משרד התחבורה: מפעלי הארגז ומרכבים יוכלו להרכיב אוטובוסים חשמליים

משרד התחבורה מנסה להרגיע את מאות העובדים בענף: בהודעה שפרסם היום נאמר כי המפעלים להרכבת אוטובוסים של חברות "הארגז" ו"מרכבים" יוכלו להרכיב אוטובוסים חשמליים שחלקיהם ייובאו לארץ ובכך להתחרות עם האוטובוסים שמיובאים מחו"ל

האם הבחירות המתקרבות מיטיבות עם עובדי תעשיית האוטובוסים שנאבקים על פרנסתם כבר תקופה ארוכה? אחרי חודשים ארוכים של אי ודאות במפעלים להרכבת אוטובוסים, בשל סירוב משרד התחבורה ומשרד האוצר לחייב יצרניות זרות מחו"ל שמוכרות אוטובוסים לחברות התחבורה הציבורית לקיים בארץ רכש גומלין- משרד התחבורה מנסה להרגיע את מאות העובדים בענף.

בהודעה שפרסם היום (ב') משרד התחבורה נאמר כי המפעלים להרכבת אוטובוסים של חברות "הארגז" ו"מרכבים" יוכלו להרכיב אוטובוסים חשמליים שחלקיהם ייובאו לארץ ובכך להתחרות עם האוטובוסים שמיובאים מחו"ל. את ההחלטה על כך, כך נמסר ממשרד התחבורה, קיבל השר ישראל כץ.

שם אמרו עוד כי משרד התחבורה אישר אב טיפוס של אוטובוס חשמלי שהורכב במפעלים של הארגז ומרכבים וזאת במסגרת תכניתו של כץ לעודד תעשייה זו. עוד נמסר כי אב הטיפוס של האוטובוס החשמלי אושר על ידי אגף הרכב של משרד התחבורה ועל ידי מעבדות רכב מוסמכות בטכניון ובמכון התקנים.

עם קבלת האישורים האמורים, האוטובוס החשמלי נרשם ברישום האוטובוסים של ישראל- הליך שמאפשר את הרכבתו ואת שיווקו לחברות התחבורה הציבורית ולחברות פרטיות שפועלות בארץ. זאת, לאחר שבמהלך השנים האחרונות יובאו לישראל אוטובוסים חשמליים מוגמרים שיוצרו על ידי חברות סיניות בלבד.

שר התחבורה כץ אמר כי בשנים הקרובות יעלו לכבישי הארץ מאות אוטובוסים חשמליים במסגרת המכרזים שמשרד התחבורה מפרסם מדי שנה. כץ משוכנע כי מתן האפשרות להרכבת האוטובוסים האלה בישראל- תאפשר את הגברת התחרות בענף.

כזכור, במהלך החודשים האחרונים עובדי המפעלים להרכבת אוטובוסים שפועלים מאזור קריית מלאכי ואור עקיבא הפגינו נגד משרדי התחבורה והאוצר, שהחליטו לא לחייב את היצרניות הזרות של אוטובוסים לקיים במשק הישראלי רכש גומלין. מדובר ברכש שהרשות לשיתוף פעולה תעשייתי (הרשפ"ת) במשרד הכלכלה והתעשייה מחייבת יצרניות זרות לבצע בארץ, במקרה שגופים ציבוריים רוכשים מהן טובין. בנושא זה מתקיימים מספר הליכים משפטיים, חלקם בבג"ץ.

משרדי האוצר והתחבורה התנגדו לדרישת הרשפ"ת לחייב ביצוע של רכש כזה- בין השאר בנימוק שהוא ייקר את עלויות השימוש בתחבורה הציבורית. במפעלי הארז ומרכבים הזהירו כי ביטול חובת רכש הגומלין מצד היצרניות הזרות- תוביל לפיטורים המוניים. כך, בימים האחרונים חברת מרכבים פתחה בהליכים לפיטוריהם של כ 50 מבין עובדיה וזאת, על רקע המשבר העמוק שבו נתון הענף.