אחיו של מייסד פאגאיה מכניס לבורסה חברת אשראי חוץ-בנקאי וינסה לגייס 50 מיליון שקל באג"ח

חברת המימון החוץ-בנקאי גיבוי איתן מוחזקת בידי אביטל פרדו ואחיו אריאל • במידרוג מציינים כי החברה מושפעת לחיוב מתיאבון לסיכון הולם, ולשלילה מריכוזיות לקוחות ומריכוזיות ענפית גבוהות יחסית

אחרי גיוסים של עשרות מיליוני דולרים שביצע אביטל פרדו לחברת הפינטק פאגאיה (Pagaya), הפועלת בתחום ההלוואות המקוונות, כעת הוא מגיע לבורסה בת"א, ופועל לגייס אג"ח בהיקף של עד 50 מיליון שקל לחברת המימון החוץ-בנקאית שלו, "גיבוי איתן", שבה הוא מחזיק יחד עם אחיו אריאל.

בימים האחרונים השלימו השניים את מיזוג הפעילות של גיבוי איתן לתוך השלד הבורסאי אולטרה אקוויטי, שבו החזיקו עד לאחרונה אנשי העסקים דן קרובינר ויהודה יולזרי. שני בניהם, גל קרובינר ויהב יולזרי (לשעבר שוער קבוצת הכדורגל בני יהודה), הם שותפיו של אביטל פרדו לניהול פאגאיה, שאותה ייסדו יחד ב-2016.

אולטרה אקוויטי תפסה בשנים קודמות לא מעט כותרות, אז החזיק באמצעותה ירון ייני בכמה חברות נוספות, אולם כבר כמה שנים היא שלד בורסאי נטול פעילות עסקית, וכאמור, לפני פחות משנה, רכשו את השליטה בשלד קרובינר, המוכר למשקיעים בבורסה כבעלי חברת הטכנולוגיה אלקטרוניקס ליין, ויולזרי, בעל חברת ההסעות ז'ק יולזרי.

לקראת גיוס האג"ח שמקדמת כעת גיבוי איתן, העניקה לה חברת מידרוג דירוג מותנה ברמה של Baa2, וזאת אחרי שמיזוגה לשלד הבורסאי, באמצעות הקצאת כ-75% מהונה לאחים פרדו, הושלם בימים האחרונים. בעקבות העסקה פנתה החברה לבורסה בבקשה לחידוש המסחר במניותיה ברשימה הראשית, והוצאתה מרשימת השימור.

גיבוי איתן פועלת בענף המימון החוץ-בנקאי, "באמצעות ניכיון ממסרים מסחריים למגזר העסקי ובפרט לעסקים קטנים ובינוניים". במסגרת זו לקוחות החברה מקבלים את ערכם הכספי של הצ'קים הדחויים שבידם, ואותם צ'קים מוסבים לחברה תמורת עמלה הנקבעת באחוזים.

מהנתונים שמציגה גיבוי איתן עולה, כי בסיכום המחצית הראשונה של 2018 הכנסות המימון שלה נטו הצטברו ל-4 מיליון שקל, אחרי הכנסות מימון של כ-3 מיליון שקל במחצית המקבילה של 2017, והרווח הנקי שלה הוכפל והגיע ל-1.3 מיליון שקל. בשלוש השנים הקודמות (2015-2017) הכנסות המימון שלה נטו הצטברו לכ-16 מיליון שקל והרווח הנקי שלה הצטבר לכ-5 מיליון שקל.

הונה העצמי של גיבוי איתן בסיכום המחצית הראשונה של 2018 עמד על כ-13 מיליון שקל, ובמסגרת עסקת המיזוג ציינה החברה כי בכוונת צמד האחים "להזרים לחברה סכום נוסף" כך שהונה העצמי של החברה יעמוד על לפחות 25 מיליון שקל.

גיבוי איתן החלה את פעילותה בתחום המימון החוץ-בנקאי בחודש מארס 2014, ולפני קצת פחות משנה (פברואר 2018) מינתה את אבי בזורה לתפקיד מנכ"ל החברה. בזורה, שבעבר החזיק בכמה תפקידים בבנק הפועלים ובתפקידו האחרון כיהן כמנכ"ל בנק ירושלים, מקבל בתפקידו הנוכחי סכום חודשי של 24 אלף שקל במשרה בהיקף של 40%.

תוצאות חברת גיבוי איתן בשנים האחרונות
 תוצאות חברת גיבוי איתן בשנים האחרונות

אריאל פרדו (31) שב-2017 קיבל שכר חודשי של כ-33 אלף שקל עבור תפקידו כמנכ"ל, מונה כעת למנהל העסקים הראשי של החברה, וישדרג את התמורה החודשית שלו ל-80 אלף שקל. אחיו אביטל הסתפק ב-2016-2017 בתמורה חודשית של כ-12-21 אלף שקל בתפקידו כדירקטור.

במידרוג מציינים בין היתר כי הדירוג שניתן לגיבוי איתן "משקף את הסיכון הענפי המוערך על-ידינו כבינוני-גבוה, פרופיל עסקי נמוך יחסית, גם נוכח גודלה של החברה וריכוזיות הכנסות, לקוחות ומקורות מימון העלולים להשפיע על יכולת יצור ההכנסות העתידיות".

לגבי פרופיל הסיכון של החברה מציינים במידרוג, כי הוא "מושפע לחיוב מתיאבון לסיכון הולם, נוכח מדיניות ניהול סיכונים ונוהלי החיתום של החברה וממשל תאגידי כנדרש מחברה ציבורית. מנגד, פרופיל הסיכון מושפע לשלילה מריכוזיות לקוחות ומריכוזיות ענפית גבוהות יחסית ומחשיפה לאנשי מפתח".

עוד מוסיפים במידרוג, כי "איכות הנכסים עלולה להיפגם משמעותית לאורך המחזור, למרות פיזור המושכים, נוכח ריכוזיות לקוחות גבוהה ובפרט, בשל ריכוזיות ענפית וחשיפה גבוהה לענף הנדל"ן ונגזרותיו (בדומה לקבוצת ההשוואה)".

הפופולריות של חברות המימון החוץ-בנקאיות עלתה בצורה משמעותית בבורסה בשנים האחרונות, וכיום נסחרות בשוק ההון המקומי כבר קרוב ל-10 חברות הפועלות בשוק המימון החוץ-בנקאי, בראשן חברת אחים נאוי, הגדולה מבין החברות הנסחרות, וחלוצת הטרנד שהצטרפה לבורסה באמצעות מיזוג לשלד בורסאי ב-2010.

חברת הפינטק פאגאיה שייסדו פרדו ושותפיו מתמחה בתחום של ניהול השקעות אקטיבי בעולם עולמות ההלוואות הצרכניות המקוונות (P2P). הטכנולוגיה שפיתחה החברה מנתחת את פרופילי הסיכון של בקשות ההלוואה בפלטפורמות השונות, ומסייעת לגופים פיננסיים לזהות את ההלוואות המשתלמות ביותר. הטכנולוגיה של פאגאיה מאפשרת להביא להגדלת ההחזר למשקיעים ולהורדת הסיכון עבורם, על-ידי שימוש בנתונים של הלוואות קודמות ומאגרי מידע נוספים, כדי לבחור בזמן קצר את ההלוואות עם כדאיות ההשקעה הגבוהה ביותר.

פאגאיה מנהלת על פי פרסומים מהעת האחרונה נכסים בהיקף מיליארד שקל באמצעות קרנות ההשקעה שלה, שבהן מושקעים גופים מוסדיים רבים מישראל (בין היתר בנק פועלים, בנק לאומי, חברות הביטוח הפניקס, כלל ביטוח ובית ההשקעות מיטב דש).

בפברואר 2018 הודיעה פאגאיה על גיוס חוב בהיקף של 75 מיליון דולר מקבוצת סיטי בנק לטובת הקמת קרן בתחום ה-P2P ובאוגוסט שנה שעברה הודיעה על סגירת גיוס הון נוסף בהיקף של 14 מיליון דולר. בגיוס השתתף גם הבנק השני בגודלו בתאילנד הנמצא בבעלות מלך תאילנד.