מבקר המדינה נתן צו הגנה למיכאל מירב, חושף השחיתות בתע"א

הנימוק העיקרי: ההתנכלות למיכאל מירב לאחר שהתלונן על שחיתות במערכת הביטחון • יקבל פיצוי מיוחד של 555 אלף שקל

מיכאל מירב / צילום: איל יצהר
מיכאל מירב / צילום: איל יצהר

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, הוציא אתמול (ג') צו הגנה קבוע לעובד התעשייה האווירית לשעבר מיכאל מירב, מי שהיה מנהל ספקים בחטיבת בדק לשיפוץ מטוסים בתע"א ופוטר ב-2012, אחרי שהתלונן על חשדות לשחיתות, ונפתחה נגדו מסכת של התנכלויות. הפרשה פורסמה לראשונה ב"גלובס" ("עובד תע"א שהתלונן על שחיתות פוטר; החשדות עדיין בבדיקה").

המבקר הודיע כי לנוכח הזמן שחלף הוא איננו מפעיל את סעד האכיפה במובן של החזרת מירב לעבודה בתע"א, אולם בגין ההתנכלות למירב פסק כי תע"א תשלם למירב פיצוי מיוחד בגובה 555 אלף שקל.

מירב, באמצעות עו"ד יעקב אברמוביץ, התלונן בפני מנהליו על חריגות, אי-סדרים והעדפת ספקים, ובסוף 2011, כשנודע לו על הכוונה לפטרו, הוא פנה לממונה על הביטחון במערכת הביטחון (מלמ"ב) ומסר מידע על שחיתות ביחסים עם ספק מסוים של תע"א. מידע זה היה אחד ממוקדי חקירת המשטרה על שחיתות בתע"א הקרויה "פרשה 630", שעדיין לא הסתיימה.

מירב פוטר אחרי התלונה על שחיתות שהגיש במלמ"ב, והנימוק לפיטוריו היה של תפקוד לקוי. את מירב פיטר בהחלטת יחיד רמי גראור, שהיה ראש מינהל משאבי אנוש בחטיבת הבדק בתא"ע. הפיטורים התבססו, בין השאר, על מכתבי תלונה שהוכנסו לתיקו של מירב אחרי שנודע על זימונו לשימוע. שר הרווחה חיים כץ, האיש החזק בוועד עובדי תע"א, מינה את גראור לתפקיד ממלא-מקום מנכ"ל הביטוח הלאומי ומאוחר יותר למנכ"ל שירות התעסוקה.

בהחלטתו מונה מבקר המדינה שורת פניות של מירב לממונים עליו בנושאי חריגות מנהלים שהיה עד להן, למשל "קרטל בתחום בניית מתקנים הידראוליים". דיווחים אלה לא נחשבו בעיני המבקר לדיווח והתרעה על מעשי שחיתות, בניגוד לתלונה במלמ"ב שנחשבה כתלונה בחשד לשחיתות על הטבות חריגות לספק מסוים, שהיה לו קשר פוליטי עם כץ.

בהחלטתו למתן צו הגנה, המבקר שם דגש על התנהגות פוגענית של תע"א כלפי מירב אחרי התלונה במלמ"ב. המבקר קבע כי אופן סיום העסקתו של מירב "היה בו כדי לפגוע בכבוד האדם של מירב ולהשפיל אותו. הדברים חמורים שבעתיים שעה שממכתב הפיטורים על הנמקותיו לא עולה כל נימוק שהיה בו כדי להצדיק התנהלות חמורה כזו. לפיכך, ובהיעדר כל הסבר סביר להתנהגות חריגה, פוגענית ומשפילה זו, נראה כי הדברים קשורים לחשיפת השחיתות בפני מלמ"ב".

בסיכום ההחלטה כתב המבקר: "רצף הפעולות הפוגעניות שהחלו לאחר שנודע לתע"א על פנייתו של המתלונן למלמ"ב - ובפרט ההוראה לעובדים לנתק עימו מגע ולהחרים אותו, ניתוקו ממערכת המחשב, הפרת זכות הטיעון שלו שכללה גם הפרת נהליה הפנימיים של תע"א, פיטוריו המיידיים תוך סילוקו לאלתר מהמפעל בליווי מאבטחים - והיעדר הסבר מניח את הדעת לנקיטת צעדים חריגים אלה - מצביעים על כך שהטעם האמיתי לאותן פעולות היה הכעס והתרעומת כלפי המתלונן בשל פנייתו למלמ"ב.

"ואוסיף, לפי ההלכה הפסוקה להתנכלות פנים רבות, ולעתים היא סמויה מהעין וקשה להציג לה ראיות חותכות. כך, ייתכן שתבוא לידי ביטוי בשינוי יחס, בהתנכרות, בהדרה חברתית, בהערות פוגעניות, בהיטפלות ואף בהפעלה מגמתית של סמכויות ניהוליות - לרבות אכיפה בררנית של נהלים או הטלת סנקציה בלתי מידתית על עובד שמעד או כשל בהיבט מסוים הקשור בעבודתו. לפיכך לא די במתן הסבר משכנע על פניו או 'תירוץ' בלשונו של בא-כוח תע"א לכל אחד מהנושאים הקונקרטיים (העברה לחדר אחר, אי-אספקת מחשב, אי-אישור חופשה, אי-אישור דוחות וכיו"ב), שכן לתים יש חשיבות גם לתמונה בכללותה, להצטברות של האירועים השונים, לקשר ביניהם.

"במקרה הנוכחי התמונה בכללותה והצטברות האירועים שתוארו לעיל מצביעים על התנכלות עקב חשיפת מעשי שחיתות.

"עוד אציין כי גם העובדה שבמכתב הפיטורים נטען כי תע"א לא עמדה מאחורי הדרתו של המתלונן - בעוד שבירור התלונה העלה כי טענה זו אינה נכונה וכי ניתנו הנחיות מפורשות בעל-פה להדיר את המתלונן - מעלה תהיות לגבי נכונות קביעות נוספות במכתב הפיטורים.

"הוכח כי המתלונן חשף מעשי שחיתות לאחר זימונו לשימוע, וכי רצף הפעולות שהחל לאחר מכן היה בתגובה לחשיפה זו. ממצאים אלה מעידים כי התמלאו התנאים למתן צו הגנה למתלונן".

מיכאל מירב ובת זוגו ענתי רוגובסקי מסרו: "נראה אמנם כי 7 השנים הקשות מאחורינו, ועכשיו רואים את האור בקצה המנהרה, אבל בנושא של ההתנכלויות לחושפי שחיתויות - המצב עגום. אמנם פיטורים של חושף שחיתות מוגדרים כעבירה פלילית, אך עדיין, למיטב ידיעתנו, אף עבריין לא הובא לדין. אנחנו מייחלים שרשויות החוק יתחילו לפעול ואנחנו לא נשקוט עד שהמושחתים יתנו את הדין".

עו"ד תומר נאור מהתנועה לאיכות השלטון מסר: "חושפי השחיתות הם הגיבורים האלמונים של המלחמה הגדולה על טוהר המידות בשירות הציבורי. זהו ניצחון גדול למיכאל ומשפחתו, אחרי שנים רבות של מאבק עיקש, ונקודת אור לכל חושף וחושפת שבחרו להתריע בשער ונפגעו בשל כך".

עו"ד יעקב אברמוביץ', שייצג את מיכאל מירב בשנים האחרונות, מסר: "מדובר בהחלטה תקדימית המעבירה מסר חד נגד שחיתויות. מדובר בצו הגנה ומתן פיצויים הולמים וגבוהים לחושף שחיתות שפוטר כלאחר יד מהתעשייה האווירית לישראל. המאבק ארוך-השנים נשא פרי ויהווה אבן-דרך בחשיפת שחיתות בישראל".

מהתעשייה האווירית נמסר: "התעשייה האווירית תפעל בהתאם להחלטת המבקר. יחד עם זאת, החברה דבקה בעמדתה כפי שהוצגה בפני מבקר המדינה, על-פיה פיטוריו של מר מירב בשנת 2012 היו כדין, עקב תפקודו הירוד, וכי לא היה כל קשר בין תלונותיו השונות של מיכאל מירב ובין הפיטורים".