לקראת שבועיים מותחים: האם יש עתיד וחוסן לישראל יתמזגו?

בערוץ 12 פורסם הערב סקר המציג 36 מנדטים לצירוף של חוסן לישראל (גנץ) עם יש עתיד (לפיד), הליכוד מקבל 32 מנדטים, הימין החדש 8, יהדות התורה 7, תע"ל (אחמד טיבי) 7, ש"ס 6, העבודה 5, מרצ 5, כולנו 5, הרשימה המשותפת 5, וישראל ביתנו 4

בני גנץ נואם באירוע הבחירות הראשון שלו / צילום: שלומי יוסף
בני גנץ נואם באירוע הבחירות הראשון שלו / צילום: שלומי יוסף

לקראת שבועיים פוליטיים מותחים, של החלטות מכריעות על מיזוגים או התמודדויות מפוצלות, החלו ביש עתיד לתקוף את משה יעלון על ה"שופינג" שהוא ערך לפני ההחלטה הסופית להצטרף למפלגתו של בני גנץ, חוסן לישראל.

ח"כ מאיר כהן מיש עתיד תקף את יעלון היום בבוקר באירוע שבת תרבות בבאר-שבע. לדבריו, "אם יעלון היה מקבל את מה שרצה, היה הולך אחרי לפיד לכל מקום. ברגע שסורב - תקף אותו".

מ"חוסן לישראל-תל"ם" נמסר בתגובה: "חבל שיש כאלה ביש עתיד שנלחצים ומפיצים כזבים. יעלון לא ביקש להצטרף ליש עתיד, השיח עסק אך ורק בבחינת אפשרות לחיבורים בין מפלגות. נקווה שמאיר כהן יפנים: יש עתיד בחיבורים - אין עתיד בשקרים".

המתח בין המפלגות - של יאיר לפיד מחד ושל בני גנץ מאידך - מעלה את השאלה אם שתי הקבוצות הללו מתכננות איחוד או שמא, פניו של בני גנץ לצירוף מפלגתה של אורלי לוי, גשר לתוך חוסן לישראל. ל"גלובס" נודע שסקרים פנימיים מראים תוצאות גבוהות לצירוף אשכנזי ולוי. ההחלטה היא מהותית שכן לא ניתן לצרף את לוי למפלגה שיש עתיד כלולה בה, בשל החוק שלא מתיר לה צירוף כזה.

בתוך כך, בתוכנית "פגוש את העיתונות" בערוץ 12 פורסם הערב סקר המציג 36 מנדטים לצירוף של חוסן לישראל (גנץ) עם יש עתיד (לפיד). במצב דברים זה, הליכוד מקבל 32 מנדטים, הימין החדש 8, יהדות התורה 7, תע"ל (אחמד טיבי) 7, ש"ס 6, העבודה 5, מרצ 5, כולנו 5, הרשימה המשותפת 5 וישראל ביתנו 4.

במידה ויש עתיד מתמודדת בבחירות בנפרד מחוסן לישראל תמונת המנדטים שונה:

הליכוד 32, חוסן 22, יש עתיד 11, ימין חדש 8, העבודה 7, יהדות התורה 7, תע"ל בראשות אחמד טיבי 7, ש"ס 6 מנדטים, מרצ 5, כולנו 5, ישראל ביתנו 5, הרשימה המשותפת 5.

מפלגות רבות מפזרות מספר רב של בוחרים, ולא עוברות את אחוז החסימה. בין השאר הבית היהודי, עוצמה לישראל, גשר של אורלי לוי, והתנועה של ציפי לבני.

השבוע יערכו הפריימריז של מפלגת העבודה (יום ב׳) ושל מרצ (יום ה׳). מיד אחרי סיום הפריימריז בשתי המפלגות עשויים להתחדש דיונים בנוגע לריצה משותפת, כדי למנוע אפשרות של נפילת מי מן המפלגות מתחת לאחוז החסימה.