נציבות שירות המדינה לח"כ מיכאלי: ראש המל"ל הונחה להקפיד להתרחק מהתחום הפוליטי

במכתבו לח"כ מיכאלי כותב עו״ד גיא דוד: "בסיכום הבירור שנערך מצאתי לנכון לחדד בפני מר בן שבת, בתיאום עם פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה, את חובת עובד המדינה להקפיד הקפדה יתרה להיזהר מכל מעשה היכול להתפרש כמעשה שהינו בתחום הפוליטי-מפלגתי"

פרופ' דניאל הרשקוביץ. / דוברות משרד המדע
פרופ' דניאל הרשקוביץ. / דוברות משרד המדע

הממונה על המשמעת בנציבות שירות המדינה עו"ד גיא דוד השיב היום (ג') לח"כ מרב מיכאלי בנוגע למעורבתו של ראש המל"ל, מאיר בן שבת, במלאכה הפוליטית של אי פיזור הממשלה ה-34.

במכתבו של הממונה למיכאלי נאמר: "בסיכום הבירור שנערך מצאתי לנכון לחדד בפני מר בן שבת, בתיאום עם פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה, את חובת עובד המדינה להקפיד הקפדה יתרה להיזהר מכל מעשה היכול להתפרש כמעשה שהינו בתחום הפוליטי-מפלגתי".

נזכיר: מספר ימים אחרי פרישת שר הבטחון אביגדור ליברמן מן הממשלה, בסוף חודש נובמבר, החליט שר החינוך נפתלי בנט לדרוש מראש הממשלה את תפקיד שר הבטחון, או שהוא והשרה איילת שקד יפרשו מן הממשלה. האיום של בנט יכול היה לזרז את התפזרות הממשלה. נתניהו לא רצה בכך בשלב ההוא, וזאת כדי לא לאפשר לליברמן להיות מי שמוביל את הממשלה לבחירות ומי שמחליט על נרטיב אופן פיזור הממשלה, בשל החלטות בנושא עזה להן הוא התנגד.

לפי פרסום בשעתו בחברת החדשות (עמית סגל) שלח נתניהו את ראש המל"ל בן שבת, למפגש חברי-משפחתי עם הרב דרוקמן, כדי שהאחרון יתקשר לבנט ויפעיל עליו לחץ שלא לפרוש. וזאת בשל מצב בטחוני ועת חירום. בנט נכנע ללחץ, אולם כעבור חודש כאשר הקימו בנט ושקד את מפלגתם החדשה ׳הימין החדש׳ ציינו השניים, כי נעשה שימוש פוליטי בדרוקמן (שאינו עובד מדינה) ובן שבת, הנמצא באחד מן התפקידים הבטחוניים הבכירים והרגישים ביותר, כדי להפעיל עליהם לחץ פוליטי ותוך שימוש מנופח בנושא הגנה על בטחון המדינה.

ח"כ מיכאלי התלוננה בפני נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, על השימוש הפוליטי בעובד ציבור בכיר והיום מתשובת נציב שירות המדינה עולה שגם הוא ראה במהלך ככזה שאינו מקפיד הקפדה יתרה על חובות עובד המדינה להימנע מעשייה פוליטית.

הממונה כתב למיכאלי: "בהמשך לפנייתך זו ולאותם פרסומים תקשורתיים, ובתיאום עם פרקליט המדינה ועם היועץ המשפטי לממשלה, פניתי אל מר בן שבת וביקשתי את התייחסותו לטענות האמורות. מר בן שבת העביר אלי פירוט בנוגע לאותה פגישה והרקע לקיומה. לדברי מר בן שבת, פגישתו עם הרב דרוקמן התקיימה בעקבות שיחה קצרה עם ראש הממשלה ובסמוך לאחריה, במהלכה עלתה האפשרות כי יציג בפני הרב דרוקמן את המצב הביטחוני העכשווי".

עוד ציין הממונה כי לדברי בן שבת, "בפגישתו עם הרב דרוקמן סקר בפניו, באופן כללי ובמגבלות בטחון מידע, את האתגרים הביטחוניים הדחופים שעמדו באותה עת בפני מדינת ישראל. במסגרת זו, היה השיח ביטחוני, ללא כל נגיעה בנושאים פוליטיים או מפלגתיים. עוד ציין מר בן שבת כי מתוקף תפקידו הוא נפגש מפעם לפעם עם גורמים רבים ומגוונים, לרבות עיתונאים ופרשנים, מובילי דעת קהל, ועוד, ובמסגרת זו הוא דן בנושאים ביטחוניים מדיניים, בהתאם לצורך ולמטרת המפגש. כן הדגיש, כי אין לו ענין בשאלת הזיהוי הפוליטי-מפלגתי של ראש הממשלה או הקואליציה וכי הוא מקפיד הקפדה יתרה להתנזר מכל שיח על עיסוק פוליטי או מפלגתי".

הממונה מציין כי כך נהג בן שבת גם הפעם, ועל כן אין מקום לפתיחה בחקירת משמעת. אך "עם זאת, בסיכום הבירור שנערך מצאתי לנכון לחדד בפני מר בן שבת, בתיאום עם פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה, את חובת עובד המדינה להקפיד הקפדה יתרה להיזהר מכל מעשה היכול להתפרש כמעשה שהינו בתחום הפוליטי-מפלגתי".