"רגולציה קיצונית על עישון תתמרץ טרוריסטים להבריח מוצרי טבק לישראל"

חבר הקונגרס האמריקאי רוברט פיטנג'ר שלח מכתב לאיתן כבל, שבו הזהיר אותו מההשלכות הלא צפויות של חוק העישון שמקדם כבל • "הפסד המס של ישראל מסחר בלתי חוקי בטבק של החיזבאללה ועוד – 1.7 מיליארד שקל בשנה"

רוברט פיטנג'ר / צילום: Chris Keane, רויטרס
רוברט פיטנג'ר / צילום: Chris Keane, רויטרס

חבר הקונגרס האמריקאי רוברט פיטנג'ר מזהיר את ח"כ איתן כבל, יו"ר ועדת הכלכלה, מרגולציה קיצונית בתחום העישון כיוון שהיא עלולה לעודד עוד יותר את הסחר הבלתי החוקי הנרחב של טבק בישראל.

פיטנג'ר משרת בכהונתו השלישית בבית הנבחרים של ארה"ב כנציג צפון קרוליינה. הוא מכהן כסגן יו"ר ועדת המשנה לטרור ולמימון בלתי חוקי, שם הוא מתמקד במאמצים ליירט את הכספים המשמשים למימון הטרור האסלאמי הרדיקלי. פיטנג'ר מכהן כראש המשימה של הקונגרס לענייני טרור ולחימה בלתי קונבנציולית ובמסגרת תפקידו נפגש עם מאות מנהיגים עולמיים ומומחי ביטחון כדי לתמוך בשיתוף פעולה במאבק נגד דאעש והג'יהאד האיסלאמי הרדיקלי. כדי לקדם את המטרות הללו, הקים פיטנג'ר שבעה פורומים מרכזיים, המקיפים למעלה מ-600 חברי פרלמנט, סנטורים, שגרירים ו-60 מדינות, על מנת לדון בטרור, במלחמת סייבר, במודיעין ובדאגות ביטחוניות עם מנהיגי הקונגרס ועם מומחים בינלאומיים מובילים.

כזכור, החוק שיזם כבל וח"כ יהודה גליק מהליכוד, נמצא בישורת האחרונה והוא צפוי לאסור על פרסום סיגריות כמעט באופן גורף, למעט בעיתונות הכתובה. כמו כן, אחד הסעיפים המרכזיים בחוק קובע שמוצרי טבק יימכרו בחפיסות ואריזות אחידות בצבע מסויים ואחיד, כאשר שם מותג הסיגריה והיבואן, יופיעו בחלק התחתון של החפיסה או האריזה, ללא סימני מסחר לרבות לוגו, וזאת בגודל אותיות מסויים שנקבע בחוק. המשמעות היא שכל חפיסות הסיגריות יהיו בעלות צבע זהה - והסוג שנבחר הוא צבע מרתיע ודוחה - ורק בתחתית החפיסה יצויין אם אלו סיגריות המשווקות תחת המותג מרלבורו, קנט, פרלמנט וכד'.

במכתב שהגיע לידיי "גלובס", וממוען גם לראש הממשלה ושר הבריאות נתניהו ולרון דרמר, שגריר ישראל בוושינגטון, כותב פיטנג'ר את הדברים הבאים: "ארה"ב וישראל נהנות מיחסים דו-צדדיים חזקים של עבודה משותפת בנושאים חיוניים כמו הגנה, אי הפצת נשק גרעיני, אכיפת חוק ומסחר. יחד, המדינות שלנו מקדמות שלום וביטחון, וצמיחה כלכלית אזורית ועולמית. בהקשר זה, אני כותב כדי לבטא את אמונתי שנחוצה פעולה דחופה נגד איום טרור עולמי שמוכר היטב לשתי המדינות שלנו".

פיטנג'ר מתאר בהמשך את ההיקף העצום של הסחר הבלתי חוקי בישראל של טבק, המגיע ליותר מ-20% מכלל הסחר: "טרוריסטים מחיזבאללה, שנתמך על ידי איראן, ממשיכים להציב איומים חמורים לארה"ב ולמדינה ישראל. ב-25 באוקטובר, הנשיא דונלד טראמפ חתם על החוק החדש למניעת מימון לחיזבאללה הבינלאומי של 2018. החקיקה הזו תגביל ותפגע בתזרימי ההכנסות של חיזבאללה, במטרה לשחוק את יכולת הארגון לעסוק בפעילות טרור. רשתות הברחת הקוקאין של חיזבאללה מצויות על המכ"ם של קובעי המדיניות בארה"ב זה שנים, אך החוק החדש משקף עניין גובר ביתר פעילות ההברחות של הארגון - לרבת הברחת טבק. עם החוק הזה, הממשל האמריקני מכיר כעת רשמית במסחר הלא חוקי בטבק כמנגנון מימון של אחד מארגוני הטרור הידועים ביותר לשמצה בעולם.

"בשירותי בקונגרס האמריקני, כיהנתי כיו"ר כוח המשימה שלו לטרור ולנשק בלתי קונבנציונלי, ועל זה אני כותב אליך כעת. הגיעה לידיעתי, שיש אמצעי בקרה על טבק שנדונים כעת בכנסת ישראל, שאולי יש להם השלכות לא מכוונות שמסבכות עוד יותר את בעיית המסחר הלא חוקי ותורמות למימון פעילות טרור. רגולציה קיצונית, בנוסף לפערי מחירים מאסיביים בין ישראל ומצרים, ירדן ולבנון השכנות, רק יתמרצו את הטרוריסטים להבריח מוצרי טבק לישראל.

"קרוב לרבע מצריכת הטבק בישראל היא לא חוקית (21.4%). זהו נתון כפול מהממוצע העולמי על-פי ארגון הבריאות העולמי, והוא בעלייה בחמש השנים האחרונות. ללא ספק, להברחת סיגריות יש השלכות ביטחוניות רציניות. עם זאת, יש גם שיקולים כלכליים ובריאותיים. הפסד המס המוערך לישראל מהמסחר הלא חוקי בטבק הוא 1.7 מיליארד שקל. סיגריות לא חוקיות שמוברחות לישראל מתחמקות מכל המיסים, מפירות את כל דרישות הבריאות ומתעלמות מכל תקני בטיחות המוצר וההיגיינה שלו.

"כאשר ממשלת ארה"ב מתגייסת למאבק בפעילות הזדונית הזו ולהוכיח מנהיגות עולמית בתחום הזה, אנחנו מצפים מממשלת ישראל להיות שותפה ולהעניק עדיפות דומה למאבק הזה. אני יודע שמדינת ישראל מזהה זה זמן רב את חיזבאללה כאיום רציני לביטחון ישראל. אני מקווה כי תבחנו ברצינות את פעילות הברחת הטבק של חיזבאללה ותשקלו בכובד ראש את הפעולה הרגולטורית המוצעת, שעשויה להעניק לטרוריסטים הזדמנות גדולה אף יותר לזרוע הרס באזור ולסכן את בטחוננו המשותף".

באופן טבעי, אני מניח, הטענות יהיו שתאגידי הטבק הגדולים "הפעילו" את חבר הקונגרס כדי שיזהיר את כבל, אבל הטענה הזו איננה עומדת במבחן המציאות, כיוון שפיטנג'ר עוסק לאורך כל הקריירה שלו בענייני טרור ונשק בלתי קונבנציונלי וחזקה עליו שהוא מבין על בוריים את נושא הסחר הבלתי חוקי של טבק והאמצעים הפיננסיים למימון פעילותו של ארגון החיזבאללה .

מעבר לכך, עולה השאלה מדוע ח"כ כבל לא העלה את המכתב לדיון בוועדת הכלכלה, למרות שנשלח כבר ב-10 לדצמבר ומאז התקיימו שני דיונים בוועדת הכלכלה על החוק, ב-18 ו-25 בדצמבר. לא רק שכבל לא העלה זאת לדיון, אלא אף הפגין זלזול כלפי הטענות הללו שהועלו על-ידי דוברים ודחה אותן על הסף. יתר על כן, משרד הבריאות עצמו, ששותף לגיבוש החוק, הזהיר בדוח העישון האחרון מ-2017 מפני השלכות הסחר הבלתי חוקי במילים הבאות: "מעבר לעבירה על החוק שבתופעת הסחר הבלתי חוקי בטבק, החששות המרכזיים שבהתרחבות התופעה, בנוסף לסכנה לבריאות הציבור, הם פגיעה ישירה באוכלוסיות מוחלשות עקב הגברת הנגישות והורדת העלות של מוצרי טבק, הפסדים להכנסות המדינה עקב אי יכולתה למסות מוצרים אליו ומימון פעילויות פליליות חוצות גבולות. בין השאר הסחר הלא חוקי בטבק מהווה אמצעי מימון חשוב לארגון החיזבאללה, למשפחות פשע וכן משמש להלבנת הון".

על פי הערכות, בגלל הקדמת הבחירות, ח"כ כבל מנסה להעביר את חוק ככל המוקדם במליא הכנסת, ייתכן שכבר היום - לקריאה שנייה ושלישית. הלחץ להעברת החוק לפני פיזור הכנסת אילץ את משרד הבריאות יחד עם כבל, לוותר על הדרישה לקדם במסגרת החוק איסור על שיווק מוצרי עישון ובכלל זה מוצרי טבק וסיגריות אלקטרוניות, בטעמים מובחנים. במשרד הבריאות, בראשות סגן השר יעקב ליצמן, מבקשים לסיים את הליכי החקיקה לפני פיזור הכנסת וביקשו להסיר את הסעיף הזה כעת, עם הבטחה לנסות ולהוסיף אותו בכנסת הבאה.

לא נמסרה תגובה מח"כ איתן כבל ומלשכת ראש הממשלה.