המושיע הגדול של שוק הדיור או בזבזן סדרתי של כספי ציבור - איך יגיע משה כחלון לבחירות הקרובות?

שר האוצר יודע שבעיתות כאלה השיח המקצועי רחוק מאוד מרמת השיח של הבחירות • בנתיים הוא מחזק את דמותו כמי שלוחם לבד בכנופיית האינטרסנטים במערבון וינפנף בעובדה שאחרי 10 שנות עליות מחירי דירות, הוא הצליח לבלום אותן • האם הפגמים במחיר למשתכן חלחלו לציבור? • פרשנות

משה כחלון / צילום: תמר מצפי
משה כחלון / צילום: תמר מצפי

ההבטחות הגדולות של הבחירות הקודמות להוריד את מחירי הדירות במידה רבה, הוחלפו ביעדים צנועים בהרבה: בלימת העליות וירידה צנועה של כ-2% - לפחות עד עכשיו. ולמי שבכל זאת תמה לגבי האפשרות שהתוכנית הגדולה של כחלון תמומש - בנק ישראל דאג שלשום (א') להציבו במקומו.

על פי הבנק המרכזי, ההסתברות לירידה חדה במחירי הדירות - פחתה, וזאת מכיוון שהשחקנים השונים שמעורבים בשוק, הגיבו לדעת כלכלני הבנק, בצורה הגיונית. "התנהגות נפיצה", בלשון כלכלני הבנק, לא התגלתה בשוק הנדל"ן הישראלי. לא בקצב נטילת משכנתאות, וגם לא בקצב הבנייה, שנמצא במגמת צמצום.

הביקורת על תוכניות הדיור של כחלון רבה ומכיוונים שונים, שאחד הבולטים שבהם הוא בזבוז כספי ציבור עליהן - מחיר למשתכן עלתה עד כה יותר מ-5 מיליארד שקל, והסכמי-הגג נאמדים בעשרות מיליארדים.

ואולם מדובר בשיח מנותק, שרק מעט ממנו גלש באמת לשיח הציבורי. היתר נותר בדרגי המקצוע ובעיתונות הכלכלית, כשכחלון נוהג לצייץ או להעביר תגובות קצרות ברשתות החברתיות, שבעיקרן מכנות את כל מבקריו "אינטרסנטים", ואת עצמו כלוחם היחיד למען הדור הצעיר. סביר להניח, שברוח זו ימשיך עם מערכת הבחירות שלו.

כי גם הוא יודע, שכרגיל בעיתות כאלה, השיח המקצועי שבוחן מדיניות, אמצעים להשגתה, תוצאות והשלכות, רחוק מאוד מרמת השיח של הבחירות. אז אולי לא ניתן יהיה להכריז כי "האינטרסנטים נוהרים בהמוניהם", אבל סביר שכחלון יחזק את דמותו כגרי קופר הישראלי, הלוחם לבד בכנופיית האינטרסנטים, במערבון "בצהרי יום". בין היתר הוא ינפנף בעובדה, שאחרי 10 שנות עליות מחירי דירות, הוא זה שהצליח לבלום אותן.

ואולם בין השיח הענפי-מקצועי המבקר, לציוצים ולשיח הבחירות הרדוד, מתקיים שיח אחר, שיתכן שיהיה לו חלק בהישגיו של כחלון בבחירות הקרובות, והוא השיח של זכאי "מחיר למשתכן" ומשפחותיהם בפורומים החברתיים. כיצד הם מסמכים את התוכנית הזו? עד כמה הם סבורים, כמו לפני 3 שנים, שמדובר בתוכנית שהיטיבה או תיטיב את מצבם?

כי בניגוד לתוכניות כלכליות רבות, שבדרך כלל מתממשות בתוך האוצר, או בתוך הממסד, ונותרות הרחק מצרכני הקצה, "מחיר למשתכן", היא תוכנית שעקפה את כל המשוכות, יצאה ממשרדו של כחלון, והגיעה - לטוב ולרע - היישר אל המחשב הביתי של הזכאים.

כחלון מדבר כל הזמן על 130 אלף זכאים שנרשמו לתוכנית, ואולם מהם זכו 57 אלף, ונכון ללפני חודש, מספר הדירות שנמסרו לזוכים, הגיע לכ-600. עובדה אחרת מוכרת היא שרבים מהזוכים ויתרו על זכיותיהם, מסיבות שונות. כ-46 אלף זכאים שנרשמו לשתי הסדרות הראשונות שלה, לא זכו בדבר, כלומר איבדו שנתיים-שלוש וחלקם נותרו ללא דירות. כיצד הם מרגישים?

מאז הולדת התוכנית פקדו את מערכות התקשורת השונות, מאות תלונות על התוכנית, חלקן הגדול ממי שזכו בדירות. פה ושם התוכנית התגלגלה אפילו לבתי משפט מצד זוכים מאוכזבים, שחשו כי נהגו בהם שלא כשורה.

אז האם באמת הפגמים בתוכנית חלחלו לציבור הרחב? עם, או ללא קשר, מספר הנרשמים אליה מתמעט והולך: על פי נתונים שהוציא מטה "מחיר למשתכן, בשלושת השבועות הראשונים של דצמבר נרשמו לזכאות בתוכנית 1,440 איש. מדובר בקצב הרשמה של כ-2,000 זכאים בחודש. בחודשי השיא של התוכנית, ב-2016, נרשמו אליה בין 8,000 ל-10,000 נרשמים בשנה. האם זה סוג של סקר שוטף לשביעות רצון מהתוכנית בקרב הזוגות הצעירים?

עם סימני השאלה הללו ואחרים, מתחומים אחרים, יצטרכו להתמודד עם מחנהו של כחלון לקראת הבחירות הקרבות.