מוביל מחאת האפודים הצהובים: אסם התקפלה בתוך 72 שעות

רם שפע, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית וממובילי מחאת האפודים הצהובים, בוועידת ישראל לעסקים 2018 של "גלובס": "אחרי שקראנו להחרים את החברה, בתוך 72 שעות אסם הצהירה שהיא מקפיאה את העלאת המחירים; הם ביקשו פגישה איתנו, וסירבנו, ולכן הם הלכו לשר האוצר"

רם שפע, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית וממובילי מחאת האפודים הצהובים, השתתף היום (ד') בוועידת ישראל לעסקים 2018 של "גלובס" והתייחס, בין היתר, להודעת קבוצת אסם מהבוקר על כך שהחליטה לדחות בשלב זה את עליית המחירים שתוכננה במוצרי החברה.

"אחרי שקראנו להחרים את החברה, בתוך 72 שעות אסם הצהירה שהיא מקפיאה את העלאת המחירים", אמר שפע. "הם ביקשו פגישה איתנו, וסירבנו, ולכן הם הלכו לשר האוצר". 

"אסם זו רק ההתחלה", הוסיף שפע, "אני קורא לכם להחרים את כל מוצרי תנובה, כי היא החליטה השבוע להעלות את מחירי המוצרים הלא מפוקחים".

לדבריו, "ינסו לקלטג את המחאה כמחאה פוליטית. לא ניפול לקטלוגים. אני קןרא לציבור לא ליפול לקילטוג. יוקר המחיה חוצה מפלגות. לציבור יש תפקיד לאתגר את הממשלה. אנחנו לא צריכים לשתוק ולמחוא כפיים". 

רם שפע / צילום: פרטי
 רם שפע / צילום: פרטי

"תנובה היא היעד הבא"

לדברי שפע, "הגעתי לכאן מתוך מטה המאבק של האפודים הצהובים ביוקר המחיה בישראל. מניח שראיתם שהתחלנו בפעולות ברורות. יש דרישה ברורה שהגיעה מהשטח. זה התחיל מדוד מזרחי. אני רואה פה אפודים צהובים. שאפו. זה הגיע מאנשים שבוער בהם יוקר המחיה בישראל. אנו ממשיכים, ובמוצ"ש יש הפגנה. אני מזמין אתכם לקרוא למשפחה שלכם להגיע ביום שבת ב-19:30 לקריית הממשלה בתל-אביב להפגין מול עזריאלי".

לדבריו, "הכרזנו שאנחנו מחרימים את כל מוצרי אסם. זה לקח בדיוק 72 שעות, והבוקר שר האוצר ואסם הודיעו שהם מקפיאים את העלאת המחירים. שווה כפיים לציבור על זה. תראו כמה כוח יש לציבור. בסך-הכול 3 ימים. זה ניצחון ענק שלנו, אבל הוא הראשון. אנו בטח לא מתכוונים לעצור. לא יסובבו אותנו בהקפאות מחירים. זה ברור לכם, אני מקווה. זו רק ההתחלה. אני פונה לתנובה ולכל החברות הגדולות - תפנו לממשלה ופשוט תורידו מחירים. אנחנו לא הכתובת.

"מעבר לזה, אני רוצה בהזדמנות הזו להכריז על הצעד הבא שלנו. התחלנו עם אסם, אנחנו מרוצים, אבל זה לא הסוף. אני קורא לכל מי שבבית להחרים החל מהרגע את כל המוצרים של תנובה. תשמעו על זה בקרוב, מכיוון שגם תנובה החליטה ממש השבוע להעלות מחירים על המוצרים הלא מפוקחים, כי לא הצליחה לשכנע את בג"ץ לא להעלות להם את המחירים המפוקחים. תנובה היא היעד הבא, והיד עוד נטויה. אנחנו נמשיך קדימה, ואנחנו יודעים לעבוד". 

"לא לקטלג את המחאה"

"ארצה להתייחס בכמה מילים לניסיונות לקטלג את המחאה", הוסיף שפע."צריך להוריד את 'השלטון מושחת' ו'ביבי מושחת'. לא ניפול לקטלוגים. אני פונה לאנשי התקשורת: אל תפלו לניסיונות התמידיים לקטלג. יוקר המחיה פוגע בצפון, בדרום, בילדים, בקשישים, וזה חוצה מפלגות.

"בדמוקרטיה יש כללים ברורים. בדמוקרטיה לשלטון יש תפקיד לעבוד מול הציבור. יש תפקיד לעבוד ולאתגר את הממשלה כל הזמן ולצאת ולמחות ולהגיד לא נקבל כל מציאות, ואנחנו לא עושים מספיק, וצריך למחוא כפיים כציבור כדי להבין שהתפקיד שלנו הוא למחות ולא לשתוק כי מקטלגים אותנו. גם אם בשבועות הקרובים יהיו קומץ של אנשים שינסו לקחת אותנו לכל מיני כיוונים - לא ניפול לזה". 

"מתווה הגז הוא כישלון"

"עוד כמה מילים על יוקר המחיה: יש משהו שלא נעים לשמוע, והוא שמתווה הגז הוא אחת הסיבות הדרמטיות לעלייה ביוקר המחיה", אמר שפע. "ב-2015, כשיצאנו למחות, סיפרו לנו סיפורים שאנחנו לא מבינים בכלכלה, וזה לא נכון. עברו 3 שנים, וברור שהציבור צדק, ומתווה הגז הוא כישלון שמתגלגל אלינו, וכל קשיש או קשישה שצריכים לשלם יותר על חשמל - הם מגלגלים עוד כמה דולרים לכיס של תשובה. זה בדיוק מה שקורה עכשיו.

"את הדבר הזה צריך להפסיק. אנחנו מאוד נחושים, לא נעצור מול ניסיונות של שר האוצר והחברות לסובב אותנו בהכרזות קטנות. באנו לטפל בבעיית העומק ובכל עליית המחירים במשק, בחשמל, במים ובמזון, ואנחנו לא מתכוונים לעצור.

בהקשר הזה אני קורא לממשלה - קחו אחריות. אין פתרון קסם. יש פה שיטה לסגור עם קרטלים ומונופולים. קשה לשמוע את זה. אל תהיו סקפטיים, אל תהיו אדישים. הכי קל להגיד שלא אשנה כלום ואיך זה ישפיע? אבל כל אחד שיגיע ישפיע על יכולתנו באמת לטפל ביוקר המחיה בישראל. אני רוצה לראות אתכם במוצ"ש ובהצלחה לכולם".