פרשת יוטרייד: כתב אישום נגד אביב טלמור בגין גניבה בידי מורשה, קבלת דבר במרמה והלבנת הון

על פי כתב האישום בין השנים 2015-2012, גייסה יוטרייד מכ-600 לקוחות סכום של כ-100 מיליון שקל, תוך שהיא מתחייבת להשקיע את הכספים עבור הלקוחות במסחר אלגוריתמי • הליך גיוס הלקוחות היה מרמתי וכלל מצגי שווא והסתרת מידע ביחס להיבטים רבים ומהותיים בפעילותה של יוטרייד

אביב טלמור / צילום: שלומי יוסף
אביב טלמור / צילום: שלומי יוסף

פרשת יוטרייד, חברת השקעות שפעלה בזירת האלגו-טריידינג (מסחר רובוטי ללא התערבות אדם), שפרצה ב-2015 בעקבות סדרת תחקירים ב"גלובס" על תלונות של משקיעים כי הם אינם יכולים למשוך את כספם מהחברה - הגיעה לכתב אישום: פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה היום (ד') כתב אישום נגד אביב טלמור, הבעלים והמנכ"ל לשעבר של חברת יוטרייד, נגד רואי קוזין ששימש כאנליסט ראשי ביוטרייד, ונגד חברת יוטרייד.

כתב האישום מייחס לטלמור וליוטרייד עבירות של גניבה בידי מורשה, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון וניהול תיקי השקעה ללא רישיון. לקוזין מיוחסות עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. בנוסף, הואשמו טלמור ועובד נוסף בחברה בעבירות של שיבוש מהלכי משפט.

לפי כתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד ניצן וולקן ועו"ד יעל ענתות מפרקליטות מיסוי וכלכלה, בין השנים 2015-2012, גייסה יוטרייד מכ-600 לקוחות סכום של כ-100 מיליון שקל, תוך שהיא מתחייבת להשקיע את הכספים עבור הלקוחות במסחר אלגוריתמי. הליך גיוס הלקוחות, עליו שלט טלמור, היה מרמתי וכלל מצגי שווא והסתרת מידע ביחס להיבטים רבים ומהותיים בפעילותה של יוטרייד. כך, בין היתר, הוצגו ללקוחות מצגים כוזבים ביחס לשימוש שייעשה בכספם, ביחס לפוטנציאל הרווח של השקעתם וביחס לניגודי עניינים המתקיימים בין הלקוחות לבין יוטרייד בפעילות המסחר.

בניגוד למצגים שהוצגו בפני הלקוחות ובניגוד למטרה שלשמה הופקד הכסף, רק חלק מכספי הלקוחות נותב בפועל למסחר. תחת זאת, שימשו כספי הלקוחות, בין היתר, למימון הוצאות שוטפות של חברות אחרות של טלמור ולביצוע השקעות שונות של טלמור מחוץ לישראל. על רקע שימושים אלה נקלעה יוטרייד לקשיים כספיים והנאשמים החלו במהלך של חתימה על עשרות הסדרי תשלום עם הלקוחות תוך שהם מסתירים מהלקוחות את מצבה הכספי של יוטרייד ואת העובדה שנעשה שימוש בכספי הלקוחות שלא למטרות מסחר.

בנוסף, נטען באישום, כי המסחר שיוטרייד ביצעה עבור לקוחותיה נעשה מבלי שהיה ליוטרייד או לטלמור רישיון ניהול תיקים ויוטרייד הוסיפה לסחור עבור הלקוחות גם אחרי שרשות ניירות ערך הורתה לה לחדול מיידית מפעילות המסחר ולאחר שיוטרייד התחייבה לעשות כן.

טלמור ועובד נוסף של יוטרייד מואשמים כאמור, כי ביצעו פעולות במטרה לשבש את החקירה של הרשות לניירות ערך ובין היתר ניסו לשבש את פעולות ההעתקה של תיבות מייל ביוטרייד ולמחוק חומרים שהיו דרושים לחקירה. טלמור עצמו אף נמנע מלהתייצב לחקירה ברשות ניירות ערך, לאחר שברח לחו"ל עם פרוץ החקירה, ופעל לטשטוש עקבות בחברות זרות בבעלותו.

התיק נחקר ע"י מחלקת חקירות מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך.

הקריסה, החקירה הפלילית והבריחה לחו"ל

חברת יוטרייד סיפקה למאות לקוחות בישראל ומחוצה לה פלטפורמה למסחר במט"ח באמצעות אלגוריתם ממוחשב ללא צורך בהתערבות אנושית (אלגו-טריידינג). קריסתה של החברה החלה כאמור באמצע 2015, עם פרסומה של סדרת כתבות ב"גלובס" על משקיעים שטענו כי ביקשו למשוך את הכספים שנותרו בחשבונות ההשקעות שלהם, אך נתקלו בקשיים שהערימה עליהם החברה. לטענתם, החברה סירבה לאפשר את פדיון הכספים בתירוצים שונים.

בהמשך נקלעה החברה לפירוק על רקע ניסיונותיהם הכושלים של המשקיעים לפדות את כספם. גם הבעלים עצמו טלמור נקלע מאז להליך של פשיטת-רגל, על רקע ערבות אישית לחובות החברה, שנתן לחלק מהלקוחות.

במאי 2015 החלה גם רשות ניירות ערך להתערב בנעשה בחברה ודרשה מטלמור להפסיק את פעילות המסחר לאלתר ואת גיוס המשקיעים. טלמור הגיע עם הרשות לסיכום בעניין - שכפי שהתברר לרשות בדיעבד, טלמור לא כיבד לכאורה. מבדיקת הרשות שנערכה בהמשך עלה כי מאז מאי 2015 ועד להיקלעות יוטרייד לפירוק בדצמבר אותה שנה, גייסה החברה 3.5 מיליון דולר נוספים מלקוחות חדשים, כספים שחלקם הגדול ירד כנראה לטמיון.

על רקע החשדות שהחלו להתעורר, לפיהם טלמור מעל לכאורה בכספי הלקוחות, יצא הבעלים של יוטרייד לקפריסין בספטמבר 2015, ובהמשך נעלמו עקבותיו. בתקופה בה שהה טלמור בחו"ל, מונה המפרק של חברת יוטרייד, עו"ד אלעד עפראי, לכונס נכסים על נכסיו האישיים של טלמור, ובין היתר על כל מניותיו בחברות הבינלאומיות שבבעלותו, בהן חברות בקפריסין ובאוסטרליה. לטענת המפרק, טלמור הבריח אל חברות אלה כספים של לקוחות ישראלים.

במקביל, רשות ניירות ערך הודיעה כי טלמור מבוקש לחקירה, והשמועות על מקום הימצאו כללו מדינות שונות. בדיעבד התברר כי הרשות ידעה שטלמור נמצא כל העת בלונדון, שם מתגוררות אמו ואחותו, ושם הוא מחזיק גם בחברות שעיסוקן דומה לזה של יוטרייד.

בסוף פברואר 2016 הגיע טלמור לארץ לצורך חקירתו, לאחר משא-ומתן שניהל מול הרשות. תחילה סיכם טלמור שיגיע לארץ בתחילת פברואר, אבל אז שינה את דעתו והחליט לדחות את שיבתו.

לאחר שרשות ניירות ערך לחצה ואפילו איימה שתפעל להשיג צו הסגרה נגדו, הגיע טלמור לישראל בטיסת שכר רגילה מלונדון. טלמור ירד מהטיסה כאחד האדם, עבר ככולם את ביקורת הדרכונים, נסע לביתו, התקלח, החליף בגדים וארז תיק; ואז - כפי שטלמור ידע שיקרה - דפקו חוקרי רשות ניירות ערך על דלתו, עצרו אותו והביאו אותו לחקירה במשרדי הרשות.

חזקת החפות: אביב טלמור ורואי קייזן לא הורשעו בכל עבירה, ועל כן הם זכאים ליהנות מחזקת החפות. כתב האישום רק הוגש, טרם נשמעה הגנתם של הנאשמים ולא ידוע כיצד ההליכים הפליליים יסתיימו. יש לזכור כי נאשמים הם בחזקת חפים מפשע, כל עוד לא הורשעו בדין.