עו"ד פיני רובין הצטרף לצוות ההגנה של ראש הממשלה נתניהו

עו"ד פנחס (פיני) רובין, ראש משרד גורניצקי ושות', המכונה "עורך הדין של הטייקונים", מצטרף לצוות ההגנה של ראש הממשלה • עו"ד רובין חתום בין היתר על "חוק מילצ'ן" המפורסם הקרוי על-שם ארנון מילצ'ן החשוד במתן שוחד לנתניהו

עו"ד פיני רובין / צילום: איל יצהר
עו"ד פיני רובין / צילום: איל יצהר

"עורך הדין של הטייקונים" מצטרף לצוות הסנגורים של ראש הממשלה: עו"ד פנחס (פיני) רובין, ראש משרד גורניצקי ושות', מצטרף לצוות ההגנה של בנימין נתניהו, שכולל כיום את עו"ד נבות תל-צור, השופט בדימוס עודד מודריק ועורכי הדין טל שפירא ועמית חדד - כך אישר היום (א') דובר משפחת נתניהו.

לפי מידע שהגיע לידי "גלובס", מי שהמליץ לנתניהו על שכירת שירותיו של רובין (70), היה עו"ד תל-צור. בין שני המשפטנים שוררת הערכה הדדית, והם שיתפו פעולה בעבר. נתניהו נפגש עם רובין יותר מפעם אחת, בין היתר, ביום שישי האחרון, והשתכנע.

לפי הערכה, נתניהו צירף את רובין, רב הניסיון בניהול משא-ומתן, בעיקר כדי שיסייע לו להגיע לעסקת-טיעון עם הפרקליטות והיועץ-המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. עסקה שבמסגרתה נתניהו עשוי להסכים לפרוש מראשות הממשלה, בתמורה לכך שלא יועמד לדין. לפי אותן הערכות, נתניהו התחיל להפנים בעת האחרונה שמצבו המשפטי בכי רע, שהוא יתקשה לצאת בשלום מהעמדה לדין פלילי על-ידי היועמ"ש, ושרה"מ מחפש דרכים למלט את עצמו ממשפט פלילי, על כל המשמעויות שלו. עם זאת, קשה להניח שדיבורים על עסקת טיעון יחלו לפני השימוע שבו מתכוון נתניהו לשטוח את טענות ההגנה שלו בהרחבה באמצעות סנגוריו.

עו"ד רובין חתום, בין היתר, על "חוק מילצ'ן" המפורסם הקרוי על-שם ארנון מילצ'ן החשוד במתן שוחד לנתניהו. לדברי רובין בראיון שנתן לשלומית לן במוסף G של "גלובס" ביולי 2018, נכון יותר היה לקרוא לחוק הזה "חוק רובין" - המעניק מקלט מס חמים ונוח לעשירים שעולים או חוזרים לארץ. נזכיר כי לפי החשד בתיק 1000, תיק המתנות, נתניהו קידם את חוק מילצ'ן בתמורה להטבות שקיבל מארנון מילצ'ן. עם זאת, לפי ההערכות, נתניהו לא יועמד לדין בגין שוחד בתיק זה. 

רובין מעורב גם בייצוג של עיתון "ידיעות אחרונות" - אותו עיתון שהמו"ל שלו, ארנון (נוני) מוזס, חשוד במתן שוחד לנתניהו. רובין, יחד עם עו"ד ירון אלכאוי ממשרדו, שימש ככונס שמינה בית המשפט למחזיק מטעם הפועלים במניות שהיו של אליעזר פישמן בעיתון - 34% ממניות ההון. בנק הפועלים, שאותו ייצג רובין, היה זה שהמליץ על רובין לבית המשפט כמי שישמור על המניות וינסה למצוא להן קונה. בסופו של דבר מי שרכש את המניות היה מוזס עצמו.

במסגרת תפקידיו כעורך הדין של בנק הפועלים, רובין שימש כאחד המנהלים המיוחדים של יורוקום (יחד עם עורכי הדין אמנון לורך ואורי גאון), החברה שבראש הפירמידה המחזיקה בבזק. מה שאומר שרובין מכר עם עמיתיו את בזק, שכזכור חיפשו לה קונה בעקבות מפלתו הכלכלית של שאול אלוביץ. אלוביץ חשוד במתן שוחד לנתניהו בתיק 4000 - תיק בזק. 

רובין מייצג הן את שרי אריסון והן את בנק הפועלים, והוא מטפל יחד עם עורכי הדין ארז הראל ולירון קרס בחברה אחרת שנמצאת עדיין בשליטתה, שיכון ובינוי - חברת הנדל"ן שבכיריה מצויים תחת חקירה בפרשת חשדות שוחד סביב פעילותה באפריקה.

בראיון נדיר שנתן ל"גלובס" באוגוסט 2013, אמר רובין כי "מקצוע עריכת הדין, שמפרנס כיום אלפי אנשים במשרדי ענק, ילך וייעלם בגלל הטכנולוגיה". רובין הוסיף: "עם כל היוהרה שיש לנו - וצריך לומר ביושר שיש לנו הרבה יוהרה - עורכי הדין הם בסך-הכול מתווכים אינטליגנטים בין אנשי עסקים, בכל מיני אופנים לא יותר מדי חשובים. העסקים עצמם לא מתבצעים על-ידינו - אנחנו הלבלרים של העסקים, ולכן אנחנו הולכים מדחי אל דחי, ובסוף יבוא יומנו, ולא ירחק יומנו".

כעת עו"ד פיני רובין הפך להיות, כהגדרתו, "הלבלר" של ראש הממשלה. מעניין יהיה לראות האם רובין הוא האיש שיחלץ את נתניהו מהתסבוכת הפלילית שבה הוא נמצא. לפי ההערכות, היועמ"ש אביחי מנדלבליט צפוי להורות על הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע נגד נתניהו בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים עוד לפני הבחירות שיערכו ב-9 באפריל.

*** חזקת החפות: ההליך הפלילי נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, ארנון מילצ'ן, ארנון (נוני) מוזס ושאול אלוביץ עודנו בראשיתו. הארבעה מכחישים את המיוחס להם, ועומדת להם חזקת החפות.