הליכוד: בתום ספירת כל הקולות - אדלשטיין, כ"ץ, ארדן וסער בצמרת; חזן נדחק לעשירייה הרביעית

(עדכון) - בהצבעה לרשימת הליכוד השתתפו 69,719 בוחרים • יולי אדלשטיין נכנס למקום ה-2, ישראל כ"ץ ל-3, גלעד ארדן למקום ה-4 וגדעון סער סוגר התברג למקום ה-5 • סער: "אני רואה בתוצאה כהישג הפוליטי הגדול ביותר שלי"

בנימין נתניהו מצביע בפרימרייז של הליכוד / צילום: שרון רביבו
בנימין נתניהו מצביע בפרימרייז של הליכוד / צילום: שרון רביבו

בכפר המכביה נמשכה כל הלילה ספירת הקולות של המתמודדים בליכוד. להלן התוצאות הסופיות בתום ספירת הקלפיות (כולל שלושת השריונים שביקש נתניהו, וכולל נציגי המחוזות): 

1. בנימין נתניהו
2. יולי אדלשטיין
3. ישראל כ"ץ
4. גלעד ארדן
5. גדעון סער
6. מירי רגב
7. יואב גלנט
8. יריב לוין
9. ניר ברקת
10. גילה גמליאל
11. אבי דיכטר
12. זאב אלקין
13. צחי הנגבי
14. אופיר אקוניס
15. חיים כץ
16. ציפי חוטובלי
17. יובל שטייניץ
18. דוד אמסלם
19. פנחס עידן - נציג השפלה
20. אמיר אוחנה
21. שריון יו"ר
22. אופיר כץ - נציג הגליל והעמקים
23. אתי חווה עטיה - נציגת גוש דן
24. יואב קיש
25. דוד ביטן
26. שריון לאישה חדשה
27. שלמה קרעי - נציג מחוז נגב
28. שריון יו"ר
29. מיקי זוהר
30. שריון עולה חדש
31. מיכל שיר - נציגת מחוז תל אביב
32. שריון ללא יהודי
33. שריון לאישה חדשה
34. צעירים - מאי גולן
35. עוזי דיין - נציג מישור החוף
36. שריון יו"ר
37. אריאל קלנר - נציג מחוז חיפה
38. אישה חדשה
39. מחוז ירושלים
40. שרן השכל (ישנה אפשרות כי 26 מתבטל, ואז השכל נכנסת יותר למעלה)

אחרי הובלת יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, בצמרת הרשימה מדורגים השר ישראל כ"ץ והשר גלעד ארדן. השלושה היו בהתנגשויות שונות עם יו"ר הליכוד בנימין נתניהו בשנים האחרונות, ושיבוצם הגבוה מסמל את התנגדות 120 אלף מתפקדי הליכוד למאבקים האישיים של נתניהו בשנים האחרונות. השר לשעבר גדעון סער השתבץ במקום החמישי. עבור גדעון סער במיוחד, מדובר בהצלחה כבירה בעקבות קמפיין "החתרן" שערך נגדו נתניהו. מתפקדי הליכוד לא שעו לקריאות של ראש הממשלה להדיחו ואף העניקו לו מקום גבוה במיוחד.

בתגובה מסר סער: "בתום מערכת בחירות קשה ומאתגרת אני מבקש להודות לחברי הליכוד על שנתנו בי אמון מחודש ואחרי 4 שנים של פסק-זמן מהחיים הציבוריים - בחרו בי מחדש להנהגת הליכוד. אני מודה להם על תמיכתם ואהבתם ועל כך ששמרו לי אמונים, כפי שאני שמרתי אמונים לליכוד גם בימים הקשים ביותר. אני רואה בתוצאה כהישג הפוליטי הגדול ביותר שלי - לאין שיעור אף יותר מהפעמיים בהן נבחרתי בפריימריז במקום הראשון בעבר. הליכוד הוכיח את עוצמתו הדמוקרטית, וחברי הליכוד הוכיחו את תבונתם ואת אחריותם התנועתית והלאומית כשבחרו נבחרת מצוינת, ממלכתית ועשירה בניסיון ובכישרונות. זוהי נבחרת שראויה להוביל את מדינת ישראל בשנים הבאות. מרגע זה כולנו נשלב ידיים ביחד ונפעל למען ניצחון הליכוד בבחירות הכלליות ב-9 באפריל".

יולי אדלשטיין, אשר התעמת עם נתניהו במהלך השנים האחרונות (לא עימות חזיתי קולני אך בהחלט מערכת יחסים צורמת), הגיע למקום הגבוה ביותר, ומסתמן כי התנהגותו הממלכתית סייעה בידיו.

מספר חברי כנסת מכהנים נמצאים בתחתית הרשימה, במקומות אשר כרגע, בהתחשב בשיבוצי המחוזות, יהפכו לבלתי ריאליים, כגון חברי הכנסת יהודה גליק, אורן חזן, ענת ברקו, נורית קורן ונאווה בוקר. אורן חזן נדחק על-ידי המחוזות לעשירייה הרביעית, ועשוי להיכנס לכנסת רק אם יהיו מספר רב של חברי כנסת שיתפטרו או יפוטרו או יועמדו לדין.

ראוי לציין כי ניר ברקת ויואב גלנט הגיעו להישג מרשים והתברגו בצמרת רשימת הליכוד לכנסת. גם אבי דיכטר, שהיה ממוקם בעומק העשירייה השלישית בבחירות 2015, קפץ לצמרת הרשימה.

במחוזות ניכר הישג לקבוצת המתמודדים שהיו בציר חיים כץ-גדעון סער, בין השאר המועמדת שקודמה על-ידי כץ במחוז דן, אתי עטיה (ראשת לשכתו) והקרב הצמוד בין המועמדת המועדפת על גדעון סער, מיכל שיר, לבין המועמד המועדף על נתניהו, דוד שרן, ראש לשכתו לשעבר וחשוד בשוחד בפרשת הצוללות וכלי השיט (תיק 3000).

מבקר הפנים לא הורשה להיכנס לאתר הספירה

יום הפריימריז בליכוד הסתיים עם שיעור ההצבעה שעמד על 58%, עם 69,719 בוחרים. בפריימריז הקודמים הצביעו 53,247 איש ו-55% בסך-הכול. כדי להתברג למקום השני במפלגת הליכוד ב-2015 היה צריך 38 אלף קולות. הובילו אז גלעד ארדן, יולי אדלשטיין, ישראל כ"ץ ומירי רגב. 

יום הבחירות אמנם התנהל ללא אירועים מיוחדים, אך במקביל התרחשה מהומה בספירת הקולות. מבקר הפנים של הליכוד, עו"ד שי גלילי, ביקש להיכנס לאתר הספירה בכפר המכביה ונדחה על-ידי מנכ"ל הליכוד, צורי סיסו. מבקר הפנים של המפלגה מחה וצעק, אך לא בטוח אם הוא הורשה להיכנס. לדברי יו"ר ועדת הבחירות, עו"ד מיכאל קליינר, לא מדובר בבעיה של ממש, כי הבחירות מפוקחות על-ידי משקיפים, והשופט נאמן, יו"ר ועדת הבחירות של הליכוד, נמצא במקום. 

לדברי קליינר, ההליך בכפר המכביה מתנהל באופן תקין, והדיווח על הקלפיות וסיכום התוצאות מועבר לחברי בית הדין של הליכוד באמצעות הטלפון. גלילי משמש מבקר הליכוד מזה שנים ארוכות, והוא נחשב לדמות עצמאית שלא מהססת לצאת בביקורת גלויה על ראש הממשלה בנוגע לניהול הכספים במפלגה ובעיות אחרות שהתעוררו.

מדוברות הליכוד נמסר כי "מבקר הפנים של הליכוד, עו"ד שי גלילי, וחברי ועדת הבחירות של המפלגה מפקחים על הזנת נתוני ההצבעה ונוכחים בחדר ההצבעה, בניגוד לדיווחים אחרים. אי-ההבנה שנוצרה קודם לכן אשר נבעה מבעיות לוגיסטיות הגיעה לפתרונה".

נתניהו הצביע בקלפי פרטי

בעוד ראש הממשלה בנימין נתניהו הצביע בשעות אחר-הצהריים בקלפי פרטית שהוצבה לו במיוחד במעון ראש הממשלה בבלפור, ברחבי הארץ הייתה תנועה ערה של חברי הליכוד ושיעור הצבעה נאה למפלגה הגדולה בישראל, בין היחידות שעדיין מקיימת דמוקרטיה פנימית.

שעתיים לפני סיום ההצבעות, גדעון סער יצא ב"קמפיין גוועלד" של השעות האחרונות, הזהיר מפני שאננות וקרא לבוחרי הליכוד לצאת להצביע. כפי שפורסם ב"גלובס", ראשי רשויות ביהודה ושומרון היו מוטרדים משיעור ההשתתפות הנמוך בהתנחלויות, אך ייתכן כי חלק מהמצביעים בחרו להצביע בקלפיות ליד מקומות העבודה ולא ביישובים, ומכך הפער.

אל הקלפי הגדולה בגני התערוכה בתל-אביב הגיעו אתמול (ג') מרבית חברי הכנסת, השרים והמתמודדים כדי לדבר עם בוחרים שעמדו בתור, ללחוץ ידיים ולהתראיין בכלי התקשורת. כולם נשאלו על יחסי נתניהו וסער והשיבו בדיפלומטיות, כלומר מבלי להיעתר לקריאות נתניהו ולתייג את סער כחתרן, אך תוך התייחסות לכך שרק נתניהו הוא ראש הממשלה הבא, ושאין הרבה סיכוי לתרגיל הקונספירטיבי, כפי שנתניהו שרטט.

אנחנו ב"גלובס" היינו במקום בשעות הבוקר. חברי כנסת הקימו דוכנים וחילקו כובעים, מדבקות וחומרי תעמולה. כאשר ניסינו לשוחח עם יו"ר הכנסת, אחד הפעילים של מירי רגב הגביר את הווליום של הג'ינגל שלה. אחרים שמחו להתראיין ולדבר למצלמות וסיפרו כי הם פעילים בשכר, תלמידי י"ב. הליכוד של שנת 2019 הוא מכונה משומנת של יחסי ציבור, דפי מסרים ופוסטרים מהוקצעים. כולם יודעים לדבר אל המצלמה, להשיר מבט, לתפקד היטב מול שידורים חיים.

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין אמר ל"גלובס" כי הוא היה מעדיף שלא יהיו ריבים מהסוג הזה בצמרת הליכוד. "בעשר בערב כולנו נהיה מפלגה אחת, הכול יהיה מאחורינו", אמר אתמול.

במקום תפסנו את עמרי אקוניס, אחיו של שר המדע אופיר אקוניס. הדוכן שלו צמוד לדוכן הפריימריז של אחיו המבוגר ממנו ב-11 שנה. אקוניס הצעיר שימש כיועץ פוליטי בלשכתו של נתניהו במשך שנה ו-9 חודשים ויחד עם נתניהו חרש את הארץ בחוגי בית (עד 2018). אקוניס מנסה להתמודד במחוז מישור החוף, אך במקביל אליו יש עוד 12 מועמדים, ולכן המשימה קשה במיוחד.

שוחחנו גם עם נפתלי בן סימון, עיתונאי לשעבר, המנסה להתמודד במחוז תל-אביב. בן סימון התאכזב כאשר יממה לפני ההצבעה, נתניהו הוציא הודעה לפיה הוא מעריך מאוד את דוד שרן. הודעת נתניהו כמוה כשליחת מסר למתפקדים שזה הוא המועמד שלו. בן סימון אמר ל"גלובס" בתחילה כי קשה לו להאמין שזו הודעה שהייתה על דעתו של ראש הממשלה, אך כאשר נשאל על-ידי "גלובס" על כך שמדובר בהודעת דוברות, תקף בן סימון במילים קשות את ההתמודדות של אדם אשר המשטרה המליצה להעמיד אותו לדין בחשד לשוחד בפרשיית רכש ביטחוני.

"בשבילי המועמדות של שרן בליכוד היא חרפה פוליטית, ערכית ומוסרית, ואני לא מעלה על הדעת שראש ממשלה נותן יד לדבר כזה", אמר בן סימון.

ספירת קולות ידנית 

אמש בשעה 22:00 נסגרו הקלפיות והועברו בארגזים מ-600 עמדות שונות ברחבי המדינה לאתר המרכזי בכפר המכביה, ושם, מאחורי דלתות סגורות, ומבלי שיש חדר סיקור הפתוח לתקשורת, ביצעו בשעות הלילה את ספירת הקולות באורח ידני לגמרי.

במפלגות אחרות, כמו מרצ, העבודה והבית היהודי (כאשר הם עוד עשו פריימריז) עברו לבחירות ממוחשבות, אך בליכוד דבקים עדיין בשיטת סימון הפתקים, ולכן קליטת התוצאות וספירת הקולות, כאשר בכל טופס המתפקדים ממלאים שמותיהם של 12 מועמדים, תימשך שעות ארוכות. לפי הליכוד, לא צפויות תוצאות ראשונות לפני שעות הבוקר, ותוצאות מלאות יפורסמו רק בצהריים.