אושר: המדינה תרכוש דירות לא מכורות בפרויקטים של מחיר למשתכן

הבעיה שתפתור בעיה: קבלנים שיישארו עם דירות לא מכורות בפרויקטים של מחיר למשתכן, יוכלו למכור אותן למדינה במחיר שנקבע במכרז, לטובת דיור ציבורי • משרד השיכון: יישום ההחלטה יתחיל בקריית ביאליק וכרמיאל

משה כחלון ויפעת שאשא ביטון / צילום: אלעד מלכא
משה כחלון ויפעת שאשא ביטון / צילום: אלעד מלכא

אושר: קבלנים שנותרו עם דירות לא מכורות בפרויקטים של מחיר למשתכן, יכולו למכור אותן למדינה לטובת הגדלת מלאי הדיור הציבורי. ההחלטה שיזם משרד השיכון, אושרה במועצת מקרקעי ישראל לפני חודשיים וכעת אושררה בוועדה לתכנון ופיתוח במשרד השיכון. יישום ההחלטה צפוי להתחיל בכרמיאל וקריית ביאליק, המתאפיינות בריבוי של דירות לא מכורות בפרויקטים של מחיר למשתכן. על פי הצפי של משרד השיכון, מדובר בעשרות של דירות שיוכלו להתווסף למלאי הדיור הציבורי.

על פי ההחלטה, בפרויקטים של מחיר למשתכן, אשר עברו את כל שלבי ההגרלות ונמצאים בשלב המכירה, תוכל המדינה לפנות אל היזם במטרה לרכוש דירות עבור מלאי הדיור הציבורי. הרכישה תתבצע במחיר שייקבע בין המדינה ליזם, ולא יותר מהמחיר למ"ר שנקבע במכרז. לפני הרכישה תיבחן התאמת מאפייני הדירה לרשימת הצרכים של משרד השיכון בתחום הדיור הציבורי. בנוסף, תינתן אפשרות לביצוע התאמות לנכים רתוקים זכאי דיור ציבורי, לפי סיכום מראש מול היזם.

כמו כן, במקומות בהם ישנן מספר דירות המוצעות על ידי שני יזמים או יותר, ואשר עונות לאותם המאפיינים, המשרד יבצע הליך תחרותי סגור בין היזמים. במסגרת ההליך, יינתן משקל למועד המסירה הצפוי של הדירות, למחיר המוצע ולקריטריונים נוספים בהתאם לשיקול דעתו של המשרד.

בנוסף, אישרה הועדה לתכנון ופיתוח הצעה נוספת של משרד השיכון, המקלה על יזמים בפרויקטים של מחיר למשתכן, על פיה, יזם אשר מיום ביצוע ההגרלה הראשונה עברה שנה, ונותר כעת עם פחות מ15% מהדירות ו/או 8 דירות- יוכל לבקש לדלג על שלב הגרלות ההמשך, ולעבור לשלב המכירה ללא הגרלה, כך שיוכל למכור עצמאית את הדירות הנותרות לזכאים חסרי דירה ומשפרי דיור בעלי אישור זכאות בתוקף.

שרת הבינוי והשיכון ד"ר יפעת שאשא ביטון אמרה כי "ההחלטות שמוביל משרד הבינוי והשיכון מהוות תמהיל נדיר של סיוע לאוכלסייה המוחלשת של דיירי הדיור הציבורי, יחד עם קידום נוסף לתכנית הדגל מחיר למשתכן לזוגות צעירים חסרי דירה. גאה על אישור דרך נוספת להגדלת מלאי דירות הדיור הציבורי יחד עם הקלה ליזמים שתסייע בקידומה של התכנית ותקדם זוגות צעירים נוספים לקבלת דירה ראשונה בהנחה. "