סטארט-אפ ישראלי שיהפוך את הכבישים לחכמים גייס 5 מיליון דולר

החברה שמה חיישנים במחזירי אור בצידי הכבישים, ואלו מספקים מידע על התנועה בכביש, מזג האוויר והצורך בתחזוקה שלו • גבריאל יעקובסון, מנכ"ל החברה: אנחנו אוספים מידע, מעבדים אותו ומעבירים אותו למפעילי הכבישים

מייסדי Valerann דניאל יעקוביץ,  שחר בהירי, גבריאל יעקובסון ומיכאל דן ורדי / קרדיט צילום: גיא אביב
מייסדי Valerann דניאל יעקוביץ, שחר בהירי, גבריאל יעקובסון ומיכאל דן ורדי / קרדיט צילום: גיא אביב

סטארט-אפ התחבורה החכמה Valerann הודיע כי השלים סבב גיוס סיד בגובה 5 מיליון דולר. בין המשקיעים בסבב היו קרן ההון סיכון הברזילאית Rio Ventures Holdings, קרן 2B Angels הישראלית וחברת התקשורת הספרדית Telefonica.

Valerann נוסדה בשנת 2016 על-ידי שחר בהירי, דניאל יעקוביץ, גבריאל יעקובסון ומיכאל דן ורדי. החברה הופכת כבישים לתשתיות חכמות ומחוברות שמייצרות נתונים בזמן אמת על המתרחש בכל נקודה על הכביש. הפלטפורמה של החברה פועלת באמצעות חיישנים אלחוטיים המותקנים בצידי הדרכים, בהסתמך על תשתית קיימת: מחזירי האור בצידי הכבישים ברכבי העולם, המכונים "עיני חתול", מוחלפים במכשירים חכמים, סולאריים ועמידים, המחוברים לרשת אלחוטית ומותקנים בהם חיישנים.

כך נאסף מידע שמועבר למפעילי הכבישים, בדמות מידע בזמן אמת על אירועים המתרחשים בכבישים, כמו תאונות או ערפל. בנוסף, המידע עובר עיבוד של מערכת למידת מכונה המספקת תחזיות לגבי היכן צפוי להתרחש אירוע שידרוש טיפול. בכך המערכת נועדה לאפשר למפעילי הכביש להשקיע משאבים בתחזוקה, בפיקוח ובניהול התנועה בכבישים, במקומות הנכונים. ב- Valerannמתגאים בכך שהחיישנים שלהם זולים ופשוטים להתקנה, ולא דורשים חיבור לתשתיות.

כיום, Valerann כבר מפעילה את הפלטפורמה שלה עם כמה מפעילי כבישים פרטיים וציבוריים גדולים בינהם Highways England, חברת הכבישים הממשלתית של אנגליה, Transurban מפעילת כבישים גדולה בארה"ב ובאוסטרליה ונתיבי איילון בישראל. במהלך 2019 החברה צפויה להתחיל לעבוד עם שתי מפעילות כבישים נוספות בצרפת ובספרד.

בנוסף, החברה מעוניינת לספק את המידע הזה גם למפעילי רכבים חכמים ומחוברים. לשם כך, היא עובדת על יצירת זירת מסחר של נתונים שתתמוך ברכבים מחוברים יחד עם בוש (Bosch) ויגואר-לנדרובר. בנוסף, במקום להחזיר אור, המכשירים של Valerann כוללים תאורת לד שניתן להחליף לה צבעים או לגרום לה להבהב כדי לסמן לנהגים על המתרחש בכביש.

גבריאל יעקובסון, מנכ"ל החברה, אמר ל"גלובס" כי "האתגר הגדול הוא שאנחנו משנים תעשייה שהיא עדיין איטית ומסורתית - תעשיית מפעילי הכבישים ובאופן רחב יותר התשתיות. אבל אני חושב ואפילו בטוח שעכשיו היא עוברת שינוי מהותי בתפיסה שלה והופכת ליותר מהירה ויותר פתוחה לחדשנות בגלל כל מה שקורה בעולם התחבורה האוטונומית".

לדברי יעקובסון, "הבאזז מחלחל עמוק לתשתיות, לכבישים ולממשלות והופך אותם ליותר פתוחים לחדשנות. תהליכים שהיו לוקחים בעבר עשר שנים לוקחים היום שנתיים". כך למשל, הוא אומר, "היום, חברה קטנה כמו שלנו עובדת עם גופים שאי אפשר היה לדמיין אותם עושים דברים כאלה בעבר".

לגבי תחרות, יעקובסון אומר כי "נכון להיום, השוק של מידע בכבישים הוא שוק מאוד מפורק. יש שחקניות שעושות את החומרה כמו המצלמה, החיישן או הרדאר. יש שחקניות אחרות שעושות את האנליטיקס, ויש שחקניות אחרות שאוספות את המידע מהמקורות השונים ומנסות להוציא תמונה כללית".

לעומת זאת, הוא אומר, "אנחנו עושים מערכת שהיא מקצה לקצה - אנחנו גם אוספים את המידע, גם מנתחים אותו, וגם מספקים אותו למפעילי הכבישים. עולם ניהול התנועה זה עולם ענק ושוק אדיר שמוערך ב-70 מיליארד דולר. מעליו מתחיל להיבנות עולם התחבורה החכמה, כי הרכבים האוטונומיים לא יתפקדו לבד בעולם מבלי שתהיה להם תמיכה של הכביש. לכן השוק שנקרא ניהול תנועה יצמח בצורה אקספוננציאלית בשנים הקרובות", הוא מוסיף.

תעודת זהות:

הקמה: 2016

מייסדים: שחר בהירי, דניאל יעקוביץ, גבריאל יעקובסון ומיכאל דן ורדי.

החברה מעסיקה 18 עובדים, 13 מתוכם בתל אביב והיתר בלונדון.

סה"כ גיוסים: 6 מיליון דולר בסבב פרה-סיד וסיד.

משקיעות בולטות: קרן ההון סיכון הברזילאית Rio Ventures Holdings, קרן 2B Angels הישראלית, חברת התקשורת הספרדית Telefonica ואיינג'לים.