טיסות סדירות או מוזלות? עושים סדר

מהי טיסה סדירה, ומה אפיין חברות תעופה שמציעות טיסות סדירות? • מהם היתרונות והחסרונות בבחירת טיסה סדירה לעומת טיסה לואו קוסט? • מה ההבדל בין טיסת לואו קוסט לטיסת שכר?

מטוס ממריא / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
מטוס ממריא / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

מהפכת המחירים והסוגים השונים של הטיסות השאירה רבים מבולבלים: האם שווה לשלם מאות ואפילו אלפי שקלים עבור כרטיס טיסה עם חברה ותיקה ומוכרת או שאולי עדיף לקנות כרטיס זול בחברת תעופה שמעולם לא שמעתם על שמה? האם המשמעות של טיסות לואו קוסט היא ויתור על רמת התחזוקה של המטוס או שהכל מתגמד לנוכח העובדה שמצאתם כרטיס טיסה לאירופה במחיר כרטיס רכבת מחיפה לבאר שבע? בואו נעשה סדר:

נהוג לחלק טיסות לשלוש קטגוריות שונות: טיסות סדירות, טיסות שכר ("צ'רטרים") וטיסות לואו קוסט.

טיסות סדירות

חברות תעופה סדירות, דוגמת אל על, לופטהנזה , בריטיש איירווייזס (מקבוצת אינטרנשיונל קונסולידייט איירליינס ), יונטייד איירליינס (מקבוצת יונייטד קונטיננטל הולדינגס ), ואחרות, מפעילות קווי טיסה קבועים וסדירים לאורך כל השנה, גם מחוץ לעונות התיירות הרגילות. על פי רוב מפת הטיסות של החברות הסדירות נשארת קבועה במשך תקופה ארוכה, לעתים נוסף יעד חדש, אבל לרוב זהו יעד מוכר ומרכזי, לא עיירת שדה נידחת ולא מוכרת. למרות שחלק מהחברות הלאומיות (שייכות למדינה מסוימת ונושאות את צבעי הלאום על המטוסים) הופרטו במהלך השנים (כך, למשל, אל על ), הם עדיין מזוהות מאוד עם המדינה שאותה הן מייצגות. חשוב לדעת, שבחברות תעופה לאומיות, דוגמת לוט הפולנית, אתיופיאן האתיופית או צ'ך איירליינס הצ'כית, גם אם הזמנתם טיסה ליעד רחוק ביבשת אחרת, המטוס ינחת קודם כל בבירת המדינה (או בעיר הגדולה בה), ומשם תצא טיסת המשך ליעד הסופי.

יתרונות - חברות התעופה הסדירות הן חברות ותיקות ומבוססות, הפועלות לאורך שנים רבות. למרות שגם חברות לאומיות קורסות לעיתים, כפי שקרה לאליטליה בשנת 2017, באופן כללי, אתם יודעים שיש על מי לסמוך ורוב הסיכויים שלא תישארו עם כרטיס טיסה שלא שווה את הנייר שעליו הודפס.

חברות סדירות מציעות בטיסות שלהן שירות מלא, הכולל שליחת מזוודה לתא המטען, ארוחות, בחירת מושב, מכירת מוצרי דיוטי פרי ותכני בידור שונים. אמנם בשנה-שנתיים האחרונות, בניסיון להתמודד עם מחירי הרצפה של חברות הלואו קוסט, יש חברות סדירות המציעות כרטיסים זולים יותר שאינם כוללים את כל השירותים שהוזכרו, עדיין מי שרוצה את כל החבילה, יכול לקבל אותה (בחברת לואו קוסט, אמנם אפשר לקנות אוכל או להוסיף מזוודה, אבל לא תקבלו מסך אישי ולא יוקרנו סרטים במהלך הטיסה).

בטיסה סדירה יש לפחות שתי מחלקות - תיירים ועסקים, ובטיסות טרנס אטלנטיות פעמים רבות יש גם מחלקה ראשונה. זה יתרון גדול לאנשים עסקים שצריכים לעבוד, לנוח ואפילו לישון על כיסא שנפתח למיטה לפני יום העסקים הקרוב. כמובן, כל מי שיכול להרשות לעצמו, ייהנה מההטבות והאיכות המוצעות במחלקות היוקרתיות.

יתרון נוסף הוא העובדה שחברות סדירות עובדות עם סוכני נסיעות, דבר המקל על חברות עסקיות וארגונים לרכוש כרטיסים עבור העובדים שלהם וגם חברות תיירות מעדיפות לרכוש כרטיסים לקבוצת מטיילים דרך סוכן ולא באינטרנט.

חסרונות - קודם כל, המחיר. כרטיס בטיסה סדירה תמיד יעלה יותר מכרטיס בטיסת לואו קוסט, במיוחד אם בחרתם באופציית השירות המלא. יש גם חברות תעופה ותיקות שלא רעננו את צי המטוסים שלהן במשך שנים רבות, וכך, למרות שאתם משלמים מחיר פרימיום, לפעמים תגלו מטוס מיושן ולא אטרקטיבי.

טיסות שכר

לפני עידן הלואו קוסט, הדרך הטובה ביותר לחסוך במחיר הטיסה הייתה טיסת שכר (צ'רטר). מדובר בחברות תעופה או חברות תיירות החוכרות מטוס לתקופה מסוימת - לרוב בקיץ או בתקופת החגים, ומפעילות אותו ליעדים אטרקטיביים שבהם אפשר להציע גם חבילות נופש (טיסה, מלון ורכב). המטרה העיקרית של אותן חברות היא למלא את המטוס החכור, כל כיסא ריק מהווה הפסד ברור ומיידי, שכן החברה כבר שילמה את המחיר המלא על המטוס. מסיבה זו, ככל שמתקרב מועד הטיסה, מחיר הכרטיס יורד. מצד שני, אם היעד אטרקטיבי והמחירים של חבילות הנופש טובים, רוב הסיכויים שהמטוס יתמלא בקבוצות נופשים, ולא תצליחו להשיג כרטיס.

יתרונות - מחירים זולים יותר מטיסות סדירות, יעדי נופש אטרקטיביים שאין אליהם טיסות ישירות אחרות מישראל. כך, למשל, טיסות לטנריף, לדרום צרפת או למדינות בלקניות מחוץ למסלול הטיולים המוכר (הרחבה - איך למצוא טיסות זולות).

חסרונות - אם יש תקלה כלשהי במטוס, בחברה סדירה ישלחו מטוס חלופי, בטיסת שכר, כיוון שלחברה המפעילה אין צי מטוסים הטס בקו המסוים הזה, תיאלצו להמתין שעות ארוכות, לפעמים אפילו ימים, עד לטיסה הבאה לאותו יעד. בנוסף, כמעט תמיד אין אפשרות לבטל או לשנות תאריכים ללא תוספת משמעותית במחיר.

טיסות לואו קוסט

שלושה בחורים אירים זיהו את הפוטנציאל בראשית שנות השמונים - להטיס אנשים במחיר של כרטיס אוטובוס. לא מעטים לגלגו עליהם, אבל הם היו אלה שצחקו אחרונים... כיום, כמה עשורים מאוחר יותר, ריאנאייר הולדינגס , חברת הלואו קוסט הראשונה, היא אחת מחברות התעופה הגדולות באירופה (נעה בין מקום ראשון לשני) עם יותר מ-13,000 עובדים, 400 מטוסים וטיסות ל-34 יעדים. המודל של איינאייר אומץ על ידי חברות לואו קוסט שבאו בעקבותיה: איזי ג'ט, וויז אייר, וואלינג, טרנסאוויה, אייר בלטיק ואחרות.

הרעיון פשוט: הנוסע רוכש מקום ישיבה במטוס, וזהו. על כל התוספות, כמו מזוודה (לפעמים אפילו תיק יד), אוכל, שתייה ובחירת מושב משלמים בנפרד, סכומים שיכולים להכפיל את המחיר הכרטיס ויותר. לחברות הלואו קוסט אין משרדים, אי אפשר להזמין את הכרטיס דרך סוכן נסיעות אלא רק ישירות באינטרנט, ולרוב המטוסים שלהן נוחתים בשדות תעופה מרוחקים יותר מהשדה המרכזי של היעד (בישראל, טיסות הלואו קוסט יוצאות מטרמינל 1 ולא מטרמינל 3). אבל אם אתם מוכנים לוותר על מותרות כמו מחלקת עסקים, סרטים בטיסה, מזוודה גדולה ונחיתה בשדה התעופה מרכזי - תוכלו למצוא כרטיסים במחירים זולים ולפעמים אפילו מצחיקים.

יתרונות - צריך להזכיר שוב את המחיר? כבר שמענו על טיסות ב-25 יורו מישראל לאיטליה ובתוך אירופה עצמה, אם התמזל מזלכם, תמצאו טיסות ב-10 ואפילו 5 יורו לכיוון. ומעבר למחיר, בגלל שחברות הלואו קוסט חדשות ברובן, המטוסים שלהן חדשים יחסית. אז אולי שילמתם מעט, אבל המטוס נראה טוב וחשוב מזה - המנועים חדשים.

חסרונות - לא לכולם מתאים המינימליזם של הלואו קוסט. גם כאן, ריינאייר מובילה את הדרך, עם מושבים צרים וצפופים ובלי שוב פינוק - אפילו אין כיס רשת במושב מלפנים שלתוכו אפשר לדחוף ספר או מגזין. וגם מספר תאי השירותים צומצם למינימום - השמועות אומרות שמייקל אולירי, מנכ"ל ריינאייר, בודק אם אפשר לוותר לגמרי על תאי השירותים, אחרי הכל, במקום שהם תופסים אפשר להכניס עוד שורה או שתיים של מושבים. גם דיבורים על מכירת כרטיסים בעמידה כבר נשמעים, כי אם כבר מינימליזם, למה לא ללכת עד הסוף?

ובכן, יש יתרונות וחסרונות לכל סוג של טיסה. השאלה מה אתם מחפשים, וכאן, תוכלו לקבל מידע רחב עוד יותר על היתרונות והחסרונות וכן למצוא בפועל את מה שאתם מחפשים.

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר מסע אחר. מערכת מסע אחר אחראית על המידע הכלול במדריך זה. המידע והנתונים במאמר אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור מניות, קרנות נאמנות וניירות ערך אחרים; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.