ביוטק | בלעדי

השנה הקשה של קרנות הגידור: אורי הרשקוביץ סוגר את חלקו בקרן נקסת'רה ומחזיר את הכסף למשקיעים

משקיעים בקרן מדווחים על הפסדים וגורמים בתעשייה מספרים על פגישות שבוטלו בכנס ג'יי.פי. מורגן • לדברי הרשקוביץ, שנחשב לאחד המשקיעים הישראלים הבולטים בתחום הביוטק והפארמה בנאסד"ק, המהלך לא נובע מביצועי הקרן: "החלטתי אחרי 12 שנים בתחום וארבע שנים בחו"ל לחזור לישראל"

אורי הרשקוביץ / צילום: איל יצהר
אורי הרשקוביץ / צילום: איל יצהר

אורי הרשקוביץ, שנחשב לאחד המשקיעים הישראלים הבולטים בתחום הביוטק והפארמה בנאסד"ק, עוזב את קרן הגידור נקסת'רה שהקים בניו יורק וסוגר את חלקו בקרן - כך נודע ל"גלובס".

משקיעים בזרוע של הקרן שנוהלה על ידי הרשקוביץ (הזרוע הרשומה באיי קיימן) יוכלו לקבל את כספם בחזרה, או להשקיעו בזרוע של הקרן המנוהלת על ידי שותפו של הרשקוביץ, ראל מזנסקי.

משקיעים בקרן מדווחים על הפסדים, וגורמים בתעשייה מספרים על פגישות שבוטלו בכנס ג'יי.פי. מורגן האחרון ועל עובדים מן הקרן שאותתו על כך שהם עשויים לעזוב את משרתם בקרוב. לדברי הרשקוביץ, המהלך נובע מרצונו לשוב לישראל, ולא מביצועי הקרן.

"בארבע שנות קיומה, הקרן הכתה את מדדים הרלוונטיים", אמר הרשקוביץ ל"גלובס". "חלק מהמשקיעים מורווחים וחלק אכן מופסדים, תלוי במועד כניסתם להשקעה, אך יש לזכור כי בתקופה זו מדד חברות הביוטק המרכזי ירד מ-86 נקודות ל-82 נקודות. ספציפית בגל הירידות האחרון, נפגענו פחות מן המדדים, ולא רשמנו מחיקה חריגה".

"הקרן מנהלת 400 מיליון דולר, והיא בהחלט לא נסגרת אלא תמשיך בניהולו של ראל מזנסקי, ומי שמעוניין בכך יכול להעביר את הכספים לניהולו. אני עוזב יחד עם חלק מן העובדים שעבדו תחתי, ומעביר את המניות שלי לשותפים - ראל ודניאל מאלק. החלטתי אחרי 12 שנים בתחום וארבע שנים בחו"ל לחזור לישראל".

הרשקוביץ היה בעבר שותף מנהל בקרן ספרה הלת'קר, שם רשם תשואות מרשימות בשנים שבהן שוק הביומד רשם בעיקר עליות, אך גם ירידות במשך תקופות קצרות. הוא נחשב למשקיע מוביל בשוק הישראלי והאמריקאי, ופעמים רבות התראיין לאתרים וערוצי חדשות בינלאומיים וניתח עבורם את המגמות בשוק. את ספרה עזב על רקע חילוקי דעות עם שותפיו, אולם לדבריו בנקסת'רה היחסים נותרו מצויינים.

שנה מאתגרת ותנודתית לקרנות הגידור

הפורטפוליו של נקסת'רה נחשף לאחרונה בסוף ספטמבר, וכלל תמהיל של מעט חברות תרופות גדולות, והיתר קטנות או בינוניות. כבר בסוף ספטמבר הסתמנה מגמה שלילית בפורטפוליו, בעקבות הירידות במניות הביומד הקטנות, שהחלו באוגוסט ונמשכו במהלך ספטמבר.

נקסת'רה הייתה מופסדת על החברות הגדולות כמו אלרגן, אסטרהזנקה ואלקסיון, וכן ספגה הפסדים גדולים (10-20 מיליון דולר) על השקעות בחברות ביוטק קטנות כמו טסארו (חברה המוכרת לשוק הישראלי מן הפיתוח המשותף של עם אופקו הנסחרת בת"א), סנגמו ת'רפיוטיקס, פיקרה פרמצבטיקה ועוד. לעומת זאת היא הייתה מורווחת יפה על מספר חברות בגודל בינוני (סביב 10 מיליארד דולר) כמו Exelixis, מיילן ובאוש הלת'. החברות הישראליות בהן השקיעה - סול ג'ל, פואמיקס ומדיוונד, לא השפיעו מהותית על התוצאות שלה.

השנה האחרונה הייתה גרועה עבור קרנות גידור רבות, גם  בישראל, כאשר דצמבר היה אחד החודשים הגרועים בשוק ההון בשנים האחרונות, עם מפולת בשוקי המניות והאג"ח שבאה לידי ביטוי בתשואות שליליות שהסבו הקרנות. על פי נתוני קרן גלבוע, גוף המשקיע בקרנות גידור מקומיות, 2018 היא השנה היחידה ב-11 השנים האחרונות של ביצועי חסר במדדי קרנות הגידור בישראל בהשוואה למדדי המניות המובילים בתקופה של שוק יורד, והדבר ניכר בקרנות המשקיעות במגוון אסטרטגיות שונות ובסקטורים שונים.

בכתבה ב"גלובס" השבוע צוטטו גם אנשי קרן ספרה, שותפתו הקודמת של הרשקוביץ, וסיפרו כי "השנה שהסתיימה התבררה כמאתגרת ותנודתית יותר משנה טיפוסית. לאחר עשור של התאוששות כלכלית עולמית ממשבר 2008, השווקים הגלובליים ניצבים בפני מספר שינויים משמעותיים הקשורים במדיניות הסחר, במדיניות המוניטרית ובהאטה הצפויה בפעילות הכלכלית העולמית".