מפחדים או מצופפים שורות? למה כולם בלשכת עורכי הדין פוסלים עצמם מלדון בהשעיית אפי נוה

יותר משני שלישים מחברי ועדת האתיקה של לשכת עוה"ד במחוז ת"א פסלו עצמם מלדון בתלונה המשמעתית נגד ראש הלשכה הפורש אפי נוה בשל קשריהם עמו • גם ועדת האתיקה הארצית של הלשכה סירבה לדון בתלונה ותצטרך כעת להחליט אם להעביר את הטיפול בה למחוזות האחרים

עו"ד אפי נוה / צילום: רובי קסטרו, וואלה חדשות
עו"ד אפי נוה / צילום: רובי קסטרו, וואלה חדשות

האם אין בלשכת עורכי הדין מי שידון בתלונה המשמעתית שהוגשה נגד ראש הלשכה לשעבר, עו"ד אפי נוה, על רקע ההליכים הפליליים נגדו? לפי מידע שהגיע לידי "גלובס", יותר משני שלישים מחברי ועדת האתיקה של הלשכה במחוז תל-אביב פסלו את עצמם בימים האחרונים מלדון בתלונה המשמעתית שהוגשה נגד נוה בדרישה להשעותו ממקצוע עריכת הדין. זאת, עקב כתב האישום שהוגש נגדו בפרשת ביקורת הגבולות ועקב החקירה המתנהלת נגדו בפרשת מינוי השופטים תמורת שוחד מיני. חברי הוועדה פסלו את עצמם מלדון בתלונה נגד נוה עקב הקשרים הקרובים שלהם עמו.

יו"ר ועדת האתיקה במחוז תל-אביב הוא עו"ד שמעון כץ, המקורב לנוה; סגניות יו"ר ועדת האתיקה במחוז תל-אביב הן עו"ד אילנה סקר, שהייתה חברת הוועדה לבחירת שופטים יחד עם נוה; ועו"ד חיה מנע.

בוועדה שפסלה עצמה חברים עוד 24 עורכי דין, בהם ארז חבר, אמיר טיטנוביץ, אפרת טרוים, דפנה יבין-רכס (מפרקליטות מחוז תל-אביב), רואי כחלון (מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה), נתי פרץ, רוני פאלוך, ד"ר בלהה כהנא ורון קרניאלי, סגן הצנזור הראשי.

כן חברים בוועדת האתיקה של מחוז תל-אביב עורכי הדין אבירם בורוכוב, ענת בן זאב, רותי ויסבניק-שאולי, אורן טננבוים, יהונתן מאייר, איתן סבג, עידית סגל, דודי פרחיה, מור קרמר, נועם רונן, מיכל ריס, ארז שגיב ומיכל רצ'ולסקי.

הפסילה העצמית של יותר משני שלישים מחברי ועדת האתיקה במחוז תל-אביב הגיעה אחרי שעוד קודם לכן ועדת האתיקה הארצית של הלשכה פסלה את עצמה מלדון בתלונה המשמעתית נגד נוה, הקוראת להדחתו מהמקצוע. זאת, בנימוק שהיא אינה רשאית לדון בתלונה בשל היותו של נוה חבר הוועד המרכזי של הלשכה (ובמקרה זה מי שהיה גם ראש לשכת עורכי הדין).

וכך, נוצר מצב מוזר וחריג שבו המוסדות בלשכה, שתפקידם לברר ולקבוע כיצד ההליכים הפליליים שמתנהלים נגד ראש הלשכה צריכים להשפיע על עבודתו כעורך דין (בעל משרד פרטי) - פשוט אינם מעוניינים, או אינם יכולים, לעשות זאת.

הכדור של בירור התלונה נגד נוה חוזר עכשיו לוועדת האתיקה הארצית בראשות עו"ד מנחם מושקוביץ. הוועדה תצטרך לבחור ועדה מחוזית אחרת שתדון בתלונה נגד נוה, כאשר האופציות שנותרו הן ועדת האתיקה במחוז צפון, במחוז חיפה או במחוז דרום. אולם גם במקומות הללו חברים עורכי דין שחלקם מיודדים עם נוה. כך, למשל, לפי המידע שבידי "גלובס", גם ועדת האתיקה של מחוז דרום בלשכה צפויה לפסול את עצמה מלדון בתלונה נגד נוה, אם המשימה תוטל עליה.

תפקיד מייצג

ב-7 ינואר 2019 פנתה התנועה לטוהר המידות לוועדת האתיקה הארצית של הלשכה בדרישה להשעות את ראש הלשכה דאז, אפי נוה, ממקצוע עריכת הדין נוכח הגשת כתב האישום נגדו בפרשת מעברי הגבול. "נוה מייצג את כלל עורכי הדין במדינת ישראל, והוא הודה בעבירה והוגש נגדו כתב אישום. משכך, לא יהיה זה מתקבל על הדעת שראש הלשכה בישראל יוכל להמשיך ולעסוק במקצוע עריכת הדין, כשכתב אישום חמור תלוי מעל ראשו", כתבה התנועה בתלונתה ללשכה.

בהמשך, ולאחר שנחשפה גם פרשת החשד הנוספת נגד נוה, פנתה התנועה עוד מספר פעמים לוועדות האתיקה של הלשכה בדרישה לטפל בתלונה נגד נוה, אולם כאמור, ועדות האתיקה מסרבות לעשות כן.

פגיעה בפרטיות

נגד נוה עומד ותלוי גם כתב אישום בפרשת ביקורת הגבולות, בו נטען כי סייע לחברתו לעבור במעבר הגבול ביציאה מישראל בדרכם לחופשה בתאילנד, ובכניסה לישראל בחזרתם מהחופשה, וזאת ללא הצגת דרכון. עם הגשת כתב האישום נגדו בחודש שעבר התפטר נוה מחברותו בוועדה לבחירת שופטים.

ב-16 בינואר 2019 נחשף כי נוה נחקר בחשד לביצוע עבירות מתחום טוהר המידות בקשר למינוי שופטים. המעשים המיוחסים לנוה נוגעים לחשד לביצוע עבירות בקשר למינוי של שופטת שלום אחת לפני מספר שנים ובקשר לניסיון להביא למינוי של שופט שלום למחוזי, שבסופו של דבר לא קודם.

באמצעות עו"ד בעז בן-צור, מכחיש נוה את הטענות נגדו. נוה טוען כי הפרקליטות נקטה נגדו אכיפה בררנית בהחלטתה להעמידו לדין בפרשת ביקורת הגבולות. עוד טוען נוה כי חומרי החקירה נגדו בפרשת מינוי השופטים, הושגו תוך ביצוע עבירות פליליות, בהן פגיעה בפרטיות. נוה אף הגיש היום (ב') תביעת פיצויים נגד עיתונאית גלי צה"ל הדס שטייף וגורמים אחרים בתחנה בשל הפריצה טלפון הנייד שלו, שהובילה לפתיחת החקירה נגדו.

"סחבת מצערת"

מהתנועה לטוהר המידות נמסר בתגובה: "מצער לראות את הסחבת שנוקטים מוסדות האתיקה בלשכת עורכי הדין, ביחס לצעדים המתחייבים נגד אפי נוה בעת שהוא עומד למשפטי פלילי בעבירה שיש עמה קלון, בדומה לדין החל על כל עורכי הדין.

"גם אם כל חברי ועדות האתיקה בכל המחוזות יפסלו את עצמם בשל קשרי החברות עם ראש הלשכה לשעבר, עדיין חלה על הלשכה חובה לשקול את השעייתו של נוה ממקצוע עריכת הדין. ככול שוועדות האתיקה לא ימלאו חובה זו, התנועה לטוהר המידות תביא את הנושא בפני בית המשפט".

מלשכת עורכי הדין נמסר בתגובה: "הנושא הועבר למחוז תל-אביב, וזה החזיר אותו לוועדת האתיקה הארצית של לשכת עורכי הדין, שתחליט על המחוז שידון בו". 

עו''ד נתנאל (נתי) פרץ מנכל מחוז תל אביב והמרכז בשנים 2011-2015 מסר כי "אני לא זוכר לי שפסלתי את עצמי וודאי לא הודעתי שאני מנוע מטעמים של ניגוד עניינים".

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטים הפליליים נגד עו"ד אפי נוה הם בראשיתם. נוה מכחיש את המיוחס לו, ושמורה לו חזקת החפות.