הפרטה | בלעדי

ריח הבחירות באוויר? כ"ץ מסכים לדרישת עובדי נמל אשדוד להישאר חברה ממשלתית

אתמול נפגשו עובדי הנמל עם שר התחבורה ישראל כ"ץ; לאחר הפגישה מסתמן כי נמל אשדוד לא יופרט ויישאר לפעול כחברה ממשלתית למשך 5 השנים הקרובות • בכיר בוועד נמל אשדוד ל"גלובס": "השר כיבד את רצוננו להישאר חברה ממשלתית ולא לצאת למכרז למשקיע פרטי" • משרד התחבורה: "אין לזה שום קשר לבחירות"

שר התחבורה ישראל כ"ץ / צילום: שלומי יוסף
שר התחבורה ישראל כ"ץ / צילום: שלומי יוסף

מסתמן: נמל אשדוד לא יופרט ויישאר לפעול כחברה ממשלתית למשך 5 השנים הקרובות - כך נודע ל"גלובס". לפני שבועיים נחשף ב"גלובס" כי הוועדים של נמל אשדוד מתנגדים להפרטה ולא מעוניינים בהבאת משקיע אסטרטגי לנמל, כפי שסוכם במסגרת ההסכם של הרפורמה עם נמל חיפה.

משום שלא ניתן להפריט את הנמל ללא הסכמת העובדים, האופציה של ההפרטה לפחות בשנים הקרובות יורדת מהפרק. אתמול (ב') נפגשו עובדי הנמל עם שר התחבורה והמודיעין, ישראל כ"ץ, בלשכתו בירושלים כדי להעלות את נושא ההפרטה של הנמל. בפגישה נכחו יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, שיזם את הפגישה; מנכ"ל נמל אשדוד, איציק בלומנטל; ונציג רשות החברות, מאיר שמרה.

"השר כיבד את רצוננו להישאר חברה ממשלתית ולא לצאת למכרז למשקיע פרטי, והשאיר לנו פתח לאפשרות לצאת להפרטה בעתיד", מספר ל"גלובס" אחד הגורמים הבכירים בוועד נמל אשדוד. הוא מוסיף כי "במקרה שיוחלט לפעול לפי המתווה של 2005 - הנפקת החברה - יתנהל משא-ומתן עם הוועדים, בו אנו צפויים לדרוש שלפחות 25% מהמניות יוקצו לעובדים".

בנוגע להפעלת הרציפים 24-25 המהווים סלע מחלוקת עיקרית במשא-ומתן על הרפורמה בנמל אשדוד, השר כ"ץ סיכם עם העובדים כי לפחות בשנים הקרובות ברציפים האלה לא תתבצע כל פעילות נמלית. במקרה שכן יהיה צורך להפעילם, הוחלט כי חברת נמלי ישראל הממשלתית תערוך מכרז ייעודי.

כזכור, הוועדים של נמל אשדוד דורשים להפעיל את הרציפים האלה כשהנמל החדש יתחיל לפעול, לצורך "תחרות הוגנת". זאת, בעיקר מתוך חשש כי המדינה תעביר את הרציפים הללו, שבהם ניתן יהיה לקלוט אוניות ענק מודרניות, לנמל המתחרה שיוקם בעוד שנתיים.

"נכון להיום אנחנו דורשים להפעיל את הרציפים 24 ו-25 ללא קשר להפרטת הנמל, לצורך תחרות הוגנת. במקרה שנגיע לקיבולת מלאה בנמל אשדוד, המדינה יחד עם חברת נמלי ישראל תתחשב בצורכי הנמל, ונוכל להשתמש בכל השטח לצרכים נמליים", אומר המקור בוועד.

בעוד בנמל אשדוד ישנם עדיין לא מעט נושאים לא פתורים, לפני שבוע בדיוק נחתם ההסכם על הרפורמה בנמל חיפה, במסגרתה הנמל יופרט במלואו. נזכיר כי רק בשבוע שעבר יו"ר הדירקטוריון של נמל אשדוד, אורנה הוזמן-בכור, שהשתתפה בוועידת עסקים לישראל של "גלובס", הבטיחה כי "נמל אשדוד לא יישאר מאחור ובקרוב יחתום על הסכם לצירוף משקיע אסטרטגי לבעלות על הנמל". עם זאת, הוזמן-בכור הדגישה כי נכון לעכשיו הנושא נמצא בדיונים בין ועדי העובדים.

לדבריה, הרעיון להביא משקיע אסטרטגי בא מלכתחילה מהוועדים, והיא לא מתערבת. "זה לא שעומדים כאן בתור. כשהוציאו את המכרזים לנמלי אשדוד וחיפה, היו 3 משקיעים. אנחנו נמנה מקרב הדירקטוריון צוות לניהול משא-ומתן ונחתום במהרה". היא העריכה כי עד לשנה הבאה ההסכם כבר ייחתם. 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "הפרטת הנמל הקיים לא הייתה מעולם תנאי, או בתוך מתווה הרפורמה שהוביל שר התחבורה, אלא רק עיקרון התחרות המלאה בין הנמלים - דבר שעומד להתממש גם בחיפה וגם באשדוד. העובדים ניסו למנוע את הקמת והפעלת הנמל החדש - וכמובן שלא נענו. אופציית המשקיע האסטרטגי הועלתה על-ידי השר כ"ץ לפני מספר חודשים ואומצה על-ידי עובדי נמל חיפה, שגם חתמו על ההסכם. עובדי נמל אשדוד הקיים בחרו שלא ללכת בדרך הזו, והם אינם מחויבים בכך אלא לתחרות עצמה. אין לדבר זה שום קשר לבחירות".