הממונה על התקציבים באוצר מסרב לחתום על ההסכם עם המוסד לביטוח לאומי

הסירוב על רקע שינויים שנעשו בו במהלך היממה האחרונה לדרישת מנכ"ל המוסד מאיר שפיגלר • על ההסכם חתמו בכל זאת מטעם האוצר המנכ"ל שי באב"ד והחשב הכללי רוני חזקיהו • שני הצדדים כבר חתמו בשבוע שעבר על נוסחים של ההסכם במשרד ראש הממשלה – אך בדיעבד התברר כי מדובר בשני נוסחים שונים

שאול מרידור / צילום: שלומי יוסף
שאול מרידור / צילום: שלומי יוסף

הממונה על התקציבים באוצר שאול מרידור מסרב לחתום על ההסכם עם המוסד לביטוח לאומי, על רקע שינויים שנעשו בו במהלך היממה האחרונה לדרישת מנכ"ל המוסד מאיר שפיגלר. על ההסכם חתמו בכל זאת מטעם האוצר המנכ"ל שי באב"ד והחשב הכללי רוני חזקיהו. ממלא מקום מנכ"ל משרד ראש הממשלה יואב הורביץ צפוי לחתום על ההסכם מחר.

מאיר שפיגלר / צילום: שלומי יוסף
 מאיר שפיגלר / צילום: שלומי יוסף

שני הצדדים כבר חתמו בשבוע שעבר על נוסחים של ההסכם במשרד ראש הממשלה - אך בדיעבד התברר כי מדובר בשני נוסחים שונים. האיום של הביטוח הלאומי להפסיק להעביר כספים לאוצר יצר לחץ לסגור את ההסכם במהירות משום שהתקציב ל-2019 נבנה על בסיס הכנסות צפויות בסך 23 מיליארד שקל מהביטוח הלאומי שרוכש בכספי העודפים שלו אגרות חוב ייעודיות של המדינה מכוח הסכם משנת 1980.

במסגרת ההסכם התחייב המוסד להמשיך ולהשתמש בעודפי הכספים שלו לרכישת אגרות חוב מיועדות של ממשלת ישראל ובדרך זו לא יווצר בור בהכנסות המדינה ב-2019. בתמורה לכך התחייבה המדינה להקים וועדת בכירים בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה שתדון בנושא האיתנות הפיננסית של המוסד. לדרישת שפיגלר נקבע כי הוועדה תדון גם בעצמאותו התפקודית של המוסד, דרישה שמשמעותה מתן אוטונומיה להנהלת המוסד להעלות את שיעורי הקצבאות באופן עצמאי ללא התערבות האוצר. 

בנוסף סוכם כי המוסד לביטוח לאומי יתחייב שלא לנקוט בצעדים חד-צדדיים לתקופה של 4 חודשים, לעומת שנה כדרישת האוצר.