כך הפך קורס הכנה לבחינה למנוף לחץ על רופאים מתמחים לחזור לזרועות ההסתדרות הרפואית

מתמחים מארגון "מרשם" גילו שאינם יכולים יותר להשתתף בקורס של איגוד הרופאים הפנימיים • אחרי מחאה, הותר להם להשתתף אבל הם לא יקבלו את הסבסוד שמקבלים חברי הר"י

ד"ר ריי ביטון / צילום: באדיבות המצולמת
ד"ר ריי ביטון / צילום: באדיבות המצולמת

תארו לעצמכם שאתם רוצים לעבור קורס הכנה לבחינה במקצוע שלכם, המוצע באוניברסיטה, אבל אתם לא יכולים לעשות זאת מסיבה אחת ויחידה: אתם לא חברים בארגון העובדים ה"נכון". זה בדיוק מה שקרה לקבוצת מתמחים ברפואה פנימית בחודשים האחרונים, החברים בארגון המתמחים "מרשם", שהוקם בימי המחאה החברתית של 2011 כריאקציה להסתדרות הרפואית (הר"י). כיום הוא מאגד כ-1,000 מתמחים ברפואה, מתוך כ-5,000 מתמחים סך הכול.

אלא שהר"י אינה רק ארגון עובדים; היא גם הארגון הפרופסיונלי של הרופאים. תחתיה יושבים כל האיגודים המקצועיים, כמו האיגודים לרפואה פנימית, עור, מיילדות, כירורגיה וכן הלאה, ואף המועצה המדעית - הגוף שאחראי בין השאר לבחינות הגמר לקבלת מומחיות ברפואה ומעניק את התואר מומחה. מדוע ארגון העובדים אחראי גם על הכשרתם של הרופאים? שאלה טובה. הר"י חובשת את כל הכובעים הללו מקדמת דנא, אבל השנה גילו המתמחים חברי מרשם, שהיא עושה שימוש בריבוי הכובעים הזה ובכוח הנגזר ממנו כדי ללחוץ עליהם להצטרף לשורותיה.

"אינטרסים פוליטיים במקום מקצועיים"

בתחילת השנה נרשמו הרופאים לקורס הכנה לבחינות שלב א' ברפואה פנימית, בחינה עיונית שהיא חלק מתהליך ההסמכה וידועה כבחינה קשה, שרק 40% מהניגשים אליה מצליחים בה. השנה נרשמו לקורס כ-100 מתמחים, כשליש ממחזור המתמחים בפנימית. הקורס מועבר זה כמה שנים בחוג ללימודי המשך באוניברסיטת תל אביב, בחסות האיגוד לרפואה פנימית שבין היתר מסבסד את עלותו למשתתף חבר-איגוד, בסך 1,500 שקל לרופא. כך, התשלום על הקורס לחבר איגוד הוא 2,000 שקל, במקום 3,500 שקל.

עד כה, מתמחים יכלו לא להיות חברי הר"י אבל כן להיות חברי איגוד ברפואה פנימית (ולשלם דמי איגוד חודשיים), אלא שזמן קצר אחרי שהמתמחים נרשמו לקורס ושילמו עליו, בישר להם יו"ר האיגוד, פרופ' אבישי אליס, שאין עוד אפשרות להיות חבר איגוד בלי להיות בהר"י, ולכן השנה הקורס פתוח רק לחברי איגוד. המשמעות: הקורס סגור בפני מתמחים חברי מרשם, שכן גם אם ירצו להיות רק חברי איגוד, הם פשוט לא יכולים.

הרציונל של ההחלטה ברור: הרצון של הר"י לדחוף את המתמחים שאינם "שלה" חזרה לזרועותיה. פרופ' אליס, יו"ר איגוד הפנימאים, אמר זאת בבירור עם פתיחת הקורס: "האיגוד לרפואה פנימית רוצה להיות איגוד מקצועי כמו ועד עובדי נמל אשדוד וחברת חשמל אבל גם מנסה ללמד ולתרום... לאיגוד יש מטרות, וחלק מהמטרות הוא שמספר הרופאים הפעילים בהסתדרות הרפואית ילך ויגדל. לכן אנחנו מסבסדים בעין טובה ובלב חפץ את מי שחבר באיגוד. זאת המטרה שלנו ואני לא מכחיש את זה". במייל שכתב למשתתפי הקורס, הדברים היו מפורשים אף יותר: "מטרת נוהל זה (שלפיו חברות באיגוד כרוכה בחברות בהר"י - ה"ו) היא להגדיל את מספר הפנימאים החברים בהר"י וכדי להגביר את כוחנו לקראת הסכמי השכר הקרובים".

רק בעקבות מחאה ואיומי תביעה מול דיקאן הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, פרופ' אהוד גרוסמן, הוסכם שחברי מרשם יוכלו להשתתף בקורס, אך את כספי סבסוד הקורס, אותם 1,500 שקל - הם לא יקבלו (שהרי לא מאפשרים להם להיות חברי איגוד, במנותק מחברות בהר"י). "הגבלת כניסה של תלמיד לקורס, בחברות באיגוד מקצועי כזה או אחר, היא פגיעה בעקרונות יסוד של שוויון ואיסור הפליה בכלל", כתב עו"ד אהוד שילוני, שייצג את מרשם, לדיקאן הפקולטה לרפואה.

"אני מאמינה באיגוד, רוצה להיות חלק ממנו, ולא מאפשרים לי. מנסים לאנוס אותי להיות חלק מארגון עובדים שאני לא רוצה בו", אומרת ד"ר ריי ביטון, מתמחה ברפואה פנימית וחברת מרשם, שלומדת בקורס. "יש מתמחים שנאלצו לשוב להר"י בגלל הפער במחיר הקורס. זה מעוות. זו סחטנות". מתמחה נוסף בפנימית, ד"ר אילן ריכטר, מוסיף: "שערורייתי בעיניי שארגון העובדים והארגון שאחראי להכשרת הרופאים יפעל כדי לפגוע בהכשרה שלנו. מתעדפים אינטרסים ארגוניים-פוליטיים, על פני אינטרסים מקצועיים. גוזרים כאן קופון פוליטי על גב המתמחים. מנסים להפעיל עלינו מנוף לחץ בצורה הכי פסולה שיש".

"להר"י לא תהיה ברירה אלא להשתנות"

"המקרה הזה מראה שההסתדרות הרפואית עושה שימוש בכוח המונופוליסטי והרגולטורי שלה כדי לחייב רופאים להיות חברים בארגון עובדים, בניגוד לרצונם", אומר ד"ר עדי ניב-יגודה, עורך דין מומחה למדיניות בריאות. "באופן זה, הר"י פועלת בניגוד לפרופסיה שלה, וזה פסול. הכובעים הרבים שהר"י חובשת הם שריד למאפיינים ההסתדרותיים של פעם. הארגון פועל בהרבה ממדים שהם מעבר לאיגוד עובדים. צריך לחשוב איך מייצרים תמונה יותר מאוזנת בהיבט זה. אני מעריך שבעתיד, להר"י לא תהיה ברירה אלא להשתנות ולהתפתח, כי יש קבוצות של רופאים שרוצים להיפרד ממנה, כמו ארגון הרופאים העצמאיים ורופאי המדינה. גם המתמחים. היא צריכה ללמוד לשתף פעולה ולא לשחק משחקים שפוגעים ברופאים שהיא אמורה לייצג".

מהאיגוד לרפואה פנימית נמסר בתגובה: "הקורס שבו מדובר הוא של אוניברסיטת תל אביב ושל האוניברסיטה בלבד. האיגוד לרפואה פנימית מסבסד לחבריו את ההשתתפות בקורס, כמו שכל גורם אחר רשאי לסבסד. מאחר שהאיגוד לרפואה פנימית אינו ישות עצמאית, אלא חלק מהר"י, ברור שחברות באיגוד לרפואה פנימית היא חלק מחברות בגוף הכולל - הר"י". 

מהר"י נמסר: "מיום הקמתה חרתה ההסתדרות הרפואית על דגלה את השמירה על בריאות הציבור וכפועל יוצא מכך, שמירת הזכויות של המשאב החשוב ביותר במערכת - הרופא, מהסטאז'ר ועד לדרגה הגבוהה ביותר, לצד השמירה על איכות הרפואה וקידומה. על מנת לעשות כן, הקימה והגדירה את תחומי ההתמחויות ואת האיגודים והחברות המקצועיים-מדעיים לפי התמחות, התורמים רבות להעשרתו המקצועית של הרופא, ולראיה, הרופאים הישראלים ואיכותה של הרפואה בישראל מעמידים אותנו בתחומים רבים בחוד-החנית של עולם הרפואה.

ההסתדרות הרפואית ואיגודיה מעניקים הכשרות וקורסים לרופאים וביניהם לרופאים המתמחים על מנת לסייע להם לעבור את הבחינות בהצלחה. הקורסים מתקיימים בידי האיגוד ולעתים בשיתוף עם האוניברסיטה. ההסתדרות הרפואית ואיגודיה מסבסדים עבור חבריה קורסים ומגוון פעילויות נוספות".