הרפורמה פה, הטכנולוגיה לא: נוסעים לא מצליחים להטעין את כרטיסי הרב קו

מיום שישי האחרון לא ניתן עוד להטעין את כרטיסי הרב קו באוטובוסים של דן • עם זאת, משתמשים דיווחו היום כי אפליקציות ההטענה לא עובדות כראוי

אוטובוס של חברת דן/ צילום: תמר מצפי
אוטובוס של חברת דן/ צילום: תמר מצפי

נוסעים בתחבורה ציבורית מתלוננים כי הם חווים קשיים בהטענת כרטיסי הרב קו. מיום שישי האחרון, ה-21 לדצמבר, במסגרת רפורמת הרב-קו של משרד התחבורה, לא ניתן עוד להטעין את כרטיסי הרב קו באוטובסים של דן במטרופולין תל אביב. מהלך זה פועל מזה מספר חודשים בירושלים.

הרציונל שעומד מאחורי הרעיון הוא לאפשר לנהג להתרכז בנסיעה ולמנוע ממנו התעסקות בכסף - מה שבוודאי גורם לעיכובים. נוהג זה קיים במדינות רבות באירופה ובארה"ב וכדי שהוא יצליח צריך להתקיים תנאי ברור - שפע של אמצעי הטענה נגישים לנוסעים באוטובוס - אם לא בתחנה עצמה, אז לפחות בקרבתה. ואם לא ברבתה אז הישר לסלולרי. יצוין כי נוסע מזדמן יכול לרכוש כרטיס באוטובוס אולם הוא ישלם עליו מחיר כפול (מ-5.90 שקל מחיר הנסיעה) היות שהוא למעשה רוכש גם כרטיס הטענה פלסטיק. ב-18 בינואר יצטרפו גם שאר חברות התחבורה הציבורית בגוש דן (אגד למשל). אפשרויות ההטענה לנוסעים כוללות כמה ערוצים: את אתר רב קו אונליין, אפליקציית רב קו, כספונטים ועמדות הטענה הפזורים בקיוסקים, ברשתות פארם ועוד.

תלונות שהעלו גולשים הבוקר התייחסו לקשיים בהטענה. כך, בין היתר, עולה כי מחזיקי אייפון לא יכולים כלל לטעון את הרב קו שלהם דרך האפליקציה ישירות מהנייד, הטעינה אפשרית רק במכשירי אנדרואיד בעלי טכנולוגיית NFC. תלונה שהעביר גולש ל"גלובס" ממחישה באמצעות סרטון וידיאו, כי גם מכשיר כזה לא הצליח לבצע את הטעינה דרך האפליקציה. טענה אחרת שנשמעה מנוסעים בתחבורה הציבורית היא כי הם מופנים להשתמש באפליקציית "הופ-און" המאפשרת לשלם על תחבורה ציבורית מרחוק, אלא שהם נתקלו בהודעת שגיאה. הטענה דרך מחשב, טענו הגולשים אפשרית רק "בדרך המיושנת" שבה נעזרים עם קורא כרטיסים ולא בהזנת מספר כרטיס הרב קו למשל.

תלונות רבות נוגעות לתורים המשתרכים בעמדות ההטענה. באחת התלונות מסופר על המתנה של 30 דקות בעמדה באבן גבירול, תלונה אחרת מספרת על תורים בעמדה להנפקת כרטיס בתחנה המרכזית. "הגעתי להוציא כרטיס לבת שלי אחרי שאבד לה הרב קו. העמדות מלאות באנשים מיואשים שמוציאים עכשיו רב קו בפעם הראשונה ולא יודעים איך יטעינו אותו כי אין להם כרטיס אשראי. זקנים, עובדים זרים, קשי יום וכל אלה שמשעממים את הממשלה הזאת".

במשרד התחבורה מאשרים בתגובה ל"גלובס" כי הטענת הרב קו באפליקציה מתאפשרת רק לבעלי מכשיר אנדרואיד (תומך NFC). וכי בעלי מכשירי טלפון אחרים "יכולים להטעין את הרב קו במגוון האמצעים הנוספים שעומדים לרשותם". עוד מציינים כי "באם לקוח בעל מכשיר נייד מסוג אנדרואיד הנתקל בבעיה, יכול לפנות לחברות רב-קו און ליין או או הופ-און, בהתאם לחברה שבה ניסה להטעין את הכרטיס, והבעיה תבוא על פתרונה. משרדנו אינו מכיר בעיה במערכת הטעינה באפליקציית 'הופ-און', מה גם שלרשות הנוסעים עומדת אפליקציה נוספת ברב-קו און ליין. שתי האפליקציות פעילות ומוטענים בהם אלפי כרטיסי רב-קו ביום. טעינת הרב קו במחשב מצריכה קורא כרטיסים כיוון שהערך הצבור או חוזה הנסיעה מוטבעים בכרטיס הרב-קו (בשונה מכרטיס האשראי) ולכן יש צורך במגע פיזי של כרטיס. למי שאין ברשותו קורא כרטיסים, ניתן להזמין טעינה במחשב ולהטעין את הכרטיס בכל העמדות המפורסמות לציבור".