אושר ניהול תביעה ייצוגית בהיקף 450 מיליון שקל נגד קוקה-קולה ישראל

בית המשפט המחוזי אישר בקשה לנהל את התביעה הייצוגית, שלפיה החברה המרכזית "ניצלה לרעה את כוחה המונופוליסטי בשוק של משקאות הקולה" • החברה המרכזית: "מדובר בהחלטה ראשונית בלבד"

מפעל קוקה-קולה בבני-ברק / צילום: איל יצהר
מפעל קוקה-קולה בבני-ברק / צילום: איל יצהר

אושר ניהול תביעה ייצוגית נגד החברה המרכזית לייצור משקאות קלים (קוקה-קולה ישראל), בגין גביית מחיר מופרז על בקבוקי קולה רגילה בגודל 1.5 ליטר.

בבקשה לאשר את התביעה הייצוגית שהוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז-לוד, נטען כי החברה המרכזית "ניצלה לרעה את כוחה המונופוליסטי בשוק של משקאות הקולה", בכך שגבתה "מחיר מופרז ובלתי הוגן" עבור בקבוק 1.5 ליטר של משקה קוקה-קולה, דבר אשר גרם לנזק לציבור בהיקף שנאמד במאות מיליוני שקלים לאורך השנים. התביעה שאושרה היא בהיקף 450 מיליון שקל.

השופט  עופר גרוסקופף קובע כי העותר "הצליח להעמיד תשתית ראייתית לכאורית" לטענה שהחברה המרכזית "גבתה מחיר מופרז מלקוחותיה" על-פי שני פרמטרים - כוח השוק ("נתח שוק יציב הקרוב ל-90% לאורך השנים"), ופער עקבי במחיר קוקה-קולה למול המתחרים ש"לא ניתן הסבר מספק לקיומו" ("בשיעור ממוצע של כ-47% לאורך השנים").

לפי החלטת בית המשפט, העותר הצליח להצביע על ראיות לכאורה בדבר "תמחור שאינו מבוסס עלויות, זאת במיוחד לנוכח פער המחירים האמור מול מתחרות המייצרות מוצרים דומים, מבלי שסופק הסבר משכנע בגינו".

עוד נכתב בהחלטת השופט כי באישור הבקשה לניהול תביעה ייצוגית נגד החברה כי "הודגם כוח שוק משמעותי וחשש שלא נסתר לתמחור שאינו מבוסס עלויות", ועל כן "הגעתי למסקנה כי יש מקום לאשר את ניהול התובענה כייצוגית".

את הבקשה לאישור התביעה הגישו קבוצת עורכי הדין רנן גרשט, אופיר נאור, יעקב שנהב, שחר בן מאיר ויצחק אבירם בשם העותר רונן גפניאל. 

מחירי קולה קולה בהשוואה
 מחירי קולה קולה בהשוואה

לבקשת האישור לתביעה מצורפת חוות-דעת מומחה של סלע קולקר. קולקר התבקש לבחון האם החברה המרכזית ניצלה לרעה את מעמדה כמונופול בענף "משקאות הקולה", וגבתה מהצרכני מחיר מופרז עבור משקה קוקה-קולה, וכן מה מידת הנזק שנגרמה כתוצאה מגבייה זו במשך התקופה מאי 2009 עד אפריל 2016.

קולקר ערך השוואה למחיר הפיקוח האחרון והשוואה מקומית ל-3 מתחרים (פפסי, RC וקריסטל). מההשוואה למחיר הפיקוח האחרון עולה כי עם הסרת הפיקוח בסוף 1989 ועד לאפריל 2016 עלה המחיר של בקבוק קוקה-קולה 1.5 ליטר בשיעור של למעלה מ-350% ביחס למחיר המפוקח האחרון.

מההשוואה המקומית למתחרים עלה כי נכון ל-2015, המחיר הממוצע של בקבוק 1.5 ליטר של משקה קוקה-קולה עמד על 6.77 שקלים, בעוד המחיר הממוצע של שלושת המוצרים המתחרים ביחס לאותה שנה עמד על 4.25 שקלים - המהווה פער של כ-60%. המחיר הממוצע של פפסי ו-RC קולה בלבד עמד על 4.57 שקלים, הנמוך בכ-48% ממחיר קוקה-קולה.

בנוסף, חוות-הדעת של קולקר הציגה כי הפער בין המחיר הממוצע עבור קוקה-קולה לבין המחיר הממוצע של שני המתחרים לאורך השנים 2007-2016 הלך וגדל, משיעור של כ-33% ביוני 2007 לשיעור של כ-49% בדצמבר 2015.

מהחברה המרכזית לייצור משקאות קלים נמסר: "מדובר בהחלטה ראשונית בלבד ובלתי מבוססת אשר תתבטל בהמשך ההליכים. לא ניתן לקבוע כי מחיר מוצר הוא מופרז על סמך נתח שוק ועל סמך השוואה למחירי משקאות אחרים בטעם קולה".