המדינה הציעה מיליוני שקלים לתכנון מתחמי התחדשות עירונית, הרשויות המקומיות לא באו לקחת

רק שש עיריות התמודדו על תקצוב שהציעה הרשות להתחדשות עירונית בתכנון מתחמי פינוי-בינוי • הרשויות שזכו במענקים הן אשקלון, קריית ים, באר-שבע וחולון שיקבלו יחדיו 14 מיליון שקל • במהלך 2018 שש רשויות נוספות נהנו ממענקים דומים

חיים אביטן / צילום: תמר מצפי
חיים אביטן / צילום: תמר מצפי

היענות נמוכה במיוחד בקרב רשויות מקומיות לתקצוב מתחמי התחדשות עירונית בקורבן. לאחרונה פרסמה הרשות להתחדשות עירונית קול קורא שהזמין את העיריות להתמודד על תקציב לתכנון מתחמי התחדשות עירונית. מבדיקת "גלובס" עולה כי רק 6 רשויות התמודדו על התקציב. מדובר בעיריות אור-יהודה, פתח-תקווה, אשקלון, קריית ים, באר-שבע וחולון. בימים האחרונים החליטה הוועדה המייעצת של הרשות שבחנה את המועמדויות, כי הערים שיזכו במענק הן ארבעת האחרונות. הן יקבלו יחדיו 14 מיליון שקל. התקציב יועבר לצורכי תכנון ולפי הערכות יאפשר להניע תהליכים להקמתן של 5,766 יחידות דיור חדשות, אשר יחליפו 1,161 יחידות דיור קיימות. שלב התכנון הוא השלב המקדמי, שלאחריו יוכלו יזמים פרטיים להוציא לפועל את התוכניות, בשילוב בעלי הדירות ומול הרשויות המקומיות.

העיר אשקלון, תזכה למימון של כ-5 מיליון שקל לצורך תכנון שני מתחמים בשכונת גבעת ציון ברחובות אהוד-התחיה ובנימין. לפי התוכנית הקיימת במתחם אהוד-התחיה יתוכננו במקומן של 112 יחידות דיור הקיימות בשטח של כ-33 דונם, 714 יחידות דיור חדשות. הדירות ייבנו בשטח הקיים, ואליו יתווספו 9.5 דונם מקרקע משלימה ברחוב אהוד ו-10 דונם קרקע משלימה מרחוב התחיה. במתחם בנימין, יתוכננו במקומן של 132 דירות הקיימות בשטח של 31 דונם, 660 יחידות דיור.

העיר חולון תקבל כ-4 מיליון שקל לצורך תכנון שני מתחמים בשכונות ג’סי כהן ותל גיבורים, ברחובות מבצע סיני ויוספטל. לעיר קרית ים תעביר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית כ-2.5 מיליון שקל עבור תכנון מתחם בשדרות צה"ל. לעיר באר-שבע הוקצו כ-2.4 מיליון שקל עבור תכנון מתחם אחד בשכונה ג’ ברחוב אורות. 

ברשות מודים שמדובר רק ב-6 ערים, אך הוסיפו כי במהלך 2018 הוקצו 20 מיליון שקל נוספים לתכנון מתחמים שכאלה ב-6 ערים נוספות. ראש הרשות להתחדשות עירונית, חיים אביטן מסר כי אני מאמין שהשקעתנו תיתן זריקת מרץ לערים הללו, להמשיך ולקדם תהליכי התחדשות עירונית ביתר שאת".