המועצה הארצית של לשכת עוה"ד התכנסה לראשונה מאז התפוצצה פרשת נוה: "צריך לעשות חשבון נפש"

המועצה דחתה את דרישת חלק מחבריה לפזר את כל מוסדות הלשכה ולערוך בחירות כלליות, וקבעה מועד לבחירת יו"ר זמני שיכהן בתפקידו עד הבחירות הכלליות למוסדות הלשכה ביוני הקרוב • חבר במועצה: "הדרישה לפזר את מוסדות הלשכה לאלתר נגועה בצביעות. כול מי שיושב במועצה הארצית הוא איש של אפי נוה. אפי, ייאמר לזכותו, ידע לתת סוכריה לכל אחד. כולם היו חלק מהשיטה"

איילת שקד ואפי נוה / צילום: שלומי יוסף
איילת שקד ואפי נוה / צילום: שלומי יוסף

על רקע פרשת אפי נוה, יו"ר לשכת עורכי הדין המתפטר, התכנסה אתמול (א') המועצה הארצית של הלשכה ("הפרלמנט" של הלשכה) לראשונה מאז התפוצצה הפרשה שבמסגרתה חשוד נוה בביצוע עבירות מתחום טוהר המידות במינוי שופטים.

בסיום הישיבה הוחלט כי בעוד כחודש, 19 לפברואר 2019, תיערכנה הבחירות לבחירת ראש הלשכה הזמני, שיכהן בתפקידו עד לבחירות הכלליות למוסדות הלשכה שצפויות להיערך בחודש יוני 2019.

על-פי חוק לשכת עורכי הדין, אם התפטר ראש הלשכה, ועברו 3 שנים ממועד הבחירות הקודמות למוסדות הלשכה (שנערכו בחודש יוני 2015) - תבחר המועצה הארצית בבחירות חשאיות את חבר המועצה הארצית שיעמוד זמנית בראש הלשכה עד למועד הבחירות. עד אז ימשיך לכהן בתפקיד עו"ד אורי קינן, סגנו של נוה.

על-פי ההערכות, שני המועמדים הבולטים שיתחרו ביניהם על תפקיד היו"ר הזמני הם עו"ד אבי חימי, הממונה על מחוז מרכז בלשכת עורכי הדין; ועו"ד אורי קינן, שגם צפויים להתמודד בבחירות למוסדות הלשכה שייערכו בחודש יוני.

הדיון בישיבה, שהייתה סגורה לסיקור תקשורתי, הוגדר על-ידי אחד ממשתתפיה כ"סוער לפרקים, יותר כמו ממטרים פזורים. מרבית הדיון התנהל על מי מנוחות, וכל החברים במועצה דיברו על הצורך באחדות. מדי פעם היו חברים שבחרו לתקוף את יתר חברי המועצה וקראו לפיזור של כל מוסדות הלשכה ולעריכת בחירות כלליות לאלתר", וזאת מבלי להמתין עד מועדן החוקי של הבחירות ביוני הקרוב.

ל"גלובס" נודע כי מרבית חברי המועצה שבחרו לדבר בדיון, הדגישו כי אין להקל ראש במעשים שנחקרים בימים אלה על-ידי גורמי אכיפת החוק, ודיברו על הצורך של חברי המועצה הארצית לערוך חשבון נפש בקשר להתנהלותם של מוסדות הלשכה מאז נכנס נוה לתפקידו. יו"ר המועצה, עו"ד חוה מרצקי, אמרה בפתח הדיון: "אנחנו צריכים לעשות חשבון נפש - אישי וציבורי - ותהליך אמיתי של הפקת לקחים, לשם איתור ולימוד מעמיק של הטעויות שנעשו בקדנציה הזו".

חבר אחר במועצה שנכח בדיון אמר: "גם בקואליציה וגם באופוזיציה צריכים לעשות חשבון נפש. האופוזיציה לא הייתה אופוזיציה, והקואליציה יותר מדי צופפה שורות. כולנו התייאשנו מכוחנו, אבל בעיקר ריצינו. לכולנו יש אחריות".

חבר המועצה, עו"ד דורון ברזילי, מי שהיה ראש הלשכה לפני נוה ושתומך בעריכת בחירות כלליות באופן מיידי, תקף: "אתם אומרים שצריך להפיק לקחים, אבל זה נשאר רק בגדר אמירה. אם אנחנו לא מפזרים את מוסדות הלשכה, אנחנו ממשיכים להתנהל לפי אותה תפיסה שהובילה למצב הנוכחי. זה באמת חשוב להפיק לקחים, ואסור שזה יישאר ברמת הסיסמה. היו בלשכה הרבה מאוד דברים חריגים ולא תקינים, וכולם העדיפו להיות בשקט כדי לא לפוצץ את האידיליה". 

בתוך כך, אמש (א') פנתה עו"ד נעמי עיני-פלדמן, חברת המועצה, לשרת המשפטים, איילת שקד, וביקשה ממנה להורות על פיזור לאלתר של כל מוסדות השלכה וקיום בחירות כלליות. לטענתה, אי-פיזורה של המועצה משמעותה מתן אפשרות לנוה להמשיך "ולנהל את הלשכה מאחורי הקלעים". עוד טענה עיני-פלדמן כי על השרה "חלה החובה לפעול ולמנוע את הביזיון שעומד להתחולל ושעתיד להשפיע על כלל מערכת המשפט".

חבר אחר מהמועצה הארצית מסר ל"גלובס": "הדרישה לפזר את מוסדות הלשכה לאלתר נגועה בצביעות. כול מי שיושב במועצה הארצית הוא איש של אפי נוה. אפי, ייאמר לזכותו, ידע לתת סוכריה לכל אחד. כולם היו חלק מהשיטה, אין צדיקים". 

המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין מורכבת מ-48 חברים, 20 מהם ממונים על-פי חוק, לדוגמה, פרקליט המדינה ומנכ"לית משרד המשפטים, שלא נכחו בישיבה שנערכה אתמול; והשאר נבחרים על-ידי ציבור עורכי הדין במסגרת הבחירות הכלליות למוסדות הלשכה הנערכות אחת ל-4 שנים, ובמסגרתן נבחר גם יו"ר הלשכה.

*** חזקת החפות: אפי נוה הוא בגדר חשוד בלבד במעשים המיוחסים לו. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, נוה לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.