הישראלית ששברה את מסך הברזל

מאז 1975 הלכו כל המדליות באליפות עולם בהתעמלות אמנותית לספורטאיות ממזרח אירופה ובריה"מ לשעבר • בספטמבר השנה, בסופיה, חיילת בת 19 מראשון לציון מצאה את עצמה שלוש פעמים על הפודיום, שוברת כל סטיגמה ומחסום אפשרי • אנשי השנה של "גלובס"

לינוי אשרם הייתה בחירה קלה מאוד לספורטאית השנה שלנו. קודם כל כי לא היו לה באמת מתחרים. ספורטאי הג'ודו, המועמדים הבולטים, רשמו הישגים שהועצמו בזכות רעשי רקע וכותרות שבאו ממניעים פוליטיים בשל הישגים על "אדמת אויב" (אבו דאבי). אשרם (19) עשתה את זה בשקט, עם פחות שרת ספורט ברקע ועל במה גדולה ונחשבת יותר - אליפות עולם - ובענף שבו לישראל אין מסורת של הצלחות משמעותיות של נשים.

יותר מזה: היא עשתה את זה בענף שנחשב סגור לחלוטין לספורטאים שאינם ממזרח אירופה - מאז 1975 כל המדליות באליפות עולם הלכו לספורטאיות ממזרח אירופה וממדינות בריה"מ לשעבר, וגם התקלה ב-75' הייתה תוצאה של היעדרות ספורטאיות מדינות מזרח אירופה מהתחרות שנערכה בספרד.

אשרם, המשתייכת לאגודת הפועל ראשל"צ, היא הדוגמה הבולטת ביותר לכך שהיעדר תשתיות וסכסוכים פוליטיים של ענף שלם לא יכולים להרוס כישרון גולמי וכוח רצון. ענף ההתעמלות נמצא בימים אלו וכבר תקופה ארוכה תחת מאבקי כוח בין מרכז מכבי להפועל, חלקם הגיעו עד למזרן ההתעמלות ומאיימים לקרוע את הענף הכי מתפתח בישראל בשנים האחרונות - ב-7 השנים האחרונות כמעט הכפיל הענף את עצמו מבחינת כמות ספורטאים תחרותיים ונכון ל-2018 הוא עומד על 3,324 ספורטאים תחרותיים - הענף הרביעי בגודלו בישראל. הוא הענף היחיד בישראל שבו נשים פורצות באופן ממשי את המחסום המגדרי, עם יחס של 11 ספורטאיות נשים על כל ספורטאי גבר - הענף היחיד בישראל עם יותר ספורטאיות מספורטאים.

ואשרם, להבדיל מענפים אחרים שמחפשים קיצורי דרך (לגיטימיים) באמצעות אזרוח של ספורטאים ממדינות מעבר לים או טיעונים שהצלחה - ודאי בענפים אכזריים - יכולה לבוא רק מתוצרי העלייה של בריה"מ בשנות ה-90, היא דווקא תוצר של המערכת המקומית המקולקלת. בת לשני צברים "אסלים" - לאבא ממוצא תימני ואמא יווניה.

סימנים ראשונים נרשמו ב-2017. אשרם זכתה במדליית ארד בתחרות הקרב-רב באליפות העולם בפזארו, איטליה. תחרות קרב-רב, כידוע, הוא המרכיב היוקרתי ביותר - ומשקפת למעשה את שליטה של הספורטאי בכל ארבעת המכשירים (אלות, סרט, כדור, חישוק). השנה היא הלכה עוד צעד אחד קדימה והדהימה את הענף עם זכייה במדליית כסף בתחרות הקרב-רב באליפות העולם שנערכה בסופיה, בולגריה, בספטמבר. מלבד חמש מדליות באליפות עולם בשנתיים האחרונות, השנה היא זכתה ב-6 מדליות זהב בתחרויות הסבב של גביע העולם, ובנוסף עוד 11 מדליות כסף ו-5 ארד. והיא, דווקא היא, מובילה את הדירוג היוקרתי של הסבב העולמי.

מאז הפכה ההתעמלות האמנותית (בשונה מהעמלות מכשירים) לענף אולימפי במשחקי 1984, קיים שיח מוכר על כך שמדובר בענף סגור להצלחות של ספורטאיות מהמערב בשל העובדה שמדובר בענף שהציון הניתן בו הוא סובייקטיבי - על פי ראות דעתם של שופטים, ואלו במשך שנים נוטים לשמר את ההיררכיה של הספורטאיות ממזרח אירופה, המקום ממנו צמחו המתעמלים הבכירים, המאמנים וגם השופטים. עם שינוי שיטת הניקוד ב-2016 שהעבירה את האחריות יותר למתחרות ופחות לשופטים, נפתחה הדרך גם לספורטאיות מהמערב. רק שאלו היו צריכות להביא מישהי אחת, נציגה ראשונה, סנונית, כזו שתראה לשופטים שמותר להעמיד על הפודיום מתעמלת שאיננה מבלארוס, רוסיה או אוקראינה.

באוגוסט 2018 פתחה אשרם באופן סופי את הדרך למערב. היא רשמה ציון של 20.65 בתרגיל האלות בתחרות גביע העולם במינסק - הציון הגבוה אי פעם שניתן למתעמלת מאז שונתה שיטת הניקוד ב-2016.

הדרך של אשרם להצליח מראה כמה אכזרי הוא ענף ההתעמלות והספורט היחידני בכלל. כדי לזכות בכל הקופה ולא לטבול בבינוניות ולהישאר "ישראלית" היא מעמידה רמת הקושי כמעט מקסימלית בתרגילים שלה, לוקחת כמעט כל סיכון אפשרי, מה שיכול להעמיד אותה ביום טוב מבחינת הניקוד שבו היא זוכה על הפודיום. כאן גם הסכנה שהיא לוקחת על עצמה: חודש אחרי שקבעה את השיא בתרגיל האלות היא לא הצליחה לעלות לגמר תרגיל האלות באליפות העולם בסופיה אחרי שהשמיטה את האלות במהלך התרגיל, מה שהיווה חזרה על אירוע שהתרחש יומיים קודם לכן כשנכשלה לעלות לגמר בתרגיל הכדור כשגם זה ברח לה מהידיים.

למה יש סיכוי לא רע בכלל שגם בטוקיו 2020 היא תצליח להביא לישראל מדליה היסטורית בהתעמלות אמנותית? כי להבדיל מענפים אחרים אשרם מעמידה את עצמה בעמדה מצוינת "לדוג" לפחות משהו אחד. היא מצטיינת בכל ארבעת ענפי התחרות (אלות, כדור, סרט, חישוק) ובשנה האחרונה זכתה במדליות בתחרויות הגדולות בכל אחד מהמכשירים.

הבעיה העיקרית, מבחינתה ומבחינת הספורט הישראלי, וזה נכון בכלל לספורט אולימפי - שמה שטוב ועובד עכשיו לא מבטיח שום דבר כשתעלה למזרן התחרות ב-7 באוגוסט 2020.

ת"ז: לינוי אשרם

גיל: 19 / אגודה: הפועל ראשל"צ / מדליות ב-2018: 3 מדליות באליפות עולם בסופיה - 2 כסף (קרב-רב, חישוק), 1 ארד (סרט); 22 מדליות בסבב גביע העולם (6 זהב, 11 כסף, 5 ארד) / מיקום בסבב העולמי: 1 / הופעות באולימפיאדה: 0