ממשלת איטליה נגד הבנק המרכזי: "אלה שהיו אמורים לפקח לא פיקחו"

ראשי הקואליציה השלטת האשימו את הנהלת הבנק באי מניעת קריסתם של כמה בנקים, שהסבה הפסדים למחזיקי ני"ע שלהם ולחוסכים

מתאו סלביני ולואיג’י די מאיו/   צילום: רויטרס, Remo Casilli
מתאו סלביני ולואיג’י די מאיו/ צילום: רויטרס, Remo Casilli

הממשלה הפופוליסטית באיטליה השיקה התקפה חסרת תקדים על הבנק המרכזי במדינה בסוף השבוע, בטענה שצריך להחליף את הנהלתו מפני שהיא נכשלה בפיקוח אפקטיבי על המגזר הבנקאי הבעייתי במדינה.

ראשי הקואליציה השלטת, מתאו סלביני ממפלגת הליגה ולואיג'י די מאיו מתנועת חמשת הכוכבים האנטי-ממסדית, הצליפו בהנהלת הבנק המרכזי על אי מניעת קריסתם של כמה בנקים, שהסבה הפסדים לבעלי המניות ולכמה בעלי אג"ח שלהם, כולל עשרות אלפי חוסכים קטנים שהשקיעו בהם.

הממשלה אינה יכולה לבצע חילופי גברי בבנק המרכזי העצמאי, אך היא יכולה למנוע את אישור המינויים של הבנק עצמו, וליצור בכך פוטנציאל לשיתוק מוסדי. כהונת אחד מסגני נגיד הבנק פוקעת היום (ב'), למשל.

"אנחנו כאן מפני שאלו שהיו אמורים לפקח לא פיקחו", אמר סלביני בשבת בכנס משקיעים של בנקה פופולרה דה ויצ'נזה, שעבר כינוס נכסים ב-2017.

הבנק של איטליה הוא חבר בבנק האירופי המרכזי, שקובע את המדיניות המוניטרית של 19 מדינות גוש האירו, ומפקח על המגזר הבנקאי שלו.

סלביני האשים גם את הפיקוח על שוק המניות באיטליה, Consob, בכישלון לפקח על מכירת מניות ואג"ח למשקיעים קטנים. הוא קרא "לכוונן מחדש" את שני המוסדות.

זוהי ההתנגשות התורנית האחרונה בין שתי מפלגות השלטון לממסד האיטלקי כולל עובדי הציבור, התקשורת מהזרם המרכזי ופוליטיקאים מהמרכז, שהקואליציה מאשימה אותם בבגידה באיטליה.

הממשלה, שמכהנת מיוני 2018, תקפה מילולית גם פוליטיקאים וטכנוקרטים בחו"ל, מרשויות האיחוד האירופי וממשלת צרפת ועד קרן המטבע הבינלאומית.

לאחרונה תקפו מפלגות הקואליציה את הבנק המרכזי בגלל פרסום תחזיות כלכליות פסימיות יותר מן התחזיות של הממשלה.

התיעוב כלפי הבנק המרכזי הוא אחד הנושאים שעליהם יכולים להסכים שני המנהיגים, סלביני ודי מאיו. הם הסתכסכו בכמה תחומים אחרים לאחרונה, כולל על השקעות תשתית כמו מנהרת רכבת לצרפת, הגירה ודרגת האוטונומיה של מחוזות איטליה.

"איננו יכולים לחשוב על מינוי מחדש של אותם אנשים שכיהנו בצמרת הבנק של איטליה, אם חושבים על מה שקרה בשנים הללו", אמר די מאיו בכנס המשקיעים.

המבקרים מאשימים את הממשל בניסיון לאיים על עצמאות הבנק המרכזי. "זה לק מאסטרטגיה שהייתי מסכם כך: לקנות את השופט", אמר אנריקו לטה, ראש הממשלה לשעבר ואחד ממייסדי המפלגה הדמוקרטית האיטלקית ממרכז המפה הפוליטית, בראיון ליומון "לה רפובליקה".

ביום שישי הודיע הבנק המרכזי שהוא מציע למנות מחדש את סגן הנגיד לואיג'י פדריקו סיניוריני, שהמנדט שלו מסתיים היום, לתקופת כהונה נוספת של שש שנים.

לפי כללי הבנק המרכזי, הוא בוחר את המינויים הבכירים שלו, אך המינויים טעונים אישור ממשלתי. האישור הסופי הוא של נשיא המדינה סרג'יו מטארלה, דמות מכובדת בממשל האיטלקי ועוד יעד לתיעוב של הליגה ותנועת חמשת הכוכבים.