טסים, צוברים ומוכרים: כמה שוות נקודות הנוסע המתמיד שצברתם ואיך לממש אותן

"רק היום! נקודת מועדון הנוסע המתמיד של אל על ב-2 שקלים! כל הקודם זוכה" - זו היא רק דוגמה אחת מבין עשרות מודעות שהתפרסמו לאחרונה בלוחות יד שנייה ומשקפות תופעה שהולכת וצוברת תאוצה: מסחר בנקודות או במיילים נצברים במועדוני הנוסע המתמיד של חברות התעופה

הנוסע המתמיד /צילום: shutterstock, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי
הנוסע המתמיד /צילום: shutterstock, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

"רק היום! נקודת מועדון הנוסע המתמיד של אל על ב-2 שקלים! כל הקודם זוכה" - זו היא רק דוגמה אחת מבין עשרות מודעות שהתפרסמו לאחרונה בלוחות יד שנייה ומשקפות תופעה שהולכת וצוברת תאוצה: מסחר בנקודות או במיילים נצברים במועדוני הנוסע המתמיד של חברות התעופה

על פניו, הרציונל פשוט: ככל שתנועת הנוסעים העולמית הולכת וגדלה - והשנה היא אף חצתה את ה-4.1 מיליארד - כמות המיילים/נקודות שהם צוברים הולכת ועולה בהתאם. אבל הכמות גדלה, והמימוש קטן - ולכן הנוסעים מחפשים אחר פתרונות יצירתיים שיעזרו להם להרוויח כסף במקום להסתפק בכרטיס בונוס. ולמרות שהעברה או מכירה של מיילים למימוש עבור כרטיסי בונוס עשויה להרגיז את חברות התעופה, היא אפשרית ואפילו לא מסובכת, וניתן לבצע אותה בין מכרים או אפילו עם אנשים זרים - כשאת כרטיס הבונוס על הנקודות שנצברו מכרטסים על שם אחר. זה הכול.

אבל כמו בכל תחום, גם כאן תוכלו למצוא מאכערים שמכירים את "הנוסעים הכבדים" שצברו אלפי נקודות ומבצעים את החיבור עם נוסעים אחרים; או אתרים שמשמשים כברוקרים, דוגמת האתר הישראלי MyleFly", שמעבירים את המיילים לקונים פוטנציאליים. עם זאת, עיקר הפעילות מתקיימת בזירה של קניית נקודות מחברי מועדון על-ידי סוכני נסיעות ברחבי העולם, שממירים את הנקודות לכרטיסי בונוס שנמכרים לאחר מכן ככרטיס טיסה לכל דבר. לכך הם מוסיפים גם הבטחה לפיה המחיר זול עד 30% פחות מהמחיר של "כרטיס רגיל". 

לבדוק לפני את מיסי הנמל 

מספר כרטיסי הבונוס שמקצות חברות התעופה לנוסעים המתמידים משתנה עונתית ולמעשה הוא שונה עבור כל טיסה וכל יעד, זאת בנוסף לעובדה שחלק ממועדוני הנוסע המתמיד מגבילים את משך המימוש לנקודות שנצברו. לכן, אין זה מפתיע שחלק מהנוסעים טוענים כי הם נתקלים בקושי במימוש נקודות, לאור העובדה ששיעור כרטיסי הבונוס הולך ופוחת ככל שכמות המיילים הנצברים הולכת וגדלה.

אז כמה אפשר להרוויח מהמיילים או מהנקודות שצברתם? המחיר לכל נקודה באתר MyleFly עולה ככל שהכמות גדלה: כך, עבור 1,000 נקודות של אל על משלם האתר 340 דולר (34 סנט, כ-1.20 שקלים לנקודה); עבור 2,500 נקודות תקבלו 1,000 דולר, ועבור 4,000 נקודות - 1,680 דולר. עבור 20 אלף מיילים שנצברו בבריטיש איירוויז MyleFly משלם 138 דולר, ועבור 50 אלף נקודות - 345 דולר. נוסעי לופטהנזה שצברו 35 אלף מיילים יכולים לקבל 308 דולר ו-995 דולר עבור 85 אלף מיילים. הליך הקנייה מתבצע כך שהנוסע המתמיד מקבל את הכסף לחשבון הבנק שלו, "משחרר" את הנקודות שצבר, והן מכורטסות על שם נוסע אחר. 

טל מוסקוביץ' מ-MyleFly הסביר לנו כי התמחור של האתר לכל מייל או נקודה נעשה לפי המחיר שקובעות חברות התעופה עבור כרטיסי הבונוס שלהם. עם זאת, כדאי לזכור שבכל מקרה על כרטיסי בונוס יש לשלם מס נמל בנפרד, ובחלק מהיעדים, דוגמת נמל התעופה הית'רו בלונדון, המס הזה לבדו יכול להגיע ל-200 דולר.

כמה שוות הנקודות והמיילים שלכם?
 כמה שוות הנקודות והמיילים שלכם?

שוק שמוערך ב-400 מיליארד דולר

ויש גם את שאלת המס שכן נקודות שקיבל נוסע מתמיד שנסע על חשבון מקום העבודה מהוות הטבה, כך שכרטיס בונוס הוא מתנה שיש להצהיר עליה לצורכי מס. עד כמה זה מתקיים בפועל? כנראה שלא ממש. כך או כך, לפי מוסקוביץ' יש כלל-אצבע שכדאי להפנים: "אם נוסע מייעד את הנקודות שצבר כדי לטוס במחלקת תיירים, עדיף לו לשקול למכור אותן לאור תחשיבי מס הנמל שיש להוסיף ולאור תעריפי הנקודות של כרטיסי הבונוס של חברות התעופה. לעומת זאת, מי שצבר נקודות שהוא יכול לממש במחלקות העסקים או במחלקה הראשונה, עדיף לו שלא למכור את הנקודות".

עם זאת, ככל שהמסחר גדל, ומעורבים בו סוכנים וברוקרים - היצע כרטיסי הבונוס לנוסע הפרטי הולך וקטן. "סוכני מיילים כמוני תופסים מקומות בהקצאות, כשבמקביל החברות ממילא הולכות ומצמצמות את ההיצע", אומר מוסקוביץ'. "זאת ועוד, חברות שחותמות על הסכמי שיתוף-פעולה ביניהן מאפשרות לחברי מועדון של חברה אחת לממש נקודות בחברה אחרת, כמו למשל באל על שחתמה על הסכם כזה עם חברת התעופה האוסטרלית קוואנטס לפני כשנה. כך, הקצאת המקומות לנוסעים המתמידים של אל על נחלקת עם אלה של החברה האוסטרלית".

והנוסעים מצדם מתקוממים. "לכאורה יש הטבה מפתה, אבל בפועל קיים קושי לממש אותה", אומר מוסקוביץ', שמעריך כי 30%-40% מהמיילים שצברו הנוסעים ברחבי העולם ממומשים לכדי כרטיסי בונוס, כך שהפוטנציאל לדבריו עצום: "מדובר בשוק שמוערך ב-400 מיליארד דולר. זו תעשייה שצומחת ופועלת מתחת לרדאר".

בחברות החליטו לשנות את התנאים - והנוסעים זועמים 

נזכיר כי תנאי צבירת ומימוש של מועדוני הנוסע המתמיד צפויים להשתנות החל מחודש אפריל הקרוב - מה שמעורר תרעומת בקרב חברי מועדון הנוסע המתמיד של אל על. קבוצת לקוחות המגדירה את עצמה "לקוחות יוקרה אל על משפיעים", שמונה לפי דיווחיה יותר מ-200 חברי מועדון במעמד "טופ פלטינה" ו"פלטינה", התאגדה בכדי להפעיל לחץ על אל על "לחשב מסלול מחדש" בכל הנוגע למנגנון הצבירה והמימוש של נקודות נצברות.

נציגי הקבוצה נפגשו השבוע עם מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין, במטרה להציג לו תוכנית חלופית. טענות הקבוצה מתייחסות, בין היתר, לקושי מובנה ביכולת לרכוש כרטיס בונוס, לצד טענה כי שיטת התמחור החדשה לא מיטיבה עם לקוחות היוקרה במרבית היעדים.

האם אל על תגיב להתאגדות קבוצות הלקוחות בעלת כוח הקנייה המשמעותי הזה - או שמא הנוסעים יבינו את כוחם הצרכני המאוגד ואת יתרונות השוק הפתוח והתחרות? מאל על נמסר בתגובה כי "חברת אל על מכבדת את נוסעיה ומעניקה תשומת-לב מרבית לנוסעים המתמידים והנאמנים. החברה מקיימת דיאלוג שוטף עם הנוסעים. השירות שאנו מעניקים הוא הטוב ביותר והמשתלם ביותר, וכך נמשיך בעתיד".