לאן נעלמה היוזמה שהייתה אמורה להציל את הבכירים שבמפוטרי חברת טבע

24 מנהלים לשעבר בטבע, שפוטרו בסבב הפיטורים האחרון מהחברה, אותרו לפרויקט מיוחד של האוניברסיטה העברית ביחד עם חברת GCA • בתום מיונים ארוכים לתוכנית, שעלותה מוערכת בעשרות אלפי דולרים, נודע להם כי התוכנית בוטלה

משתתפים שנבחרו לתוכנית ייעודית להכשרת מנהלים של יוצאי חברת טבע - קיבלו לאחרונה הודעה כי התוכנית לא תיפתח כמתוכנן, בנימוקים של מגבלות תקציב. התוכנית, להקמה של חברות ביומד חדשות, היא יוזמה משותפת של האוניברסיטה העברית יחד עם חברת GCA. התוכנית הייתה אמורה להיתמך בסיוע של רשות החדשנות, ומייסדיה קיוו ובנו גם על תמיכה כספית של טבע. אולם בסופו של דבר המימון לא הושג, וטבע החליטה בשלב זה להפנות את הכסף לאפיקים אחרים של תמיכה במפוטריה.

כזכור, טבע הודיעה בסוף השנה שעברה על כוונתה לפטר כ-1,750 עובדים בישראל. כחלק מתהליך העזיבה קיבלו העובדים חבילת תמיכה מקצועית, ובנוסף הוצגה להם היוזמה למסלול הכשרה להקמת סטארט-אפים.

קרוב ל-200 עובדים נרשמו לתוכנית. מתוכם זומנו כמה עשרות לראיונות שנערכו במהלך אוקטובר 2018, ובהמשך נותבו לוועדת מיונים שבה רואיינו על ידי בכירים מהאוניברסיטה העברית ומחברת GCA. בתום הליך המיון נבחרה קבוצה של 24 משתתפים, חלקם בעלי ניסיון ניהולי בעולם התרופות, ומעוניינים להקים מיזמים משלהם.

המועמדים הפוטנציאליים כבר קיבלו תוכנית לימודים (סילבוס) שפותחה על ידי האוניברסיטה העברית, על בסיס החטיבה לניהול בביומד בבית הספר למנהל עסקים של האוניברסיטה. לתוכנית נעשו התאמות לניסיון ולידע הקיים והחסר של המשתתפים, ושולבו בה הרצאות וסדנאות של מנטורים עסקיים בתחום. בנוסף ללימודים המואצים, התוכנית הייתה אמורה לכלול מסלול אקסלרטור, ממנו היו אמורים לקום סטארט-אפים חדשים המנוהלים על ידי המשתתפים באוגוסט 2019. צוות GCA הישראלי, אשר יזם את הפרוייקט, הסביר למשתתפים כי החברה תחפש עבור הסטארט-אפים הללו טכנולוגיות ברחבי העולם שלהערכתה יש להן פוטנציאל לעניין בהמשך חברות גדולות, תעזור לחברות להשיג רישיון לפתח את הטכנולוגיות הללו, תיתן לחברות שירותי ייעוץ בכל שלבי הקמת המיזם וכן תפגיש אותם עם משקיעים.

שני סטארט-אפים שכן יצאו מטבע

מבחינת יוצאי טבע שהיו אמורים להשלב בתוכנית - מדובר במכה כואבת. חלקם דחו הצעות חלופיות ממקומות אחרים כדי להשתתף בפרויקט, שכעת לא ברור אם ימצא לו תחליף מימון. הפרויקט אינו דורש מן המשתתפים תשלום שכר לימוד, אותו סופגת האוניברסיטה, אולם עלות קיום הפרויקט מעבר לעלות שכר הלימוד מוערכת בכמה מאות אלפי דולרים. 

רשות החדשנות, שהביעה נכונות לתמוך בפרויקט ברמה הלוגיסטית, אינה תומכת בו כספית משום שהוא אינו תואם אף אחת מן התוכניות הקיימות שלה. טבע, שסייעה למיזם לגבש את רשימת המועמדים לפרוייקט, אמנם הקצתה משאבים לעובדיה המפוטרים - אך החליטה בסופו של דבר לא לתמוך בפרויקט הנוכחי.

מאז שהחלה הטלטלה הגדולה בטבע, הוקמו שני סטארט-אפים על ידי בכירי החברה - ללא קשר לתוכנית הנוכחית: 89.bio ו-Clexio. שניהם מבוססים על ידע שנצבר בטבע, ועל פי הערכות אלמלא הוקמו החברות הללו, בסבירות גבוהה שידע זה היה הולך לאיבוד.

מודל של הקמת חברות על ידי מנהלי טבע המנוסים, עשוי לספק עבודה לא רק לבכירים המשתתפים בפרויקט - אלא לעובדים נוספים שנפלטו מטבע ומחברות אחרות בתחום פיתוח התרופות בישראל. אלא שלפחות כעת, הוא תקוע.