משרד הבריאות מנחית מכה אדירה על חברות המזון הגדולות: יוצא בקמפיין נגד מזון מעובד

הקמפיין החדש של משרד הבריאות תוקף את המזון המעובד, כמו דגני בוקר, שניצלים קפואים ופסטרמות - ומנגד מדגיש את יתרונותיו של מזון לא מעובד דוגמת עוף טרי, קטניות וירקות טריים

נקניקים. מזון מעובד / צילום: אמיר מאירי
נקניקים. מזון מעובד / צילום: אמיר מאירי

משרד הבריאות מנחית מכה דרמטית על חברות המזון הגדולות, יוצא בקמפיין בוטה נגד מזון מעובד ותוקף חזיתית את מוצרי המזון המעובדים, בהם דגני בוקר שמכילים הרבה סוכר, שניצלים קפואים ופסטרמות, תחת הסיסמה "מזון מעובד שמים בצד". מנגד, הקמפיין מדגיש את יתרונותיו של מזון לא מעובד דוגמת עוף טרי, קטניות וירקות טריים.

בתשדיר של הקמפיין, שעלה בערוצי הטלוויזיה ויופץ ברשתות החברתיות, נראית אישה מבצעת קניות בסופר, כשהבן שלה פונה אליה מגב האריזה של קופסת דגני בוקר וקורא לאמו להחזיר את המוצר למדף, כי הוא "מלא בסוכר". האם מנסה לשכנע את הילד לקחת את המוצר ואומרת: "אתם פשוט אוהבים את זה", ואילו בנה נוזף בה להחזיר את המוצר למדף.

בהמשך נראה בן הזוג של האישה אוחז בשתי חבילות של שניצלים קפואים ושואל: "כוכבים או חיות?". הפעם בתו מגיחה מתוך האריזה תוך שהיא נוזפת באביה: "אבא, זה אוכל מעובד". האב משיב: "אבל קל להכין אותו", ואילו הבת שואלת: "אז מי ישמור על הבריאות שלנו?". 

במשרד הבריאות אמנם נמנעו מלעשות בסרטון שיימינג לחברות המזון עצמן, ובחרו במוצרים עם שמות פיקטיביים, אבל קשה לפספס את הדמיון: על אריזת דגני הבוקר נכתב השם "חוויות - דגני בוקר במילוי מתוק" - רמז עבה למוצר הפופלרי "כריות" (שגם מתחרז) ולמוצרים המקבילים לו.

גם השניצל בצורת כוכבים או חיות שמיועדים לילדים - שמכונה בתשדיר "שניצי" - רומז באופן בוטה למוצרים של תנובה, יצרנית מאמא עוף, או עוף טוב שמופצת על-ידי אסם. בקטגוריה פועלים גם מותגים פרטיים דוגמת שניצל חיות של רמי לוי.

אריזות הפסטרמה קיבלו את השם "הפסטרמה של אמא", המכוון לשחקניות שפועלות בקטגוריה הזו דוגמת זוגלובק, טירת צבי של תנובה, עוף טוב ויחיעם.

עם זאת, יש כמה מוצרים דומיננטיים שמזוהים כמזון מעובד שנעדרים מהתשדיר שנחשף לפי שעה. כך למשל, חטיפים, ממתקים או קטגוריית הסלטים הארוזים שספגה ביקורת חריפה בהקשרים דומים.

לפרסומים מסוג זה הייתה בעבר השפעה דרמטית על המכירות בקטגוריות שהוצגו כבעייתיות, ויש לשער כי החברות שהמוצרים שלהן הוצגו בו חשות לכל הפחות אי-נוחות רבה על רקע הקמפיין ואף עשויות לפעול על-מנת לנסות להסיר אותו.

רגע לפני סיום הקדנציה שלו, וכשאווירת הבחירות באוויר, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן מסר אמש (ב') בהודעה לתקשורת: "אנחנו מחויבים לשינוי התזונתי. התחלנו את הקדנציה בסימון מזון, ואנחנו ממשיכים בכל האמצעים העומדים לרשותנו ליצירת שינוי".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הוסיף כי "אנו פועלים להקניית ערכים ולמידה של הרגלים נכונים ומודעות של כלל הציבור כולו. אנחנו רואים בכך ערך ותרומה רבה להמשך השיח הציבורי בנושא".