המרוויחים, המפסידים ואלה שיש להם עוד שיעור ללמוד: איפה תופסת הקדמת הבחירות את השחקנים הפוליטיים

מועד הכרזת הבחירות הנוכחי עדיף לראש הממשלה נתניהו מזה שהיה סמוך להתפטרותו של ליברמן, שכעת יוצא מהסיטואציה כשידו על התחתונה • ומה באשר לבני גנץ? הוא יצטרך לשנן את המשפט שנתניהו כבר שכח: אתה יודע איך אתה נכנס למערכת בחירות, אבל לא יודע איך אתה יוצא ממנה • פרשנות

ישיבת ממשלה/ צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות
ישיבת ממשלה/ צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות

הממשלה ה-34 מסיימת ארבע שנים מלאות, אבל שבעה חודשים לפני התאריך הנקוב. כמה פעמים בשנה האחרונה עמדנו על סיפו של הרגע הזה? הפעם האחרונה והמובהקת במיוחד היתה לפני שבועות אחדים, עם התפטרות שר הביטחון אביגדור ליברמן. מאז התהפכו היוצרות כמה וכמה פעמים עד להודעה היום על הקדמת הבחירות. אז איפה תופסת ההחלטה הזו כל אחד מהשחקנים המרכזיים בזירה (ואת זה שמיד יעלה עליה)?

ראש הממשלה בנימין נתניהו: עננת הביטחון חלפה

אפריל 2019 הוא לא מועד הבחירות המועדף על נתניהו, אך מצבו כיום טוב מזה שהיה לו ההכרזה על בחירות היתה נופלת מיד אחרי התפטרות אביגדור ליברמן ממשרד הביטחון. נתניהו העדיף בחירות בחודש מאי (מיד אחרי יום העצמאות והאיריוויזיון) או בנובמבר (התאריך המקורי), אולם התרחיש של הליכה לבחירות כשמעל ראשו מרחפת העננה שליברמן, שקד ובנט ניסו להדביק לו כאילו אינו דואג מספיק לביטחון המדינה היה הרבה פחות טוב מבחינתו. בשבועות שחלפו נתניהו הצליח לבסס את מעמדו הביטחוני בין היתר על רקע מבצע המנהרות בצפון ולטשטש את קולות הביקורת ההם. ומה באשר לחקירות? ייתכן וגם העובדה שתיקי נתניהו קרובים לסיום האיצה את ההחלטה, אבל האמת היא שהסיטואציה כה מורכבת שממילא גם נתניהו וגם מקורביו אינם יודעים מה המועד ה"נכון" עבורם בהקשר זה.

בנימין  נתניהו/ צילום : אמיר מאירי
 בנימין נתניהו/ צילום : אמיר מאירי

איילת שקד ונפתלי בנט: ההתקפלות לא פגעה

התקפלותם מאולטימטום תיק הביטחון לא פגעה בהם ובמפלגתם במיוחד כפי שזה נראה כרגע, ודאי לא כמו הפגיעה האפשרית שבגינה התקפלו - הסיכון שמא תדבק בהם התדמית של מי שפירקו ממשלת ימין. מפלגת הבית היהודי היא שותף טבעי של נתניהו גם להרכבת הממשלה הבאה וכל הסיכויים שהשניים מגיעים להרכבת הקואליציה הבאה במצב נוח יחסית, כמי שיכולים להמשיך לשבת עם נתניהו ואולי אפילו לשפר את כוח המיקוח שלהם. הכל תלוי כמובן במספר המנדטים שיקבלו בקלפי (ובבני גנץ).

איילת שקד ונפתלי בנט / צילום: רפי קוץ
 איילת שקד ונפתלי בנט / צילום: רפי קוץ

משה כחלון: המבחן של אביר יוקר המחיה

שר האוצר רצה בחירות כבר לפני מספר שבועות ולא הסתיר זאת. הזמן שחלף בצירוף משבר עליות המחירים מציבים אותו באתגר לא פשוט, כמו גם כניסתו הצפויה של בני גנץ לזירה הפוליטית עם מפלגה שמכוונת למוקד הבוחרים המשותף גם לכחלון. שר האוצר יצטרך להתאמץ בשבועות הקרובים כדי להוכיח לבוחריו שהוא עדיין אביר יוקר המחיה והורדת המסים וכרגע כל שנותר זה לקוות שהוא יעשה את כלכלת הבחירות שלו באחריות.

משה כחלון/צילום: שלומי יוסף
 משה כחלון/צילום: שלומי יוסף

אביגדור ליברמן: מפסיד מהשקט הביטחוני

אחד המפסידים הגדולים מהעובדה שהקואליציה לא התפרקה מיד לאחר שהתפטר מתפקיד שר הביטחון. נתניהו נכנס בטבעיות לתפקיד במקומו והדי המבצע הצפוני לחשיפת המנהרות שחקו את הטענות של ליברמן על חוסר האחריות של נתניהו בזירה הדרומית. מהבחינה הפוליטית, כל עוד זירת עוטף עזה רגועה ליברמן והמסרים שלו על הצורך בהחרפת הטון הם המפסידים הגדולים של מועד הבחירות הנוכחי. ודאי אם מצרפים את זה לעובדה שליברמן כבר איבד מזמן קלף אלקטורלי משמעותי למפלגתו - את חברת הכנסת אורלי לוי. יחד עם זאת, ליברמן ידוע כאדם שמחזיק בכיס כמה הפתעות ותרחישים וסביר להניח שלא אמר את המילה האחרונה.

אביגדור ליברמן."אני פרגמטי" צילום: הדס פרוש פלאש 90
 אביגדור ליברמן."אני פרגמטי" צילום: הדס פרוש פלאש 90

בני גנץ: רק אווירה או הדבר האמיתי?

גנץ מגיע להכרזה על בחירות כשמפלגת האווירה שלו והשותפות האפשרית עם מפלגה כזו או אחרת היא עדיין הפתעת הבחירות הלא ממומשת. הסקרים האחרונים צופים לו מנדטים בהיקף דו ספרתי ומאתגרים את נתניהו (קלות בלבד, יש לומר). יחד עם זאת, גם גנץ ספג בימים האחרונים מכה כאשר חברת המימד החמישי שבראשה עמד נסגרה ועובדיה פוטרו. גנץ הרכין ראש והסערה חלפה מעליו לפחות כרגע, אך השחקן החדש בזירה הפוליטית חייב לשנן את המשפט שנתניהו כבר שכח: אתה יודע איך אתה נכנס לבחירות ולא יודע איך אתה יוצא מהן.

בני גנץ / צילום: איל יצהר
 בני גנץ / צילום: איל יצהר

יאיר לפיד: הרגע הכי מתאים מבחינתו

אחרי 4 שנים באופוזיציה לא יכול היה להיות מבחינת יאיר לפיד רגע מתאים יותר לבחירות. הוא ערוך אליהן, צוותי השטח שלו ערוכים, וגם המסרים המצוחצחים על העובדה שהוא רץ לראשות הממשלה, לא פחות. יאיר לפיד אולי הצליח לא להסתבך קשות בשנותיו באופוזציה אבל הוא רחוק מאתגר ראשות הממשלה שהציב לעצמו, ודאי כשהוא מקפיד לא להתחייב שלא יישב בממשלת נתניהו. העובדה שסירב לתמוך בחוק הגיוס במתכונת הנוכחית בסך הכל מחזקת אותו אל מול קהל הבוחרים שלו, אבל היא גם מציבה אותו באותו מלכוד ישן - איך לרוץ לראשות הממשלה מבלי להיות מסוגל לשבת בקואליציה אחת עם החרדים.

יאיר לפיד בוועידת ישראל לעסקים 2018 / צילום: תמר מצפי
 יאיר לפיד בוועידת ישראל לעסקים 2018 / צילום: תמר מצפי

אבי גבאי: בעיות במפלגה ובסקרים

מאבק יוקר המחיה וחזרתו של הדיון על מתווה הגז עושים טוב לגבאי, גדול מתנגדיו, אולם השיח הזה לא פרץ עדיין מעבר לאוכלוסייה מצומצמת יחסית. מצבו של גבאי והמחנה הציוני לא מזהיר בלשון המעטה בסקרים, והיחסים הרעועים בתוך מפלגתו ועם יו"ר האופוזיציה ציפי לבני מקשים עליו. האם יצליח לשחזר את קסם בחירתו לראשות המפלגה? סביר להניח שבזירה הארצית זה יהיה יותר קשה. האם יסכים לזוז הצידה ולפנות מקום לבני גנץ? עוד חזון למועד.

אבי גבאי בוועידת ישראל לעסקים 2018 / צילום: תמר מצפי
 אבי גבאי בוועידת ישראל לעסקים 2018 / צילום: תמר מצפי