אקסלנס: "במקום לפתוח את המצנח, פאואל מחכה לשמוע את הבום!"

לדברי אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי של אקסלנס, יו"ר הפד צריך להקשיב לשוק שעדיין מתמחר הורדת ריבית ב-2019 • על העליות בימים האחרונים: "הן עשויות לתעתע, לא רק מסמנות גל ירידות אלא מאפיינות גם את מהלכו"

ג'רום פאואל, ראש הפד/ צילום:  רויטרס
ג'רום פאואל, ראש הפד/ צילום: רויטרס

"ביום שישי יו"ר הפד, פאואל אמר סוף סוף את מה שציפו ממנו לעשות מלכתחילה, וזה "להקשיב לשווקים". אז עכשיו כשהבין את מיקומו כדאי שיקשיב טוב: השוק אמר להוריד ריבית", כך לפי אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי של אקסלנס. 

צריך לציין כי ההסתברות להפחתת ריבית בשנה הקרובה זינקה בשבוע שעבר בשיאה ל-46%, ומשקפת ניגוד גמור לכוונת הפד לגבי קצב העלאות הריבית, לפחות עד להתבטאות של פאואל בשישי כאשר הביע גמישות לגבי קצב העלאה ועל שינוי המדיניות. לאחר פרסום נתוני התעסוקה הטובים בשישי, ההסתברות להורדת ריבית צומצמה ל-39%.

פאואל התבטא בנוסף על השפעת צמצום המאזן של הפד על השווקים כשאמר כי הוא לא חושב שקיצוץ המאזן אחראי לסערה אך לא יהסס לעשות שינוי אם הפד יגיע למסקנה אחרת. על כך אומר כהנוביץ: "נראה כי פאואל עישן משהו כשהוא רואה עולם שבו ציפיות האינפלציה לא מתרסקות, שהאינדיקטורים המקדימים חזקים, שחברות מגייסות הון לצורכי הגדלת השקעות, שתחזיות הצמיחה מעודכנות כלפי מעלה ואת החוסכים רצים לנכסי סיכון". 

"ביום שישי פאואל אמר כי הוא לא חושב שהסערה בשווקים קשורה אליו אבל אם יגיע למסקנה שכן לא יהסס לשנות את המדיניות. לא את תכניות הנורמליזציה של המאזן או כל נורמליזציה אחרת", המשיך כהנוביץ. "נראה שבמקום לבוא ולפתוח את המצנח, פאואל מחכה לשמוע את ה'בום!'. הוא כל כך בטוח בעצמו שגם הבהיר שאם טראמפ יבקש ממנו להתפטר הוא לא יקבל זאת. במקרה שבו המצב הכלכלי יחמיר במהלך 2019, 2020 או מתישהו בעתיד הרחוק יותר, אם אכן תתחיל הפחתת ריבית, היא לא תהיה חמודה של רבע אחוז ברבעון, אלא עשויה ליפול בפתאומיות בעצמה ואף לרדת מתחת לאפס", אומר כהנוביץ.

ההאטה בסין מצליחה לפגוע בחברות במערב

נזכיר כי גל הירידות שהחל בחודש אוקטובר האחרון עם עליית התשואות על אגרות החוב הממשלתיות האמריקאיות, והתגלגל באופן חריף בדצמבר המר, נקטע בימים האחרונים ברצף עליות במדדים המובילים בוול סטריט, מה שעשוי לסמן את סוף התיקון האלים, או לפי חלק מהכלכלנים בשוק - אתנחתא לפני מגמה שלילית. כהנוביץ מסביר כי "החזרה לעליות בשוקי המניות נמשכו בימים האחרונים על רקע השתלטות משקיעים על מתווה הריבית והורדה שלו בכח ובהמשך הצטרפות בנקים מרכזיים למאמץ. מי שעוד תרם היו נתוני תעסוקה טובים בארה"ב ואופטימיות לגבי שיחות סחר בין ארה"ב לסין. מצד שני סקר מנהלי הרכש בתעשייה בארה"ב ובסין הפתיעו בחולשה חדה ועשויים ללמד שנתוני התעסוקה לא יהיו חזקים לעוד הרבה זמן. עדיין לא ברור אם הורדת מתווה הריבית הצפוי יספיק כדי לייצב את השוק באופן בר קיימא כשעליות שערים חדות עשויות לתעתע כשאלה לא רק מסמנות של גל ירידות אלא מאפיינות גם את מהלכו".

לדברי כהנוביץ, אחת הדאגות הגדולות ביותר כיום של משקיעים ממשיכה להתברר להיות סין. באקסלנס מסמנים ארבע נקודות חשובות לגבי סין כיום. האחת, מספר אינדיקציות לגבי האטה בכלכלה הסינית, גם על רקע מלחמת הסחר (עליה דנים היום טרמפ ושי), וגם על רקע הידוק התנאים הפיננסיים בארה"ב, בהם התחזקות הדולר; השנייה, שינוי תגובת הממשל הסיני להאטה; השלישית, הערכות כי לסין אזלו הכלים המשמעותיים לתמרוץ פיסקלי והם מתמקדים בתמרוץ מוניטרי מוגבל; הרביעית, ההאטה מצליחה לפגוע בחברות במערב. 

"סין אומנם תמיד הייתה סוג של נעלם ובמיוחד כשנתוניה מוטלים בספק. אך ההתדרדרות בנתוניה מאז חודש ספטמבר החלו להראות את אותותיהן גם אצל חברות במערב", אמר כהנוביץ. "לראשונה אנו רואים את הבעיות שלה מצליחות לזלוג אל המערב, כשבשבוע שעבר בלטה הנפילה במניית אפל בשל ירידת המכירות בסין. גם אם סין לא תהייה בעצמה גורם למשבר עולמי החשש הוא שמשבר עולמי ללא סין צומחת יהיה קשה יותר ממשבר דומה עם סין צומחת מהר ברקע. אל זה יש להוסיף את החשש מהעדר תחמושת פיסקלית ומוניטרית משמעותית במערב, מה שהופך את הכלכלות במשבר הבא, לכשיבוא, לפגיעות יותר".