ראשי המפלגות תופסים טרמפ פוליטי על המחאה נגד אסדת לוויתן

יו”ר מפלגת העבודה כבר הגיע להזדהות עם הפעילים, לפיד הבטיח להקים ועדה, ואפילו בוגי מבטיח לחתום על התחייבות לתמוך במאבק להרחקת אסדת הגז מחוף דור • האם התקנת יסודות האסדה, שכבר החלה השבוע 10 ק"מ מהחוף, תמנע מהפעילים המסורים להחזיר את הגלגל לאחור?

אבי גבאי במטה המאבק./צילום: אלעד גוטמן
אבי גבאי במטה המאבק./צילום: אלעד גוטמן

בסוף השבוע הגיע יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי למטה המאבק של עמותת "שומרי הבית" בחוף דור, שבמרחק 10 ק"מ ממנו החלו להרכיב בימים האחרונים את יסודות אסדת הגז לוויתן, שנגדה מנהלת העמותה מאבק עיקש זה שנה וחצי. גבאי כתב בעמוד הפייסבוק שלו כי הוא מתכוון להתחייב במצע מפלגת העבודה להרחיק את אסדות הגז מחופי ישראל, ולעמוד על כך בכל משא ומתן קואליציוני.

"מדינת ישראל צריכה ליהנות מגז טבעי. אבל אפשר לעשות את זה, וחייבים לעשות את זה, בלי לסכן את הבריאות שלנו", הצהיר גבאי. "עוד לא מאוחר לתקן את המתווה המעוות הזה, וזה בדיוק מה שנעשה: כפי שהתברר שצדקתי בנוגע למתווה הגז, כך יתברר שאנשי ‘שומרי הבית’ צודקים בעניין הפיתוח המסוכן של מאגר לוויתן", אמר.
בסוף השבוע הקודם צוטט יו"ר מפלגת "יש עתיד", יאיר לפיד, כמי שאמר שאם ייבחר הוא יפעל להרחיק את אסדת הגז של לוויתן ממרחק של 10 קילומטר מהחוף ל-40 קילומטר מהחוף. מאוחר יותר הבינו במפלגה שאחרי הבחירות אמורה האסדה כבר להתמקם מול חוף דור והוציאו הודעה ולפיה המפלגה "תדאג כי פיתוח משק הגז הטבעי ייעשה בד בבד עם שמירה על האינטרס הציבורי, הביטחוני והסביבתי. נקים וועדה שתבחן את האפשרויות לגבי עבודות האסדות המתבצעות 10 קילומטר מהחוף. מובן מאליו שלא נעצור את פיתוח מאגר לוויתן".

גבאי ולפיד אינם היחידים מבין המתמודדים שקפצו על עגלת המאבק לקראת הבחירות: גם משה (בוגי) יעלון, המתמודד לבחירות במסגרת "חוסן לישראל", אמר לאחרונה כי עדיף שאסדות הגז לא יוצבו בקרבת החוף כדי שיהיה יותר קל להגן עליהן. ביום רביעי, במהלך כנס בחוף הכרמל, הוא צפוי לחתום על ההתחייבות לתמוך במאבק. במפלגת "זהות" של משה פייגלין יחתמו על התחייבות דומה אחרי הפריימריז הפתוחים שמתנהלים שם היום. במפלגה גם מזכירים את הנושא בסרטוני הבחירות שלהם.


הקמפיין ההסברתי להרחקת האסדה מהחוף עוד יילמד בבתי ספר לתקשורת - ללא מעורבות ממשלתית, הנושא תפס תאוצה וכיום אין מי שלא שמע על הסיכונים הסביבתיים והבריאותיים לכאורה כתוצאה מהצבת האסדה בקירבת החוף. הבחירות הן הזדמנות מצוינת עבור הפעילים, שאף שנראה הצבת האסדות תהיה אחרי הקמת הממשלה "מעשה עשוי", מאמינים שניתן יהיה גם אז להחזיר את הגלגל לאחור.

"המאבק מבחינתנו נמשך במלואו העוצמה, אף שבסיס האסדה הגיע, ואף לא ייפסק עד לניצחוננו. בארה"ב ובאיטליה היו תקדימים לכך שמפרקים אסדות קיימות או מבטלים אישור להקימן, כדי להרחיקן מהחוף", מספר יוני ספיר, יו"ר העמותה.

בזירה המשפטית מובילי המאבק דווקא לא נחלו הצלחות רבות. יחד עם שמונה רשויות מקומיות הנמצאות בקירבת חוף דור, הגישה העמותה לא פחות מ-12 עתירות נגד ההליכים התכנוניים והביצועיים שונים בפרויקט וכן נגד הסתרת מידע מהציבור.

רק שלשום דחה בית המשפט המחוזי בחיפה את בקשת העמותה והרשויות המקומיות לבטל את היתר הבנייה ולמנוע באופן מיידי את הקמת האסדה. בצעד חריג השופט סוקול פסק על העותרת הציבורית גם תשלום של הוצאות המשפט למשיבה - חברת נובל אנרג’י, המפעילה את האסדה. אתמול משכו שומרי הבית בעצת בג"ץ עתירה אחרת, הפעם נגד הקמת צינור להובלת קונדנסט מהים לאתר חגית והקמת המכל לצורך אחסונו בשעת חירום. זאת לאחר שבג"ץ כבר פסק בעבר כי "כל ההיבטים הסביבתיים והבטיחותיים מקבלים מענה הולם בתוכנית הפיתוח". מי שייצגו את נובל אנרג’י בעתירה הם עורכי הדין צבי אגמון ויונתן קהת ממשרד עורכי הדין אגמון ושות’ רוזנברג הכהן ושות’.

"יש לנו כרגע שש עתירות ובג"צים התלויות ועומדים", מוסיף ספיר, "גם בהקשר של מכלי האחסון והצנרת ביבשה, גם בהקשר של היתר הבנייה, גם בהקשר של הסתרת מידע, גם בנושא הפקעת הקרקעות וגם בהקשר של האישור הביטחוני למיקומי האסדה והמכל. יש בתהליך עוד כמה כיוונים משפטיים, שעדיין לא הודענו עליהם".

האם התחלואה בדרום קפצה? 

בעמותת "שומרי הבית" טוענים כי באישור תוכנית הפיתוח של לוויתן נפלו פגמים רבים - החמור שבהם הוא העובדה שהחלופה של אסדה צפה מעל באר הקידוח הוסרה משולחן הדיונים. הם רואים לנגד עיניהם את אסדת תמר, שב-2017 הכריז עליה המשרד להגנת הסביבה כמפעל המזהם ביותר בישראל, שפולט חומרים מסרטנים בהיקפים של פי 3 ויותר מכלל 578 המפעלים שבדו"ח הפליטות של המשרד. מדובר בחריגה מול התחזיות המקוריות של נובל המפתחת הפרויקט.

השבוע התפרסם דו"ח משרד הבריאות שבו אשדוד במקום הראשון בתחלואת גברים מסרטן. לאחרונה פורסם דו"ח נוסף של המשרד על תחלואת סרטן לפי נפות, שבו מופיעה אשקלון במקום השני, מיד אחרי חיפה. לדברי שלומית ולנסי, ממובילות המאבק, "ייתכן שזו הדרך של הממשלה ‘לשפר’ את מצב התחלואה בחיפה. מזהמים בשאר הארץ, ואז חיפה לא נראית רע כל כך. אשדוד השיגה את חיפה. באדיבות אסדת תמר, מיכלי הקונדנסט, תשובה, נובל ושטייניץ. אי אפשר להתעלם מפעולתה המזהמת של אסדת תמר בחמש השנים האחרונות מול חופי אשקלון, ומכלי האחסון לחומרים מסוכנים שצצו שם במקביל לפיתוח בתי הזיקוק שם", אומרת ולנסי.

במשרד הבריאות לא מכחישים את הנתונים, אם כי גם לא מאשרים את טענות הפעילים. "משרד הבריאות ער לחששות התושבים בנוגע לפוטנציאל ההשפעה של החומרים העלולים להיפלט לאחר הקמת האסדה ואף נפגש עימם. משרד הבריאות תומך בהשלמת מידע נכון ועדכני עבור כלל החומרים כולל VOC’s הרלוונטיים במטרה להפיק את תסקיר השפעה על הסביבה מלא ומשקף את פעילות האסדה.

"המשרד עמד ועומד על כך גם היום כי פיתוח משק הגז ייעשה תוך עמידה בקריטריונים סביבתיים מחמירים להגנה על האוכלוסייה ושמירה על בריאות הציבור. על פי דוח רשם הסרטן הלאומי שהתפרסם בנובמבר 2018 וסיכם תקופה של 2000-2015 שנים, נפת אשקלון מראה שיעורי סרטן חודרני בגברים ובנשים (מתוקנן לגיל) מעל הממוצע הארצי אך ללא שינוי בשנים האחרונות. עיר אשדוד כלולה בנפת אשקלון", לשון התגובה.

עם זאת נמסר עוד כי "משרד הבריאות רואה חשיבות רבה בהבאת הגז מהקידוחים בלב ים אל היבשה היות והשימוש בו יצמצם את השימוש בדלקים מזהמים (פחם, סולר) ובעלי השפעות בריאותיות משמעותיות ויאפשר שיפור באיכות האוויר ובבריאות הציבור. מיקום האסדה (כ-10 ק"מ) מקו החוף, גדול בהרבה מכל מרחק בין תעשייה ומגורים במרבית אזורי התעשייה בישראל. אם המתקן היה מוקם מחוץ למים הטריטוריאליים (כפי שנעשה בפרויקט תמר), חוק התכנון והבנייה לא היה חל לגביו, בכפוף להכנת תסקיר השפעה על הסביבה ובהליכים מפוקחים ושקופים לציבור".

לדברי ולנסי, היא דווקא מרגישה שמנסים להשתיק את הקמפיין של המאבק. "הדבר שהכי מדאיג בסיפור הוא שמעבר לכל הסיכונים המטורפים שהולכים לקחת עבור כולנו, עבור בצע, כסף של טייקונים, זה השתקת התקשורת. כל שבוע מתקשר כתב, עיתונאי, שדר, תחקירן, מראיין ועושה תחקיר, מקבל חומרים - וכלום לא יוצא החוצה. אנו מבינים שמולנו יש מכונה ענקית דורסנית ומשומנת - שהופכת אותנו לרעים בכל הסיפור הזה. לאלה שרוצים כביכול למנוע אוויר נקי ומיליארדים שיזרמו לקופת המדינה, כשבפועל אנחנו הכי בעד".

לוויתן: "הפחדות ועתירות סרק"

משותפות לווייתן נמסר: "'שומרי הבית' הם שומרי הפחם, המנסים באמצעות הפחדות, הפצת שקרים, מניפולציות ועתירות סרק למנוע מהציבור בישראל ליהנות מבשורת הגז הטבעי. האסדה לא תזהם את האוויר ועל כך יש קונצנזוס בקרב המומחים ובהם גם ארגוני הסביבה. רגלי האסדה כבר בישראל ובשבוע הקרוב הן יותקנו, העבודות בשטח מתקדמות, והאסדה תוקם על פי התוכנית בדיוק בנקודה שבה הוחלט בהמלצת מערכת הביטחון, וכפי שאישרו כל גופי התכנון, הרגולציה והערכאות המשפטיות שנדרשו לעניין. עד סוף 2019 הגז הטבעי מלווייתן יזרום למשק הישראלי ולמדינות השכנות, יחזק את מעמדה של ישראל באזור ויאפשר לכולנו לנשום אוויר נקי ובריא יותר".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי "אסדת הגז תזרים לישראל גז טבעי שישפר את איכות האוויר בארץ כולה, שכן הוא יחליף ויפחית את השימוש בדלקים בעלי פוטנציאל זיהום כבד. אסדת 'תמר' הוקמה ללא הליך תכנון מוסדר וללא הנחיה סביבתית בשלבים הרלוונטיים, מכיוון שהוקמה מחוץ למים הטריטוריאליים. ההשוואה בין תמר ללוויתן שגויה.

"לאחר שהחל תהליך הטיפול בבקשה להיתר הפליטה לאסדת תמר, בדק ומצא המשרד כי פליטת תרכובות אורגניות נדיפות שאינן מתאן מאסדת תמר היא בשיעורים גבוהים מאלה שדיווחה נובל ולכן דרש ממנה המשרד להפחית את הפליטה מהמקור שהתגלה, וזו מבוצעת בימים אלה ותביא להפחתה של 98% מהפליטות. ניטור מזהמים בתחנות בקרבת החוף כיום אינו מצביע על כל שינוי הנובע מהפליטות מאסדת תמר, שמרחקה מהחוף כ-24 ק"מ.

"אסדת לוויתן, לכשתוקם, תהיה מחויבת לעמוד בחוק כמו כל מתקן תעשייתי הנדרש להיתר פליטה לאוויר ובו יידרשו תנאים שיגרמו להפחתת הפליטות ב-99%. דרישות מקדמיות לתכנון האסדה ניתנו לחברת נובל עוד בטרם החלה בתכנון האסדה, והמשרד עוקב אחר יישום הדרישות במסמכי התכנון המוגשים אליו".