דיירי "מגדל על הפארק" בר"ג תובעים 18 מיליון שקל מהיזם בגין ליקויי בנייה

דוח שהכין מומחה קובע ליקויים רבים שאת חלקם כבר לא יהיה ניתן לתקן במגדל שהקימה "טופ נדל"ן" סמוך לפארק הלאומי ברמת-גן

הפארק הלאומי ברמת-גן / צילום: אלבטרוס
הפארק הלאומי ברמת-גן / צילום: אלבטרוס

עשרות מדיירי מגדל המגורים "מגדל על הפארק" ברחוב אחד העם 14 ברמת-גן הגישו לאחרונה תביעה בסך 18 מיליון שקל נגד חברת מגדל טופ נדל"ן בגין ליקויי בנייה. בתביעה, שהוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז באמצעות משרד עורכי הדין ארנון גרפי ושות', דורשים הדיירים לתקן את הליקויים ואת הכשלים שהתגלו במגדל, וכן פיצויים בסך מיליוני שקלים בגין ירידת ערך הדירות וליקויים שלטענתם כבר לא ניתן לתקן.

בתביעה נטען כי מדובר בחברה פרטית בבעלות היזם אריה בר, שרכשה בשנת 2010 את הקרקע מרשות מקרקעי ישראל, ובשנת 2013 קיבלה היתר בנייה להקמת מגדל מגורים בן 34 קומות ו-144 דירות. לפני שהתקבל ההיתר החלה החברה בשיווק הדירות במגדל שאותו הקימה באמצעות חברת מצלאוי. לטענת התובעים, החברה שיווקה את המגדל כפרויקט מגורים יוקרתי ומפואר הכולל לובי מפואר, חדר כושר מאובזר, לובי תצפית מרהיב העומד לרשות הדיירים בקומה 28 וכדומה.

בתביעה נטען כי מסירת הדירות החלה ביולי 2016, ולמרות זאת עד לאחרונה לא היה לכל המגדל טופס אכלוס, עובדה המהווה הפרה של התחייבות החברה לדיירים למסור את הדירות ואת הרכוש המשותף הצמוד להם עם טופס אכלוס. "רק ב-10 ביולי 2016 הצליחה החברה לקבל בניגוד למקובל טופס 4 חלקי וזמני לאכלוס חלק מהדירות בקומות 1-23, דירה אחת בקומה 25 ודירה אחת בקומה 26", צוין בתביעה, כאשר התובעים מוסיפים כי עבודות הבנייה במגדל טרם הושלמו, לרבות השטחים הציבוריים אותם התחייבה החברה למסור במקביל למסירת הדירות, ורק לאחרונה השלימה החברה קבלת טופס 4 לכל הדירות במגדל.

עוד נטען כי במהלך הבנייה התגלע סכסוך כספי בין החברה היזמית לבין קבלן הביצוע, חברת מצלאוי, שהגיע לשיא כאשר במחצית אוגוסט 2016 נטש מצלאוי את המגדל. לטענת התובעים, החברה היזמית השלימה את העבודות באמצעות עובדי בנייה מזדמנים (שיפוצניקים), דבר שניכר בליקויי הבנייה שהתגלו לאחר מכן ובאיחור במסירת הדירות. 

עו"ד ארנון גרפי / צילום: פוטו פראג'
 עו"ד ארנון גרפי / צילום: פוטו פראג'

לתביעה צורפה חוות-דעת של מומחה, המהנדס עו"ד אמיל ברגינר, שקבע כי במגדל יש ליקויים, פגמים, כשלים ואי-התאמות, שעלולים להתגלות גם בעתיד. לדבריו, חלקם ניתנים לתיקון, וחלקם כבר לא ניתנים לתיקון. בגין הליקויים שלא ניתנים לתיקון, המומחה ממליץ לפנות לקבלת התייחסות שמאי מקרקעין מורשה להערכת ירידת ערך.

לדברי התובעים, העבודות בשטחים הציבוריים לא הושלמו, וחלק מהעבודות הושלמו במימון הדיירים. בין השאר טוענים הדיירים כי הובטח להם שהקמת המגדל תיעשה על-פי תקן בנייה ירוקה, ובשל כך היזמים קיבלו הפחתה של 1.5 מיליון שקל בהיטל ההשבחה, אבל בפועל לא בוצעה בנייה על-פי תקן זה. כמו כן, הוויטרינות וחלונות האלומיניום והפרופילים שהותקנו בדירות שפונות לחזית החיצונית של המגדל אינן תואמות לתקן בישראל. עוד נטען כי במגדל הותקנו 4 מעליות שבהן מתרחשות תקלות באופן תדיר, ולעתים מתוך 4 מעליות פעילה מעלית אחת בלבד, ועל כן התובעים דורשים להחליף את צי המעליות במגדל.

עו"ד מרדכי אינהורן, המייצג את חברת מגדל טופ נדל"ן, מסר בתגובה כי "בתביעה זו אין למעשה כל ממש. היא מבוססת על נתוני חוות-דעת המציינת מספר ליקויים שהיו לכאורה לפי כשנה, וחצי ותוקנו בתקופת הבדק; וכן על קביעות עובדתיות, הנדסיות ומשפטיות שאינן נכונות. התביעה בפועל היא על 10,000,000 שקל (כולל מע"מ) והיא מנופחת באופן קיצוני ביותר, המעמיד בספק רב את השיקולים להגשתה. למיטב ידיעתי, אין היא על דעת חלק ניכר של דיירי הבניין. אין לי ספק כי האמת העובדתית תצא לאור, וכך גם ייחשפו השיקולים שעמדו מאחורי הגשת תביעה הזויה זו".