פורטנייט, הארי פוטר ובינה מלאכותית: כל התחזיות הטכנולוגיות לשנה הקרובה

שינויים בתוכנה ובעמוד הבית של האייפון, חנויות בתשלום עצמי, רובוטים אוטונומיים שימסרו לכם משלוחים - ופורטנייט, הרבה פורטנייט • "וול סטריט ג'ורנל" ממפה את 11 הטכנולוגיות המרכזיות שצפויות להשפיע על חיינו באופן המשמעותי ביותר השנה

2018 כמעט שלא הייתה יכולה להיות גרועה יותר לתעשיית הטכנולוגיה. במהלך השנה היה נדמה כאילו לא עובר שבוע בלי שמנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, וידידיו יתנצלו על איזה ליקוי חמור בשמירה על פרטיות המשתמשים, או על מניפולציה שבוצעה באמצעות הפלטפורמה שלהם; מכוניות אוטונומיות הוכיחו שהן עדיין אינן מוכנות לנסיעה בכבישים, ואלון מאסק כמעט ביצע השמדה עצמית בטוויטר; קורקינטים חשמליים פשטו על הערים כמו נחילי דבורים רק כדי להיחשף לוונדליזם בהמוניהם; הגאות במניות הטכנולוגיה התחלפה בצניחות חדות.

השנה הבאה מביאה עמה תחושה אופטימית ומטוהרת, שהטכנולוגיה באמת טובה לעולם. אנחנו מתכוונים כמובן לכך שסוף סוף נוכל לשחק במשחק המציאות הרבודה של הארי פוטר, ששחרורו לשוק נדחה באופן חוזר ונשנה. התפתחויות חדשות נוספות שמעוררות ציפיה רבה הן הגעת הדור החמישי של הסלולר, מתיחת פנים ל-iOS של אפל, והשקת שירות ההזרמה של דיסני.

אנחנו צופים שנה של הבטחות מוגשמות - כולל שינוי שיאולצו החברות לבצע בנוהלי איסוף הנתונים שלהם.

1. מתיחת פנים למסך הבית של האייפון

ב-2018 עשתה אפל כמה צעדים מהוססים קדימה באמצעות מכשירי אייפון במחיר נמוך יותר, שווה יותר לכל נפש, עוד היא השיקה מכשיר גדול מאוד וכמה שיפורים במערכת ההפעלה iOS. אנו מעריכים שב-2019 תבצע אפל זינוק נועז יותר - למעשה, התלהבות המשקיעים עשויה להיות תלויה בזה. עד כה, בכל 12 הדורות של iOS, המשיך מסך הבית להיות כמה שורות פשוטות של אייקוני יישומים - ב-iOS 12 השעתה אפל את השינוי הדרמטי כדי לטפל בבעיות הביצוע והאיכות של iOS 11, אך הגרסה הבאה עשויה לשנות את זה ולהציג עיצוב חדש. השנה הקרובה תהיה גם השנה שבה תתחיל אפל להתיר למפתחים להביא יישומי iOS ל-MacOS.

2. פייסבוק תישא בתוצאות הפקרת הפרטיות

ב-2018 התברר מעל לכל ספק שפייסבוק הקדישה את עשר השנים האחרונות להתמכרות לשיכרון הכוח, אך ב-2019 היא תסבול מהנגאובר. בנוסף לתגובת הנגד החריפה נגד פייסבוק - הירידה במחיר המניה ובשימוש בשירותי החברה - אנו צפויים לראות מספר רב יותר של מאבקים משפטיים וחקיקה. התובע הכללי של מחוז קולומביה הגיש זה עתה תביעה משפטית נגד החברה בגין קשריה עם קיימברידג' אנליטיקה. ועדת הסחר הפדרלית פתחה בחקירת הפרשה, וכן בחקירת סוגיות פרטיות אחרות. מה עוד עלול לקרות ובסיכוי גדול יותר? תביעות משפטיות גדולות יותר מצד האיחוד האירופי על בסיס תקנת ההגנה הכללית על נתונים, וקנס פוטנציאלי בסך 1.63 מיליארד דולר.

גם גוגל לא תיהנה מחסינות. גוגל ניצבת בפני ביקורת גוברת מצד המחוקקים בגין גישתה לאימיילים של המשתמשים והפרות הפרטיות שלה. בעקבות השימועים המתוקשרים שנערכו לאחרונה בקונגרס, אין זה מופרך לצפות לחקיקה שתגן על הפרטיות בארצות-הברית בשנה הנוכחית.

3. פורטנייט משנה את המשחק

פורטנייט הוא כבר יותר ממשחק הווידיאו הפופולרי ביותר בעולם (למרות שהוא בהחלט המשחק הפופולרי ביותר בעולם). ב-2018 ביסס פורטנייט את טוויץ' כענקית הזרמה, והפך את השחקנים הטובים ביותר לסלבריטאים ולספורטאים אלקטרוניים. המשחק העניק לחברה שיצרה אותו, אפיק גיימס, אומדן שוק של 15 מיליארד דולר, ואף הפך את "מאמן פורטנייט" לג'וב אמיתי.

פורטנייט/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
 פורטנייט/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

אחת הסיבות להצלחת פורטנייט היא שהשחקנים יכולים להתחרות - ולתקשר - על גבי פלטפורמות רבות, וכן כיוון שאפיק גיימס נמנעה משימוש בחלק מחנויות היישומים והפלטפורמות הסגורות והעדיפה לאמץ קונספט משל עצמה (וכן, זה היה חינמי).

ב-2019 יורגש אפקט פורטנייט ברחבי תעשיית הגיימינג וגם מעבר לה, משום שהמפתחים מתמודדים עם קונספט משחק הווידיאו כרשת חברתית עם השלכות טובות ורבות. נוכל לצפות לכך שהאולפנים ינסו להקנות למשחקים של עצמם את המתכונת המשתנה ללא הרף ורבת המשתתפים שהופכת את פורטנייט למשחק כל כך מפתה.

4. הבינה המלאכותית תעבור מהענן לליבות

בכל פעם שאתם מבקשים משהו מסירי, אלקסה או גוגל, הקול שלכם מוקלט ונשלח לענן - כלומר, למחשבים שנמצאים בבעלותן של חברות טכנולוגיה גדולות - לפני שאתם שומעים את התשובה. תלותה של הבינה המלאכותית בקשר הזה בעייתי בכל דבר: החל מחיי הסוללה שלכם וכלה בפרטיות.

בקרוב יחשפו אינטל ויצרניות שבבים ניידים אחרות מעבדים שעוצבו במיוחד לביצועים מקומיים יותר. שבבים אלה מאפשרים את מה שמכונה "מיחשוב קצה". כלומר, מספר רב יותר של תהליכי למידה חישובית יכולים להתבצע במכשיר עצמו (כלומר ב"קצה" של הרשת). במרוצת הזמן תוכלו לעשות יותר מבלי לוותר על הפרטיות שלכם: תוכלו לקבל התראות בריאות מהשעון שלכם, או להשתמש בסירי בטלפון שלכם כשהוא במצב טיסה.

5. שירותי הזרמת המדיה יתחרו זה בזה

תחנות הטלוויזיה ימצאו את עצמן מול התחרות העזה ביותר שידעו עד כה, כיוון שב-2019 יהיו יותר סיבות מאי פעם להתנתק מהן. נראה שנטפליקס תחולל מהומה בעסקי הסרטים, כמו כן יש לצפות לגידול במספר הערוצים, והחברות צפויות להשיק יישומים משל עצמן.

אחד הסיפורים הגדולים ביותר יהיה שירות הזרמת המדיה של דיסני, דיסני+, שיציע הכול: החל מסרטים של מארוול וכלה בסרטי מלחמת הכוכבים ופיקסאר - כל זה במסגרת שירות יחיד. דיסני כבר לוקחת את התכנים האלה משירותים אחרים במסגרת הכנותיה. סיפור נוסף יהיה מה שיקרה עם הולו, שגרעין השליטה שלה כבר נמצא בבעלות דיסני.

בינתיים, השירות שתשיק חברת הטלפוניה AT&T ינסה להתחרות בדיסני ובנטפליקס באמצעות שילוב של תכנים של HBO, הארי פוטר וזיכיון גיבורי העל של DC - שלא לדבר על ספריית סדרות הטלוויזיה של האחים וורנר. גם שירות ההזרמה של אפל יושק - רבים מחכים לו והוא מבטיח לספק תכנים מרתקים הרבה יותר מ-Carpool Karaoke, אבל לא נועזים יתר על המידה. עם זאת, להיצע של כל כך הרבה שירותים מתחרים יש משמעות לא נעימה: נצטרך הרבה כסף כדי לשלם עבור התכנים שנרצה לראות השנה.

6. מכוניות אוטונומיות מתחילות בקטן

ב-2019 תהיה התרגשות סביב ההנפקות הראשוניות לציבור של אובר וליפט, אבל אף אחת מהשתיים לא תשיק את שירות המוניות האוטונומיות העתידי שלה. קרוב לוודאי שאתם גם לא תקבלו את משלוח הפיצה הראשון שלכם באמצעות רחפן. אבל אתם עשויים לראות אוטונומיה רבה יותר במרחב הציבורי בדמות רובוטי משלוחים קטנים: חשבו על צידניות על גלגלים שיש להן מוח משל עצמן. כפי שהציגו Starship ו-Nuro - ועשרות חברות נוספות צפויות להשיק עתה בוטים דומים בתערוכת הטכנולוגיה CES 2019 בלאס וגאס - היתרון של המכונות האלה הוא שהן יכולות להגיע מנקודה א' לנקודה ב' בזמנן החופשי שלהן. הן כמעט שאינן יוצרות סיכון פיזי, אף על פי שתצטרכו להיזהר כדי להימנע מלהתנגש בהן כשאתם הולכים במדרכה.

7. חוויית קניה נטולת אינטראקציה אנושית

הפעם הראשונה שבה נכנסים לחנות אמזון-גו היא חוויה מוזרה: אתם יכולים לסרוק יישום כשאתם נכנסים בשער המסתובב, ולאחר מכן לקחת את כל מה שאתם רוצים - ופשוט לצאת מהמקום. אין קופאיות, אין אינטראקציה אנושית, אין שום דבר חוץ מקבלה שנשלחת במייל ומפרטת את המוצרים ששמתם בשקית שלכם.

סוג זה של חנות שמציעה מוצרי נוחות יצוץ בקרבת מקום מגוריכם בקרוב, בין אם מדובר בחנות של אמזון או של אחת ממתחרותיה, והן יופעלו בטכנולוגיה של Zippin או Standard Cognition. בקמעונות העתידית יהיו מעט מאוד קופאיות - ויותר מצלמות שיעקבו אחד כל תנועה שלכם. יהיה גם תמריץ שעלול להרגיז: פרסומות של פריטים שלקחתם מהמדף, אך החזרתם שוב למדף מבלי לקנות. אתם בטוחים שאתם לא רוצים את בקבוק Bain de Soleil הזה?

8. טכנולוגיית 5G בסלולר תגיע

לאחר שנים של הייפ והבטחות מרשימות (למשל, "להוריד סרט באורך מלא תוך שניות!"), מגיעה סוף סוף טכנולוגיית 5G לארה"ב. ספקיות השירות - AT&T, ורייזון, T-Mobile וספרינט - כולן מתכננות להציע הזרמות חיות בטכנולוגיית 5G בערים נבחרות עד אמצע 2019 - אם כי כבר בדצמבר 2018 השיקה AT&T את השירות במספר קטן של ערים, כולל אטלנטה ושרלוט.

גם יצרניות מכשירי הטלפון סמסונג ו-LG הבטיחו לספק השנה מכשירים חדשים תואמי 5G. אפל, לעומת זאת, תדחה זאת בעוד שנה או שנתיים. אבל סטנדרט הקישוריות החדש לא יספק רק טלפונים מהירים יותר: צמצום פער הזמן בין המכשירים למגדלי התקשורת ישפר את המציאות הרבודה והווירטואלית, את חווית הבית החכם ואפילו את המכוניות האוטונומיות. אך ממש בדיוק כפי שהיה בעת השקתן של טכנולוגיית רשת בעבר, ייתכן שלא כדאי לכם לקנות עדיין ציוד 5G, משום שיידרש זמן עד שיתוקנו כל הליקויים.

9. חברות טכנולוגיה בשוק שירותי הבריאות

גם אם אינכם עונדים שעון חכם או מכשירי ניטור כושר קרוב לוודאי שב-2019 תהיה לחברות הטכנולוגיה הגדולות נגיעה במידע על מצב בריאותכם ונתוני הכושר שלכם. בחודשים האחרונים החלה אמזון למכור תוכנה לכריית מידע רופאי של מטופלים עבור הרופאים - לכאורה כדי לקצץ עלויות. ענקית הקמעונאות קנתה גם בית מרקחת מקוון.

אפל מנהלת משא ומתן עם המשרד לענייני חיילים משוחררים של ארצות-הברית על אספקת תוכנה, שתאפשר למשוחררים להעביר את הרישומים הרפואיים שלהם לאייפונים. האק"ג החדש בשעון אפל מאפשר לכם לשתף בקלות את פעימות לבכם עם הרופא שלכם. בנוסף לכך, חברות ביטוח כמו ג'ון האנקוק, החלו לעודד את המבוטחים לשתף את נתוני ניטור הכושר שלהם, ומספר הולך וגדל של תוכניות וולנס במקום העבודה, כמו Virgin Pulse של ריצ'רד ברנסון, מתגמלות עובדים על שיתוף נתוני ניטור כושר.

10. הדבר הבא: טלפון גמיש ומתקפל

הטלפונים היו משתפרים אם הם היו גדולים יותר - אבל מכשירי הטלפון גדולים מכדי שבני האדם יוכלו להחזיק ולהשתמש בהם. כן, במשך שנים עמדו שתי אמיתות אלה בסתירה הדדית. ב-2019 אנחנו נקבל את המיטב של שתיהן.

סמסונג נמנית עם כמה חברות שחשפו תוכניות לבניית טלפון מתקפל - מכשיר בגודל של טלפון שייפתח לצג בגודל טאבלט. עדיין נותרו המון פרטים טכנולוגיים שצריך למצוא להם פתרון, כיוון שצגים גמישים אינם קלים לבניה, והמכשירים שראינו היו גדולים ומסורבלים.

קרוב לוודאי שב-2019 מכשירים אלה יהיו מכשירי נישה יקרים לאנשים שרוצים לממש את חלומות המדע הבדיוני שלהם, אבל אם ימריאו מכשירי הטלפון המתקפלים, זה יהיה הדבר הגדול ביותר - פשוטו כמשמעו - שקרה לסמרטפונים בתקופה של שנים רבות. בנוסף לכך, הצגים הגמישים האלה יופיעו בסופו של דבר גם בבית או במכונית שלכם. מי לא ירצה מסך טלוויזיה ענקי שניתן לקיפול?

11. הארי פוטר יעצים את המציאות הרבודה

חשבתם שפוקימון גו היה גדול? חכו עד שניאנטיק - החברה שמאחורי המשחק מבוסס המציאות הרבודה שהפך לתופעה - תשחרר את הפרויקט הבא שלה: "הארי פוטר: קוסמים התאחדו". לאחר פיתוח שארך יותר משנה ויצר עולם קסום ענקי ומרגש שבתוכו ניתן לשחק, נראה שאסור יהיה להחמיץ את המשחק הזה. ובנימה רצינית, כשאנשים כבר לא יהיו מסוגלים להפריד בין העולם האמיתי לעולם הדמיוני של ג'יי. קיי. רולינג, עלול להיווצר מצב מטורף.

ב-2019 נראה המון חוויות מציאות מתוגברת אחרות שיהפכו את הטכנולוגיה המגניבה - שיכולה לרבד עצמים וחוויות דיגיטליים על העולם האמיתי - למשהו שבו תעשו שימוש יומיומי. לדוגמה, אתם תצאו מתחנת הרכבת, תכוונו את המצלמה שלכם אל הרחוב, ותתנו לחץ הדיגיטלי של גוגל מפות להגיד לכם באיזה כיוון ללכת. בעולם העסקים תשמש המציאות הרבודה להכשרה, סימולציה ועוד. קרוב לוודאי ש-2019 לא תהיה השנה שבה תקבלו זוג משקפי מציאות רבודה, אבל חברות כמו North ו-Vuzix עשויות להפוך את 2019 לשנה הראשונה שבה תראו מישהו מרכיב משקפיים כאלה.