הפחד חוזר לוול סטריט: הטריגר שהכביד על השווקים בסיום השבוע הראשון של פברואר

הסכם שיחתום את מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין מתרחק לפי שעה • הסיכוי לפגישה בין טראמפ לשי ג'י פינג לפני הדד ליין להשגת הסכם נראה כעת קלוש ביותר ועולה החשש ממכסים נוספים • וגם, יו"ר הפד פאואל מנסה לרכוש מחדש את אמון הציבור לאחר שהסיר מהשולחן העלאת ריבית בקרוב

הנשיאים שי וטראמפ בנובמבר 2017/ צילום: רויטרס
הנשיאים שי וטראמפ בנובמבר 2017/ צילום: רויטרס

רצף העליות שנרשם בחודש ינואר האחרון בשוקי המניות נראה כעת כמו חלום רחוק כאשר המדדים המובילים בשוקי המניות בעולם רושמים היום ירידות חדות והפחד חוזר לשווקים. הטריגר לירידות מיוחס להנמכת הציפיות מצד הממשל האמריקני בנוגע להשגת הסכם סחר מול הסינים, וגם להנמכת תחזיות לצמיחה בגוש האירו ככלל ולכלכלת בריטניה בפרט. 

היועץ הכלכלי לבית הלבן, לארי קודלו, אמר היום בראיון לרשת "CNBC" כי לא יושג הסכם סחר בין ארה"ב לסין בזמן הקרוב, וזאת בטענה כי "יש עדיין פערים בין הצדדים". נזכיר כי הצדדים הסכימו על הפסקת אש בהטלת המכסים עד להשגת הסכם כאשר הדד ליין נקבע לחודש מארס הקרוב. עם זאת, לפי מקורבים לבית הלבן, הסבירות כי מנהיגי המדינות, טראמפ ושי ג'י פינג, ייפגשו עוד לפני הדד ליין עליו הסכימו המעצמות להשגת הסכם סחר (ה-2 במארס) כלל אינה גבוהה, מה שמעלה את החשש בקרב המשקיעים מפני סיבוב נוסף במלחמת הסחר וכי יוטלו מכסים נוספים. נזכיר כי הסיבוב הקודם כבר גבה קורבנות בקרב חברות מסחריות שנפגעו מהטלת מכסים בשל העלייה בעלות חומרי הגלם. 

הלחץ שנרשם כעת על המדדים כעת משכיח את החדשות מהשבוע שעבר שסיפק הפד, כאשר הסיר מהשולחן העלאות ריבית בזמן הקרוב. על רקע הביקורת כי יו"ר הפד פאואל נכנע לטראמפ - מה שלא בהכרח נכון שכן שוק האג"ח תמחר עוד קודם הורדת ריבית בניגוד לתוואי של הפד - היו"ר פאואל סיפק היום התבטאות מעניינת. בנאום שנשא בפאנל בוושינגטון אמר פאואל כי המטרה של הפד היא לרכוש בחזרה את אמון הציבור. פאואל אמר כי ברצונו ליידע את הציבור כי הפד מבצע פעולות שלא באופן פוליטי על מנת לתמוך בכלכלה. "זוהי באמת מהות העבודה שלנו", אמר.

לצד זאת, אחרי הבנק העולמי וקרן המטבע, הנציבות האירופית והבנק המרכזי של בריטניה הנמיכו היום את תחזיות הצמיחה לכלכלת גוש האירו וכלכלת בריטניה והמדדים הגיבו בהתאם. הבנק המרכזי הבריטי (BOE) צופה את הצמיחה הנמוכה ביותר לכלכלת בריטניה מאז 2009 בשל חוסר הוודאות שנוצרה סביב הליך יציאתה של בריטניה מהאיחוד (ברקזיט). למעשה, התחזית של ה-BOE נחתכה בחדות מ-1.7% ל-1.2% בלבד ב-2019. מקבלי ההחלטות בבנק המרכזי צופים כי הכלכלה תצמח בקצב הנמוך ביותר מאז המשבר הפיננסי של 2008.

בגרמניה הדאקס צלל 2.7%, והבורסות בוול סטריט נסחרות כעת בירידות של יותר מ-1%. בתוך כך, מדד הפחד (VIX), המתבסס על כך שהתנודתיות של שערי המניות עולה באופן משמעותי בתקופות של משברים, מזנק כעת ב-14%. בתוך כך, מחיר הנפט צונח 2.5% מתחת ל-53 דולרים לחבית.

נקודה נוספת. עונת הדוחות בוול סטריט חושפת עוד ועוד חברות שאמנם מכות את התחזיות בחלקן, אך לא מעט מהן הנמיכו תחזיות לרבעון הראשון של 2019, שצפוי להיות שלילי לחברות ה-S&P 500. לפי S&P Capital IQ, הרבעון הראשון השנה צפוי להציג ירידה של 0.25% ברווחיות החברות. למעשה, שנת 2019 כולה לא נראית הרבה יותר טוב כאשר האנליסטים בוול סטריט חותכים תחזיות לשנה כולה.