ביהמ"ש דחה בקשה להסדר נושים לחברת דקור-רהיט

סיבת הדחייה: המנהלים המיוחדים של דקור לא הסבירו לנושים הרגילים באופן ברור דיו כי הסדר הנושים מקנה לבעלי המניות פטור גורף מהגשת תביעות נגדם מצד החברה ומצד קבוצת הנושים הרגילים • ביהמ"ש שלח את המנהלים המיוחדים לקיים אסיפת נושים רגילים נוספת, במסגרתה יובהר הפטור באופן ברור ומפורש

מטבחי דקור / צילום: מאיר מאירי
מטבחי דקור / צילום: מאיר מאירי

בית המשפט המחוזי בבאר-שבע דחה היום (א') בקשה של המנהלים המיוחדים של רשת דקור-רהיט (דקור הישנה) לאשר הסדר נושים בעניינה. בדיון, שהתקיים בפני השופטת שרה דברת, הודיעה האחרונה כי הסיבה לדחיית ההסדר בשלב זה נובעת מכך שהמנהלים המיוחדים שמונו לדקור, עורכי הדין מור נרדיה וליזה חדש, לא הבהירו לנושים הרגילים (שחובותיהם אינם מובטחים) באופן ברור מספיק כי אישור ההסדר יוביל למתן פטור גורף מתביעות לבעלי המניות של דקור.

רשת המטבחים הוותיקה נכנסה להליכי חדלות פירעון בחודש ינואר 2018, והוצא לה צו פירוק בחודש נובמבר האחרון. עד היום הוגשו בעניינה של הרשת תביעות חוב בהיקף של למעלה מ-120 מיליון שקל.

הסדר הנושים, שנדחה כאמור, מתבסס בחלקו הגדול על הליך גישור שהתקיים בפני השופט בדימוס עדי זרנקין והובא לעיון בית המשפט. כחלק מתהליך אישור הסדר הנושים, אושר ההסדר באסיפות נושים ובעלי מניות. בהתאם להחלטת בית המשפט מהיום, ועל-מנת שהמנהלים המיוחדים יוכלו לנסות לאשר את ההסדר בעתיד, הורתה השופטת דברת על קיום אסיפת נושים מתוקנת, במסגרתה יובהר לנושים באופן מפורש וחד-משמעי כי בעל השליטה יוסף אלקובי ורעייתו מקבלים פטור גורף מתביעות מצד החברה ומצד קבוצת הנושים הרגילים.

לפי דוח של המנהלים המיוחדים שהוגש לעיון בית המשפט לפני כשבועיים, היקף תביעות החוב שהוגשו להכרעתם עומד על כ-120 מיליון שקל. חובות דקור מתחלקים לנושים מובטחים (39 מיליון שקל), נושים בדין קדימה (14 מיליון שקל) ונושים בדין רגיל (55 מיליון שקל). אל חובות אלה יש להוסיף תביעות חוב נוספים שהוגשו עד למועד כינוס אסיפת הנושים הראשונה, ובהם תביעת חוב של רשות המסים על סך כ-13 מיליון שקל.

לפי המנהלים המיוחדים, המקורות לצורך קיום הסדר הנושים לחברה עומדים על סך כולל של כ-90 מיליון שקל ברוטו, ובכלל אלה (בשקלים): פעילות החברה - 3.65 מיליון; מקרקעין בקריית גת - 38 מיליון; מגרשים במזכרת בתיה - כ-30 מיליון; ומגרש בראשון-לציון - 9 מיליון.

ההסדר שהוצע (ונדחה) כלל גם החזרת חובות לנושים של דקור להם ניתנה ערבות אישית מצד בעלי המניות. לפי ההצעה, המקורות לצורך כך כוללים: זכויות במגרש בהוד-השרון, זכות לדירה ברחובות, משק חקלאי בגני יוחנן ועוד.

למרות שהסדר הנושים טרם אושר, נראה כי מדובר בעניין של זמן, כאשר הבשורה מצד משפחת אלקובי בקשר עם ההסדר היא הפטור הגורף מחובות והעובדה שביתם הפרטי לא צפוי להיות ממומש - זאת, בין השאר, מטעמים הומניטריים.

חברת אריגים הסירה את התנגדותה להסדר רק היום

מי שהייתה אחת מהמתנגדות לאישור הסדר הנושים (עד שהסירה את התנגדותה) היא חברת אריגים, בעלת זכויות בנכס בו פעל הסניף של דקור בחיפה ומי שהגישה בינואר אשתקד את בקשת הפירוק נגד דקור. אריגים וחברת נוספת שבבעלותה הגישו תביעות חוב בסך כולל של כ-6.6 מיליון שקל.

עיקר התנגדותה של אריגים נגעה לסעיף הפטור שבעל השליטה יוסף אלקובי ורעייתו אמורים לקבל בהסדר. בהתנגדות שהגישה אריגים נטען כי הפטור האמור ניתן למשפחת אלקובי "ללא כל תמורה או תרומה לחברה ו/או לנושים הרגילים".

במסגרת ההתנגדות טענה אריגים כי אלקובי ובני משפחתו נותרים בעלי רכוש ועסקים, כאשר מלבד בית מגוריהם נותר אלקובי עם 49% ממניות חברת "דקור החדשה" שרכשה את פעילות דקור שבפרוק (51% הנותרים הם בבעלות חברת אבן ירקן אחזקות בע"מ).

ל"גלובס" נודע, כי לאחרונה הנפיקה דקור החדשה מניות שהביאו לדילול אחזקותיו של אלקובי, כך שכיום הוא מחזיק ב-24% בלבד ממניותיה.

לפי גורמים המעורים בפרטים, אלקובי אינו פעיל בדקור החדשה ואינו נמנה על הנהלתה. בעלי מניות נוספים הם יריב קרן המחזיק ב-51% ממניות החברה; וחברת אחזקות שרכשה את המניות החדשות שהונפקו ומחזיקה 25% מהמניות.

את אריגים מייצגים בהליך עורכי הדין ליאור דגן, עידן אדלר ואיציק לוי ממשרד פירט, וילנסקי, מזרחי, כנעני עורכי דין. את יוסף ורינה אלקובי מייצגים בהליך עורכי הדין עמית פינס וליהי בלומנפלד ממשרד פישר בכר חן.

חברת מטבחי דקור (בפירוק), שבבעלות יוסי אלקובי, הוקמה ב-1972, החזיקה ב-5 סניפים בארץ והעסיקה כ-200 עובדים. במסגרת הליך הפירוק אישר בית המשפט מכירת מקרקעין של החברה, עליו בנוי המפעל בקריית גת, לחברת אלבר בתמורה ל-38 מיליון שקל.