קבלנים שנתקעו עם דירות "מחיר למשתכן" יוכלו להשכירן ולמכור אותן בהוזלות נוספות

אחרי יותר מ-3 שנים הצטברו אצל קבלנים שבונים דירות מוזלות במסגרת המבצע דירות רבות ללא דורש • החלטה שהתקבלה בימים אלה תאפשר לקבלנים שנתקעו עם מלאי דירות לא מכור ב"מחיר למשתכן", למוכרן במחירים מוזלים עוד יותר ממחירי המבצע, ואף להשכירן

משה כחלון בפרויקט מחיר למשתכן בלוד / צילום: יוסי אלוני
משה כחלון בפרויקט מחיר למשתכן בלוד / צילום: יוסי אלוני

התרחבות התופעה של קבלנים שנתקעים עם דירות לא מכורות ב"מחיר למשתכן", הביאה את מועצת מקרקעי ישראל, הגוף המנהל את רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) לשנות חלק מהנוהלים המלווים את המבצע הממשלתי. החלטה שהתקבלה בימים אלה תאפשר לקבלנים שנתקעו עם מלאי דירות לא מכור ב"מחיר למשתכן", למוכרן במחירים מוזלים עוד יותר ממחירי המבצע, ואף להשכירן. כך הוחלט בישיבה שנערכה אתמול.

אחרי יותר מ-3 שנים הצטברו אצל קבלנים שבונים דירות מוזלות במסגרת המבצע דירות רבות ללא דורש. בשבוע שעבר פורסם ב"גלובס", כי 1,012 מהן מוצעות כיום למכירה גם לזכאים וגם למשפרי דיור, אך לא למשקיעים, במחירים שזהים למחירים שלהם התחייבו היזמים כשזכו בקרקעות במכרזים.

ואולם מתברר, כי זה אינו מספיק. במספר פרויקטים התברר, כי מחירי הדירות שבהם נוקבים קבלנים במסגרת "מחיר למשתכן" ואשר אושרו על ידי רמ"י - גבוהים יחסית לסביבתם ונמצאים מעבר ליכולתם של הרוכשים. כך למשל, בשכונת נאות אפק בצפון קרית ביאליק, חברת האחים גיא ודורון לוי זכתה כשהציעה מחיר ממוצע של 7,800 שקל למ"ר; לעומתה, בשכונת כורדני בקרית מוצקין הסמוכה, חברות זכו לפי 7,200 שקל למ"ר בממוצע, כלומר 8% הפרש.

בעקבות בירור שנערך על ידי מארגני המבצע עלה, כי הזוכים בהגרלות בקריות הגיעו עם תקציב שאינו עולה על 1.1 מיליון שקל, והמחירים הגבוהים יחסית של דירות בפרוייקט באפק - מרתיעים אותם. מצד שני, קבלנים אינם יכולים לשנות מחירי דירות מהמחיר שנקבע במכרז - גם לא מחיר נמוך יותר.

לאור זאת אישרה המועצה ליזמים במצב הזה, למכור דירות בהוזלה מעבר להוזלה הנקובה במחיר למשתכן, ובתנאי שיקבלו אישור מוקדם של משרד הבינוי והשיכון, למכור את יתרת הדירות שלא נמכרו. עוד אישרה המועצה ליזמים למכור את הדירות גם למשפרי דיור, דבר שכאמור הוחל כבר לפני זמספר שבועות.

עוד אישרה המועצה מכירת דירות "מחיר למשתכן" שיזמים לא מצליחים למכור, לטובת דיור ציבורי, וזאת במחיר שייקבע במשא ומתן בין היזמים למשרד השיכון, אך לא גבוה מהמחיר למ"ר שנקבע במכרז. "מספר יחידות הדיור שיימכרו למדינה בהתאם לסעיף קטן זה לא יעלה על 7% מכלל דירות מחיר למשתכן שפורסמו במכרז במתחם שיווק מסוים", נאמר בהחלטה.

ולבסוף, המועצה החליטה, כי משרד השיכון רשאי לאשר ליזמים להשכיר דירות מחיר למשתכן, לאחר שניתן טופס גמר ואישור אכלוס (טופס 5), וזאת בהתאם לכללים שיקבע משרד הבינוי והשיכון באישור הוועדה לתכנון ופיתוח. ההחלטה לא נוקבת אמנם במגבלה על דמי השכירות שתוטל על היזמים, ואולם כאמור, הדברים נתונים לשיקול משרד השיכון.