שנדרשתי לעשות כשבאתי לתפקיד יו"ר כיל (כימיקלים לישראל) לפני קצת יותר משנתיים היה לקשור חוסם עורקים לחברה כדי לייצב אותה מבחינה עסקית, לזהות פרוייקטים מדממים ולעצור אותם, לבנות אמון ולראות כיצד אנו מתקדמים. המשמעות של זה היא למחוק 600 מיליון דולר בפרוייקטים שלא ממשיכים בהם, להוריד את ההוצאות, למכור עסקים שלא נמאיןם בליבת הפעילות של כיל ולהביא ממלא מקום מנכ"ל, את אשר גרינבאום כי מצאתי את עצמי מוחק 600 מיליון דולר- ובלי מנכ"ל", כך אמר היום (ד') בצהריים יו"ר כיל, האלוף (במיל') יוחנן לוקר בשיחה עםן עורכת "גלובס", נעמה סיקולר במסגרת המושב "לא מאמינים ולא במקרה" בוועידת ישראל לעסקים שמתקיימת בבנייני האומה בירושלים.

לוקר, לשעבר מבכירי חיל האוויר אמר כי "באתי לכיל אחרי 35 שנה בחיל האוויר, כשמסביב הונהגו שקיפות, שיח פתוח, דיאלוג, ביקורת עצמית ותחקיר וזו תפיסת עולמי גם לגבי העולם העסקי. התחלתי בהגברת האמון עם העובדים, שהם הנכס החשוב ביותר של החברה, ובשקיפות מלאה כלפי הציבור".

הוא הוסיף והתייחס גם לשיח שמתקיים בין כיל לבין הגופים הרגולטוריים השונים ואמר כי הדיאלוג ביניהם ראוי: "אנחנו בין 4 היצואנים הכי גדולים בארץ ואנחנו עושים שימוש נכון במשאבי הטבע שלנו ולמעשה, הפנסיות של כולנו מושקעות שם וכיל עצמה מספקת פרנסה ל 25 אלף עובדים ישירים ועקיפים בנגב. זה לא משחק. ועדיין- כיל היא חברה שאם מחר בבוקר משהו לא יצליח לה, יווצר מצב שמעמדם של עשרות אלפי עובדיה יתערער", אמר.

במענה על השאלה של עורכת "גלובס", סיקולר אם האנטיגוניזם בקרב ציבורים מסויימים כלפי בעל השליטה בכיל, עידן עופר שגר לסרוגין בחו"ל- הופך את תפקידו של לוקר כיו"ר כיל למורכב יותר, הוא ענה כי: "עידן עופר הוא בעל השליטה ואני יושב ראש הדירקטוריון שהיא חברה ציבורית ויש לה הנהלה מצויינת. הוא מגבה אותנו במהלכינו".

בהתייחס לתום תקופת הזיכיון מהמדינה, שמתוקפו כיל חוצבת משאבי טבע בים המלח בשנת 2030 אמר לוקר כי "12 שנה הן הרבה שנים ועלינו לדאוג במהלכן שכיל תמשיך להיות חברה מצליחה ומובילה מבחינה טכנולוגית. עם כל האמירות הערכיות בנוגע לפעילות של כיל ותרומתה למדינהף אני מאד תחרותי ומאד רוצה למקסם את הרווחים שלה. על כל שקל דיבידנדנד שהדירקטוריון מחלק- הציבור מרוויח 70 אגורות".