נתניהו הבריז ברגע האחרון מדאבוס, כחלון ישתתף לראשונה

כחלון אינו חובב של אירועים כלכליים בינלאומיים, אבל נדמה שהשנה דווקא גילה פתיחות ונכונות לנסוע, אולי על רקע הקדמת הבחירות • ומיהם הישראלים שמגיעים לפורום הכלכלי העולמי כמעט מראשיתם?

בנימין נתניהו / צילום: קובי גדעון, לע"מ
בנימין נתניהו / צילום: קובי גדעון, לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו לא ישתתף השנה בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס. נתניהו כבר עמד להגיע, אלא שביטול השתתפותו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ גרם לו לחשב מסלול מחדש ולשנות את החלטתו.

להבדיל מנתניהו, אורח ותיק בכנסים בדאבוס זה שני עשורים, שר האוצר משה כחלון שלא השתתף מעולם באירוע, יגיע הפעם לדאבוס. כחלון אינו חובב של אירועים כלכליים בינלאומיים, אבל נדמה שהשנה דווקא גילה פתיחות ונכונות לנסוע, אולי על רקע הקדמת הבחירות. מנכ"ל המשרד, שי באב"ד, יצטרף אליו.

את המשתתפים הישראלים בדאבוס אפשר לחלק לשתי קבוצות - הקבועים והמזדמנים. ברשימת הקבועים אפשר למצוא אישים שמלווים את הכינוסים האלה כמעט מראשיתם. הנגיד לשעבר פרופ' יעקב פרנקל, למשל, זכה בפורום הכלכלי העולמי למעמד של כמעט אב מייסד.

היחיד שיכול להתחרות בקילומטראז' של פרנקל הוא יזם ההייטק יוסי ורדי. גם פרנקל וגם ורדי היו שם במה שנחשב היום לשנים הטובות של דאבוס, כשעדיין היה אירוע אינטימי ולא מתוקשר בצורה מוגזמת.

ורדי ופרנקל ניצלו זאת היטב ובנו וטיפחו במהלך השתתפותם בכנסים רשת קשרים חובקי עולם שסייעה להם רבות לאורך הקריירה הממושכת. ורדי למשל זכה להכיר בכנסים של סוף שנות התשעים את כל ראשי תעשיית ה-IT העולמית, ובהם מייסדי גוגל לארי פייג' וסרגיי ברין ומנכ"לי חברות ענק כמו אמריקה אונליין וי.ב.מ.

אנשי עסקים נוספים שנוהגים לפקוד את דאבוס הם המיליארדרים עידן ואייל עופר.

לצד אנשי העסקים, בולטים בנוכחותם הקבועה בדאבוס גם ראשי שני הבנקים הגדולים בישראל, לאומי והפועלים. שני הבנקים הם שותפים בפורום הכלכלי העולמי - דמי החבר השנתיים שהם משלמים מזכים אותם באפשרות לשלוח בכל שנה לכנס נציג אחד, כשהכלל הוא שהיו"ר והמנכ"ל מתחלפים ביניהם בנסיעות. השנה למשל הגיע תורם של היו"רים, ולדאבוס ייסעו דוד ברודט ועודד ערן.

בתחום התקשורת אפשר לציין את איתן אבריאל מדה-מרקר כאחד האורחים הקבועים ולפחות בשנה שעברה גם את השתתפותו של רני רהב שעוררה הדים בגלל ויכוח על מקום חניה באחד האירועים.

לצד המשתתפים הישראלים הקבועים אפשר למצוא בדאבוס גם לא מעט דמויות יהודיות מוכרות בישראל, כמו איש העסקים אדוארדו אלשטיין וידידו נגיד הבנק המרכזי של ארגנטינה לשעבר, מריו בלכר.

בעבר הרבה גם סטנלי פישר להשתתף בכנסים. את כל השמות שהוזכרו כאן ועוד כמה עשרות שמות פחות מוכרים, אפשר יהיה לפגוש בארוחת ליל שבת המסורתית שמארגנים המשתתפים היהודים בדאבוס באחד מבתי המלון המפוארים.