הדס שטייף על פרשת אפי נוה: "זה רק קצה הקרחון"

הכתבת הפלילית של גל"צ אומרת בראיון ל"גלובס": "אני מקווה שהפרשה הזאת תהיה לטוטפות בין עיני השופטים בבואם לדון בבתי המשפט" • עם זאת, היא מסייגת: "צריך להיות הוגנים - לא כל המערכת כזאת. יש שופטים נפלאים, עורכי דין נהדרים" • על צו איסור הפרסום: "בעידן של רשתות חברתיות צריך לשקול מחדש התנהלות כזאת"

הדס שטייף / צילום: יונתן בלום
הדס שטייף / צילום: יונתן בלום

"אני מקווה שהפרשה הזאת תהיה לטוטפות בין עיני השופטים בבואם לדון בבתי המשפט" - כך אומרת ל"גלובס" העיתונאית הדס שטייף, שהתחקיר שעשתה בגלי צה"ל והחומרים שהעבירה לחוקרי להב 433 הם שהביאו לפתיחת החקירה המכונה "הפרשה המשפטית החמורה". אתמול (ג') החלו להתפרסם חלק מהחשדות שעוסקים בין היתר בעבירות מתחום טוהר המידות בקשר למינוי שופטים, ובהם גם חשד לשוחד מיני. בהמשך נחשף כי החשוד המרכזי בפרשה הוא יו"ר לשכת עורכי הדין, אפי נוה, שנשלח אמש למעצר-בית של 8 ימים. 

לדברי שטייף, השופטים צריכים להבין מה התפקיד שלהם באמת - לעשות צדק: "מי שעושה צדק - אין לו בעיה, אבל מי ששיקולים זרים מניעים אותו בבואו לשפוט - אני מקווה שבסוף נגיע גם אליו", אומרת שטייף. "זה קצה הקרחון לא בהכרח ברמה הפלילית - את זה אנחנו עוד לא יודעים, כי זאת רק תחילת החקירה הפלילית, אבל זה קצה הקרחון בהיבט המוסרי-אתי".

שטייף מספרת כי היא עבדה על הסיפור חודש וחצי יום ולילה, עשתה הרבה פגישות ועברה על חומרים רבים. "מהרגע הראשון שהתחלתי לעלעל בחומרים, הבנתי מה יש לי, ולצערי הרב הרבה מהחומרים לא מפורסמים ולא יפורסמו", אומרת שטייף.

לדבריה, "יש הרבה דברים שהם אולי לא ברף הפלילי - אבל ברף המוסרי, האתי והציבורי הם לא פחות גרועים בעיניי. הופתעתי ממה שראיתי בסיפור הזה, ועשיתי כבר תחקירים גדולים בחיים שלי. החומר היה ברמה של ניוון מערכת המשפט. גם בהתנהלות וגם במהות של המעורבים - מה נעשה, איך נעשו ומי מעורב. אם הציבור היה יכול לשטוף את עיניו בחומרים האלה, אני חושבת שזה היה יותר ממביך ברמה הציבורית. במיוחד כשזה בא מאנשים שבאים ממקומות כל-כך חשובים ואמונים על שלטון החוק".

שטייף אמנם מדברת מצד אחד על מערכת מנוונת, אך מצד שני היא מאמינה שאסור לעשות הכללות: לדבריה, "צריך להיות הוגנים - לא כל המערכת כזאת. יש שופטים נפלאים, עורכי דין נהדרים. השופטים שאני מכירה וסיפרתי להם, היו מזועזעים ואמרו 'כואבת לנו הבטן, מה עושים לנו'".

אבל איך הציבור ההדיוט אמור להבדיל?

"כשיוסר צו הפרסום, ידעו במי מדובר. לגבי השופטת ועורכות הדין המעורבות - ויש כמה - כל אחת מהן, כשתעלה על משכבה, צריכה לעשות חשבון-נפש כמה זה היה שווה כל הדבר הזה. הרבה דברים צצו היום. כשאתחיל לטפל בחומרים - וחלקם יועברו למשטרה - נביא עוד כמה דברים".

מה את חושבת על הטלת צו איסור הפרסום על הפרשה?

"לא הייתה ברירה אלא להטיל צו פרסום. מצד שני, בעידן של רשתות חברתיות צריך לשקול מחדש התנהלות כזאת". 

חזקת החפות: חקירת המשטרה בעניין זה נמצאת בראשיתה. יודגש כי כל המעורבים בה ובהם אפי נוה הם בחזקת חשודים וזכאים ליהנות מחזקת החפות.