גניבת הענק בקבוצת ויליפוד: עונשי מאסר בפועל לגרגורי גורטובוי ויוסף שניאורסון

על השניים נגזרו 31 ו-36 חודשי מאסר בפועל בהתאמה, לצד קנס כספי, בגין הרשעתם בסיוע לגניבת מאות מיליוני שקלים מהחברות הציבוריות, וזאת במסגרת הסדר טיעון • אלכנסדר גרנובסקי, היוזם והמתכנן הראשי של הגניבה, עדיין מסתובב חופשי בחו"ל

גרגורי גורטובוי / צילום: שלומי יוסף
גרגורי גורטובוי / צילום: שלומי יוסף

גניבת הענק בקבוצת ויליפוד: השופט חאלד כבוב אישר היום (ה') את הסדר הטיעון עם מבצעי המשנה וגזר על גרגורי גורטובוי, לשעבר בעל השליטה בפירמידת החברות שבבסיסה חברת המזון ויליפוד (BGI ,BSD ו"ויליפוד השקעות"), ויוסף שניאורסון, שכיהן כמנכ"ל, סגן יו"ר דירקטוריון ודירקטור בחברות בפירמידה 31 ו-36 חודשי מאסר בפעול בהתאמה. בנוסף, הטיל בית המשפט על השניים קנס כספי: 50 אלף שקל על שניאורסון ו-1.2 מיליון שקל על גורטובוי.

הנאשם המרכזי בפרשה הוא אלכסנדר גרנובסקי - לשעבר בעל השליטה בפירמידת החברות שבבסיסה חברת המזון ויליפוד, שמכר את שליטתו בפירמידה בקיץ 2015 לגורטובוי - אינו שוהה בארץ, והפרקליטות טרם הצליחה להביאו ארצה במטרה להעמידו לדין, חרף ניסיונות שונים שלה במהלך ההליך המשפטי.

בגזר הדין ציין השופט כבוב כי "גם אם אקבל את טענת הנאשמים במלואה לפי מעורבותו של גרנובסקי היא שעמדה בבסיס וביסוד כל הפעילות המרמתית, הרי לא ניתן לבטל את חלקם של הנאשמים ובפרט לא את חלקו של נאשם 2 (שניאורסון) לכל אורך תוקפת הפעילות המרמתית".

יוסף שניאורסון / צילום: שלומי יוסף
 יוסף שניאורסון / צילום: שלומי יוסף

לדבריו, "הנאשמים סייעו לגרנובסקי להשלים את תוכניתו שכל כולה ניצול מעמדו כבעל שליטה תוך הסתייעות בנאשם 2 בעיקר במי שממלא תפקיד בכיר באותן חברות לצורך העברת הכספים בסכומים של עשרות מיליוני דולרים לבנקים זרים מבלי לגלות לנושאי המשרה של אותן החברות שהפקדת הכספים בבנקים בחו"ל, יועדה על-ידי גרנובסקי, כבר מתחילת דרכו העסקית בחברות אלה, כדי לשרת אינטרסים אישיים שלו של ערבות להלוואות כספיות שהוא נטל מאותם בנקים".

השופט כבוב הוסיף כי "פגיעת הנאשמים בערכים המוגנים במסגרת המעשים שבוצעו על-ידם בכל האישומים הייתה קשה וחמורה. הפסיקה התייחסה לא אחת לערכים הנפגעים בעבירות מסוג אלה שביצעו הנאשמים שלפניי, לרבות הצורך בהגנה על ערכי ההגינות והשקיפות בשוק ההון, אמון הציבור בנושאי משרה ובעלי שליטה כמי שמנהלים את כספו וכן הגנה על התאגיד מפני התנהלות וניגוד עניינים של מנהליו ובעלי השליטה בו".

"כל אלה הם ערכים חברתיים שנפגעו ממעשי הנאשמים ומחייבים התייחסות מחמירה מצד בית המשפט", קבע כבוב.

מעשיו של גורטובוי באישום הרביעי (השקעה של חברת ויליפוד השקעות באג"ח PPH, חברה שהייתה בבעלות בנק מיינל בשרשור. גורטובוי הוא הנאשם המרכזי במסגרת אישום זה) - "הם בגדר מעשים חמורים, גם אם בסופו של דבר חלקו הארי של מרבית הסכום שקיבל הנאשם במרמה ובנסיבות מחמירות הוחזר לחברה בשלב מאוחר יותר"

בכל הקשור לקנס הנמוך שהוטל על שניאורסון הוסיף כבוב כי מדובר בהטלת קנס "חריגה ביותר, ואינה הולמת בנסיבות רגילות את חומרת מעשיו של הנאשם". אולם הוא קבע כי רק "משום נסיבותיו האישיות יוצאות הדופן של הנאשם מצאתי לכבד את ההסדר בין הצדדים גם בסוגיה זו".

נזכיר כי השניים הורשעו לפני כחודש, כל אחד לפי חלקו, בעבירות של גניבה, מרמה והפרת אמונים במסגרת הסדר טיעון. זאת בשעה שאלכסנדר גרנובסקי, בעל השליטה בפירמידת החברות ומי שנחשב ליוזם, המתכנן והרוח החיה במעשים שבהם הורשעו השניים (לכאורה), מנהל את חייו בחו"ל ונותר חופשי. לפי כתב האישום, השלושה הוציאו במרמה מהחברות בפירימידה כספים בהיקף מאות מיליוני שקלים שישמשו כבטוחה לטובת ההלוואות שנתנו בנקים זרים לחברות הקשורות בגרנובסקי.

בדיון טיעונים לעונש שהתקיים השבוע עובר למתן גזר הדין, הביעו השניים חרטה על מעשיהם וציינו את עברם הנקי מהרשעות פליליות. השניים ציינו עוד כי העבירות המיוחסות להם אינן כאלה שהניבו להם טובת הנאה אישית, ואילו המדינה ציינה כי השניים היו רק "משניים בביצוע העבירות לגרנובסקי".

כתב האישום המתוקן שבו הורשעו בכירי ויליפוד, מייחס לשניאורסון סיוע לעבירות גניבה בידי מורשה בסך כרבע מיליארד שקל; ולגורטובוי עבירת קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות בסך 3 מיליון דולר. לשני נאשמים נוספים מיוחסות עבירות נוספות של מרמה והפרת אמונים בתאגיד רישום כוזב במסמכי תאגיד ועבירות דיווח לפי חוק ניירות ערך.

הסדר הטיעון שאליו הגיעו המדינה ובכירי ויליפוד, נוגע למעשים שהתרחשו בין יולי 2012 לפברואר 2016. במרביתה של תקופה זו היה איש העסקים האוקראיני וחבר הפרלמנט לשעבר, אלכסנדר גרנובסקי, בעל השליטה בפירמידת החברות שבבסיסה חברת המזון ויליפוד (BGI, BSD ו-ויליפוד). שליטתו בחברות הללו הסתיימה בקיץ 2015, בהעברת השליטה לגורטובוי, אזרח ישראלי בעל אזרחות רוסית, המתגורר באוקראינה. ביולי 2015 רכש גורטובוי מגרנובסקי בסכום לא ידוע את השליטה בחברה הפרטית "ישראל 18" הרשומה בהולנד והשולטת בפירמידה, לאחר שגרנובסקי נקלע לקשיי נזילות.

כבר בעת הרכישה, מכיוון שההסכם בין גרנובסקי לגורטובוי לא היה גלוי לציבור המשקיעים ולנושים, עלו גם ספקולציות ושמועות, שלפיהן גרנובסקי עדיין שולט בפירמידה מאחורי הקלעים, וגורטובוי הוא מעין איש-קש שלו. במפגש עם עיתונאים לאחר הרכישה, גורטובוי הכחיש זאת בתוקף, ואולם, ה"שמועה" על השליטה המדומה הפכה להיות חלק מכתב האישום שהוגש נגד גרנובסקי, גורטובוי ושניאורסון. היום כאמור נגזרם דינם והם צפויים להתחיל לרצות את עונשם בחודש מאי הקרוב. כעת השאלה שנותרה פתוחה היא אחת: האם תצליח הפרקליטות להביא למשפט ארצה את גרונובסקי?