צמד בעלי חברת הנדל"ן תנופורט נדרשים לגייס 30 מיליון שקל כדי לפרוע יתרת הלוואה שנטלו ברכישה

כנגד החוב לקרן כלירמרק ושותפיה משועבדות מניות תנופורט, שאותה רכשו ירון אדיב וכידן דהרי ב-2017 במסגרת כינוס הנכסים של אליעזר פישמן תמורת כ-160 מיליון שקל • מקורב לעסקה: היחסים מצוינים, ועד כה השניים עמדו בהחזר החוב עפ"י לוח הסילוקין

ירון אדיב וכידן דהרי / צילום: יונתן בלום
ירון אדיב וכידן דהרי / צילום: יונתן בלום

כשנה לאחר הנפקת אג"ח בכ-320 מיליון שקל לחברת הנדל"ן המניב שלהם תנופורט, שחלק ניכר ממנה יועד לפירעון הלוואה שלקחו לצורך רכישתה, נדרשים כעת צמד היזמים ירון אדיב וכידן דהרי לגייס תוך פרק זמן של חודשיים 30 מיליון שקל נוספים המיועדים למלווים - ובראשם קרן כלירמרק. כנגד ההלוואה משועבדות כל מניות תנופורט. 

מדובר בסכום האחרון שנדרשים אדיב ודהרי לשלם לכלירמרק - ולשותפיה בהלוואה, לאומי פרטנרס ובנק אגוד - המהווה "קיקר" מעבר לסכום ההלוואה. זאת אחרי שהשניים כבר השיבו להם את כל כספי ההלוואה - עיקרם לאחר גיוס האג"ח.

אדיב ודהרי רכשו את תנופורט במהלך 2017 במסגרת כינוס הנכסים של אליעזר פישמן תמורת כ-160 מיליון שקל. את מרבית סכום הרכישה, כ-130 מיליון שקל, מימנה הלוואה שהעמידה לשניים כלירמרק וצמד שותפיה. ב-2018 הנפיקו, כאמור, אדיב ודהרי אג"ח לתנופורט. כ-140 מיליון שקל מסכום ההנפקה יועדו לחלוקת דיבידנד, ששימש את דהרי ואדיב לפירעון ההלוואה שלקחו לרכישת החברה.

מקורב לעסקה אמר היום כי היחסים בין כלירמרק לבין בעלי תנופורט מצוינים, וציין כי עד כה השניים עמדו בהחזר החוב על-פי לוח הסילוקין, וכי התשלום האחרון מהם הגיע בחודש האחרון. במהלך ינואר דיווחה תנופורט על חלוקת דיבידנד של 3.5 מיליון שקל לבעלי המניות שלה.

בשל העובדה כי אדיב ודהרי כבר החזירו את עיקר סכום ההלוואה, נראה כי האפשרות ולפיה לא ישלמו את היתרה נמוכה. לצורך עמידתם ביתרת ההחזר ניתן להעריך כי במידת הצורך הם יפנו למימון בנקאי, או לחלופין יפעלו שוב לגייס חוב בבורסה. יחד עם זאת, מצב השוק הנוכחי לא יקל עליהם לבצע הנפקת אג"ח נוספת לתנופורט. שמם של אדיב ודהרי עלה בשנה האחרונה גם בקשר לרכישה אפשרית של השליטה בקבוצת התקשורת בזק, אולם בסופו של דבר עסקה לא יצאה לפועל.

כך או אחרת, מצד המלוות, בעיקר כלירמרק, עסקת ההלוואה מצטיירת כמוצלחת למדי. מלבד סכום ההלוואה שכבר הוחזר, הן נהנו מתמורה של כמה עשרות מיליוני שקלים נוספים, בהתאם למנגנון ("קיקר") שנקבע בין הצדדים בעת מתן ההלוואה.

מדובר בסכום תמורה כוללת הצפוי להסתכם בכ-180 מיליון שקל - 130 מיליון שקל היקף ההלוואה, וכ-50 מיליון שקל נוספים מעבר לכך, שכמחציתו כבר ניתן למלוות.

תנופורט מחלקת את פעילותה לשני מגזרים - תחום הנדל"ן המניב, בו היא מתמקדת בעיקר בנדל"ן מסחרי, תעשייתי, בתי אריזות, אחסון ותחנות דלק, ותחום שירותי אחסנה בקרור של פירות, ירקות, מוצרי חלב ומוצרים בהקפאה (כגון ירקות קפואים ועופות), באמצעות ארבעה מבני קירור הממוקמים באזור התעשייה שדות נגב שבנתיבות. אדיב ודהרי מחזיקים בשליטה בחברה בחלקים שווים.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2018 הכנסותיה של תנופורט נשחקו ב-1% ל-44 מיליון שקל, והרווח הנקי שלה צנח ב-50% ל-19 מיליון שקל. זאת בעיקר בעקבות ירידה בהיקף שערוכים, לצד עלייה בהוצאות הנהלה וכלליות, הוצאות מימון והוצאות חד פעמיות בעקבות גיוס האג"ח שביצעה החברה.

בסוף ספטמבר הציגה תנופורט הון עצמי של 205 מיליון שקל, לצד התחייבויות שוטפות של 27 מיליון שקל והתחייבויות לזמן ארוך של 344 מיליון שקל, עיקרן למחזיקי האג"ח.