נתניהו בכנס סייברטק: "איראן תוקפת את ישראל על בסיס יומי, ואנו עוקבים אחרי זה כל הזמן"

ראש הממשלה אמר את הדברים בכנס "סייברטק" בגני התערוכה בת"א • ראש מערך הסייבר במשרד ראש הממשלה, יגאל אונא: "כיום אנחנו פגיעים יותר, והמיינד של אנשים פגיע יותר מבכל זמן בעבר" • נתניהו בפגישה עם סטארט-אפיסטים: "אין לי סמארטפון, ולמשרדי לא נכנס אף מכשיר"

ראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש עם סטארט-אפים / צילום: אורי ברקוביץ
ראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש עם סטארט-אפים / צילום: אורי ברקוביץ

"איראן תוקפת את ישראל על בסיס יומי, ואנו עוקבים אחרי זה כל הזמן. האיומים שלהם לא מזיזים לנו, כי אנו יודעים מה כוחנו" - כך אמר הבוקר (ג') ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בכנס "סייברטק" שנערך בגני התערוכה בתל-אביב. לדבריו, "לכל מדינה צריך להיות שילוב של הגנת סייבר ותעשיית סייבר". עוד אמר נתניהו כי "היום הכול פגיע, והיום התחום שתחת מתקפה והתחום שבו צריכים באופן הכי דחוף את אמצעי ההגנה הוא תחום התעופה".

נתניהו סיפר על תקופת לימודיו באוניברסיטת MIT בארה"ב וסיפר כי "ירדתי מהמעלית וצעדתי לעבר בית הספר לעסקים. מהצד השני של הרחוב ראיתי מחסן מכוער וגדול עם סורגים, זה היה ב-1972 או ב-1974. זה היה מרכז של CIA ושל NSA - ממש באמצע האקדמיה, כמו שהיה גם בסטנפורד, ויצאו מזה הרבה גופים. למה שלא נעשה את זה פה גם ה-NSA הישראלי?", שאל נתניהו, שהדגיש את פעילות הסייבר בבאר-שבע והוסיף" "הייתם צריכים לעשות את הכנס שם".

לפני ראש הממשלה דיבר ראש מערך הסייבר במשרד ראש הממשלה, יגאל אונא, ואמר: "אם נסתכל על האבולוציה הדיאבולית של איומי סייבר במשך השנים, אז אם לפני 10 שנים עסקנו באבטחת במכונות תעשייתיות, היום זה באמון של האזרחים. ככל שאנחנו יותר תלויים בסייבר ובאינטרנט, כך אנו פגיעים יותר, והמיינד של אנשים פגיע מבכל זמן בעבר". 

ראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש עם סטארט-אפים / צילום: אורי ברקוביץ
 ראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש עם סטארט-אפים / צילום: אורי ברקוביץ

אונא, הסוגר שנה בתפקיד לאחר שהחליף את פרופ' אביתר מתניה, דיבר על האתגרים של השנה הקרובה ואמר עוד כי "ברוח אתגר העשור שרץ בימים אלה, אני יכול להגיד שאחרי שנה בתפקיד זה נראה לי כמו עשור".

אונא התייחס בדבריו גם לאיומים על מערכת הבחירות והדגיש כי כפי שהפרדת רשתות היא מרכיב מרכזי בהגנת סייבר, כך הפרדת רשויות חשובה בדמוקרטיה. "אנו עוסקים בבחירות כבר שנה וחצי, כי מדובר בתהליך ממושך של ביצור כל הרשתות שם. כאן המטרה שלי היא למנוע מהאיומים להתממש, שכוללים גם מניפולציות על דעת הקהל".

עם זאת, אונא הדגיש כי במערך הסייבר "עסוקים רק בקוד עוין ולא בתוכן עוין. רק בחדירות למערכות ששולטות בכל המערכות כדי לשומר עליהן נקיות. אנו בקשר עם ועדת הבחירות המרכזית, אך אנו לא הרגולטור שלה אלא מייעצים לה ונותנים להם 'בסט פרקטיס'. הם אלה שמחליטים עם היועצים שעוזרים להם במטרה הזאת". יצוין כי החודש מונה ראש הרשות להגנת הסייבר לשעבר, בוקי כרמלי, ליועץ מיוחד לוועדת הבחירות המרכזית.

בין המשתתפים בכנס: ראש ממשלת ליטא, סאוליוס סקוורניאליס; מנכ"ל רשות החדשנות, אהרון אהרון; מנכ"ל צ'ק פוינט, גיל שויד; ד"ר אורנה ברי, יזמית, מדענית ובכירה בתעשייה; ובכירים מבלומברג קפיטל, סייברארק, RSA, החברה לפיתוח כלכלי של העיר ניו-יורק, נשיא התאחדות התעשיינים של גרמניה, מיקרוסופט, יבמ; מייסד JVP, אראל מרגלית; מייסד team8 ומפקד 8200 לשעבר, תא"ל (מיל') נדב צפריר; ובכירים נוספים מתעשיית הסייבר העולמית, משקיעים ומשלחות מחו"ל.

התערוכה השנה תעסוק בהיבטים המרכזיים של העולם המשתנה. לאירוע הגדול הגיעו אורחים ומשלחות מלמעלה מ-70 מדינות מרחבי העולם, כגון: ארה"ב, בריטניה, אוסטרליה, יפן, קנדה, סינגפור, טייוואן, שווייץ, גאנה, צרפת, פורטוגל, איטליה, הונג-קונג, גרמניה, ניגריה, הודו, סין ועוד.

בין המציגים גם יחידת להב 433 של המשטרה וחברות כמו צ'ק פוינט, RSA ,DELL-EMC, דלויט, סייברג'ים, סימנטק, OPSWAT, FireEye, Intuit, סייברביט, רפאל, חברת החשמל, התעשייה האווירית, אמזון, KPMG, pwc, SOMPO וסייבריזון. 

במסגרת הכנס, ראש הממשלה נתניהו נפגש עם קבוצה של כ-20 סטארט-אפיסטים, שהתנהלה באנגלית. נתניהו שמע מכל אחד ואחד תיאור של הפעילות שלו וגילה עניין מיוחד בהגנת הסייבר על תחום הרפואה של הסטארט-אפ Medigate, אותו הציגה סטארט-אפיסטית בשם גילי ברקוביץ'. בתום דבריה סיפר נתניהו לנוכחים כי הוא אינו מחזיק סמארטפון בכלל, וכי למשרדו "לא נכנס אף מכשיר - לא סמארטפון, לא מחשב ולא טלוויזיה". 

עוד אמר ראש הממשלה במפגש: "איך אנו מקדמים חדשנות? אנחנו רוצים לעזור ומגלים שהמקום הכי איטי ומפגר זה הממשלה".

אבי שמחון, ראש המועצה הלאומית לכלכלה, ענה כי התוכנית החדשה של הרשות לחדשנות אמורה לטפל בנושא, אך הוא יבדוק את הנושא.